olika delar i Torrevieja

SatuJ

Ny medlem
Ni som bor därnere....Vilka stadsdelar, utkanter av staden är bäst?

Var ju i Torrevieja åratal sen, minns inte riktigt hur det var, och mycket var ju under byggnation då.

Vad skulle ni rekommendera och varför.

Vilka delar är s.k ghosttowns?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Satu,
Jag bor inte där permanent, ännu, med är på väg...
Jag har min lägenhet "mitt i smeten" dvs i centrum för jag ville ha nära till allt. Vill inte vara beroende av bil utan vill kunna nå allt jag vill med apostlahästar.

Sanningen att säga, det kan bli lite oväsen från gatan, ibland långt inpå småtimmarna, men hur lyhört det är beror ju på var man har sovrummet. Jag har det mot gården (långt inne i huset) och hör inte mycket om fönstren är stängda. I somras hade jag balkongdörrarna öppna men då hade jag öronproppar och då hördes inget.

Jag har vänner och släktingar som har hus i Aguas Nuevas och trivs utmärkt där. Där finns basutbudet av tjänster och man kan ta en stärkande promenad ned till centrum. Annars finns det bussförbindelse.

Ett anant fint område (i mitt tycke) är Los Balcones som ligger lite utanför själva centrum. Söderut. Där finns också en mataffär, ett par restauranger, apotek osv. Och bussförbindelse. Bebyggelsen är mest stora villor som är uppe på sluttningarna. Fin utsikt.

Många är förtjusta i La Mata området. Där finns allt man kan tänka sig att behöva, tom egen vårdcentral och egen marknad. Även mer varierande bebyggelse. La Mata stranden sägs vara den finaste och bästa stranden i området. Även därifrån finns bussar till centrum.
Lycka till med sökningen!

Ghosttowns/ "spökstäder":
Under byggboomen byggde man hela städer, men bostäderna blev inte sålda, bara en del av dem. Därför har de fortblivit "spökstäder".
http://en.wikipedia.org/wiki/Seseña

I Torrevieja finns väl inte riktigt så spökliga områden som i denna artikel, men vissa områden, där det mestadels finns semestrande människor (kan vara spanjorer eller utlänningar) är det så klart tystare och ödsligare på vintertid.

För många år sedan, när jag sökte boenden, var tex El Chaparal, och La Siesta sådana områden utanför Torrevieja. Jag vet inte om det är likadant nu.

Last edited:
Hola!
Jag säger som Rincon, om man vill vara oberoende av
bil så är ju sta´n mellan Playa Náufragos och playa Los Locos
bäst. Undantag i mitt tycke runt busstation som är det fulaste
och rörigaste området. Hemskt område.
Jag tycker bäst om gatorna nedanför Avd de las Habaneras som
sen fortsätter men heter Antonio Machado och sen byter namn en gång
till - Campoamor Men det finns schyssta områden ovanför också.

Om marknaden inte flyttar som den ska (väl:confused:) så skulle jag undvika
dom gatorna. (Vis av erfarenheten...)
Dom är gatorna i en fyrkant C/ Moriones - C/Almudena och
Calle Calera i norr och C/ San Pascual i söder. Lite utstickare här och var.

Ja sen kan man ju ha otur med kvarteret,huset,grannar men det vet
man ju aldrig i förväg. Men inne i sta´n finns det ju inga "spökområden"
direkt. Nere vid strandpromenaden är det många hus bommade på vintern
men å andra sidan alltid folk på den thumb

Ciao P ;;;;;)

Jag menar området som är mellan saltsjöarna mot Los Montesinos. En del av det kallas för El Chaparal och det andra La Siesta. Jag har för mig att Torreta är närmare centrum men som också är ett område där det finns många "semesterbostäder".

Det finns många busslinjer inom staden som åker till och från dessa "urbanizaciónes". Är man resident kostar ett årskort 35€ eller hur Preciosa? Priset att jämföra med vår kära västtrafik där månadskort kostar mer!(men säg inget, kanske de höjer även i Torre...)
:)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag menar området som är mellan saltsjöarna mot Los Montesinos. En del av det kallas för El Chaparal och det andra La Siesta. Jag har för mig att Torreta är närmare centrum men som också är ett område där det finns många "semesterbostäder".
Det finns många busslinjer inom staden som åker till och från dessa "urbanizaciónes". Är man resident kostar ett årskort 35€ eller hur Preciosa? Priset att jämföra med vår kära västtrafik där månadskort kostar mer!(men säg inget, kanske de höjer även i Torre...)
:)

Jo kortet kostar 35E för dom som är residenta men - har hört att dom som registrerar sig på kommunen kan få köpa det. Torre vill ju att folk registrerar
sig så dom kan äska pengar av staten el regionen för hur många som verkligen bor här ofta..En sorts "falsk" residencia.
Men bussbiljett är ju inte så dyr här. 1.20E fast man får inte som hemma i
Sthlm åka tillbaka på samma inom en timme :cool:
Åker man ofta så blir det en slant...
Ciao P

Nya trådar

Back
Toppen