Skatteavtalet mellan Sv o Sp

Helen1

Känd medlem
Jag mailade min synpunkt till Finansdepartementet ang. nuvarande proceduren med att skatta för pensionen i både Sverige och Spanien och därefter kräva tillbaka från Sverige. (Pensionsinkomster från statlig anställning är undantagna.)
Eftersom vi vill flytta ner till vår lägenhet i samband med pensionering så är vi naturligtvis angelägna om att få slippa nuvarande förfaringssätt.

Här är svaret jag fick för ca en timme sedan:
"Tack för din e-post till Finansdepartementet om skatteavtal med Spanien.
Det enda som finns att säga i dagsläget är att en första förhandlingsrunda om ändring i skatteavtalet med Spanien har ägt rum."

Även om det inte är en förstasidesnyhet så är det en liten början, tycker jag.
/Helen
julgran

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det kanske hjälper dem på traven om så många som möjligt skrev till dem om samma sak.
Ifrågasättande nuvarande praxis.
Upp till kamp, gott folk, och skriv till finansdepartementet! Asap.

PS Även de som inte har åldern inne ännu, kan bidra till den goda saken. Snart är man där, snarare än man tror...

Det är riktigt att Finansdepartementet sommaren 2010 kontaktade Spanien på Statssekreterarnivå.
Tidpunkten var inte slumpmässigt vald, det var Riksdagsval på hösten och då måste man visa handlingskraft. Finansdepartementet meddelade senare att det inte fanns något intresse från det spanska Finansdepartementet att tillmötesgå de svenska önskemålen. Det verkar omöjligt att få fram vilka önskemål Sverige egentligen framförde. Det första brevet Finansdepartemenet skrev, skickades till fel spansk departement. Detta innehöll inga preciserde önskemål mer än att man vill förhandla. Önskade Finansdepartementet att Spanien skulle avstå från beskattning? Spanien kommer aldrig att ge efter på sin beskattning!

Den 1 januari 2014 minskar SINK från 25% till 20%. Förfarandet att i efterhand få tillbaka skatten man betalt i Spanien går inte att rubba på, tror jag. Det som återstår är att sänk SINK ytterligare. Den kampen är värd att ta! Det absolut säkraste sättet att sänka SINK är att befria sig från svenskt medborgarskap.

Jag har skickat en följdfråga till departementet.
De avtal Sverige har med Portugal och Frankrike är vettigare eftersom man inte behöver ligga ute med pengar.
/Helen

Undrar om frågan ägs av Spanien eller Sverige? Har inte riktigt hängt med i turerna. Men är jag svensk medborgare antar jag att jag skattar i Sverige och tar del av de förmåner ocg skyldigheter jag har här. Och har jag skrivit ut mig från Sverige så antar jag att jag skattar i Spanien eller det land jag bor i och ta del av de förmåner och skyldigheter jag har där.
Borde ju vara så både för lönearbete, annan inkomst och pension. Eller är det när man har dubbel bosättning frågan kommer upp eller bor i t.ex. Spanien mer än halva året.
Försöker förstå hur det fungerar. Verkar ju knöligt att man skall ansöka om och få tillbaka pengar. Men huvudsaken är ju att de kommer...Lite mycket byråkrati kanske?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej DiBo!

Jag gör inga som helst anspråk på att vara expert på området men ska försöka besvara några av dina frågor.

Just detta specifika problem ägs av Sverige. Spanien bryr sig inte ett dyft om det, för de får in sina skattepengar.
Om du bor i Spanien och arbetar och får lönen utbetald där så skattar du enbart i Spanien.

Ett viktigt begrepp är "skatterättslig hemvist". Om du är svensk medborgare och bosätter dig i Spanien så blir du även skattskyldig i bosättningslandet.

Det är en massa "om och men", t.ex. om du är pensionär och har jobbat inom statlig verksamhet i Sverige, då får inte Spanien beskatta den statliga tjänstepensionen, endast Sverige.

MEN privata pensionsförsäkringar, allmänna pensioner och tjänstepensioner från privat verksamhet får båda länderna beskatta.
För att du inte, i slutänden, ska behöva betala dubbel skatt redovisar du till svenska skattemyndigheten hur mycket du har skattat i Spanien och får då en återbetalning.

Allt detta är beskrivet i en lunta på 76 sidor (börja här och klicka dig runt http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta/papension.4.6fdde64a12cc4eee23080002614.html)!
Luntan är här: http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800026276/Spanien_360_7241.pdf
Om du har svårt att somna är det riktigt bra litteratur!! gapskrattt

Det här är en ytterst populärvetenskaplig redovisning.
Hoppas det ger dig något. think
/Helen

Jag har precis fått ytterligare ett svar från Finansdepartementet!

Denna första kontakt med Spanien som jag nämner i mitt första inlägg ska ha hållits under hösten i år, så det är alldeles färskt!
/Helen

Bra att du är på hugget Helen1. Kan Du inte ta reda på vad Finansdepartementet vill ha ut av det hela? Svenska politiker brukar påstå att problem är att det tar tid att få tillbaka den spanska skatten. Vi har faktiskt en gång råkat ut för att Skatteverket betalt tillbaka den spanska skatten innan den Spanska Skattemyndighten hunnit dra den.

Bra att du är på hugget Helen1. Kan Du inte ta reda på vad Finansdepartementet vill ha ut av det hela? Svenska politiker brukar påstå att problem är att det tar tid att få tillbaka den spanska skatten. Vi har faktiskt en gång råkat ut för att Skatteverket betalt tillbaka den spanska skatten innan den Spanska Skattemyndighten hunnit dra den.

Ja, som för detta företagare i Sverige, och numera företagare i Spanien, måste jag säga att jag är förvånad över snabbheten hos La Hacienda... I Sverige skulle man deklarara till 31:a mars (tror de ändrat det till början av maj även för företagare nu?), och som företagare fick man tillbaka i december.
I Spanien deklarerar företaget till sista Juni, och vi har fått tillbaka skatten första veckan i Juli! Lite skillnad...

Nya trådar

Back
Toppen