Ny bostadskris?

Backis

Ny medlem
Lördag och tid att läsa mera på djupet. I dagens Vanguardia berättar man att Banco de Espanya stängt räddningsfonden för sparbanker. Staten är redan huvudägare av 4 banker efter att ha satsat 8 miljarder € på räddningspaket.

Bakgrunden är att bankerna, sparbanker alla, har för litet fria pengar för att klara riskerna med att kunder inte har råd att betala sina lån.

När man nu inte kan låna av staten längre är den närmaste möjligheten att rea ut de bostäder man återtagit. Någon annan som är villig att skjuta till pengar lär vara svår att hitta.

Värst däran är CAM men även Unnim, Nova Caixa Galicia och Catalunya Caixa ligger risigt till.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Intressant!
Jag har haft en känsla av att banker (och privatpersoner) har försökt hålla priserna uppe och heller låtit bli att sälja än att sälja med förlust. Har man nu kommit till en punkt där banker inte tillåts att ha kvar "de dolda förlusterna" men måste ha räkenskaper med realistiska värderingar? Kan man tänka sig att bopriserna faller mycket och snabbt framöver? Måste bankerna sälja påverkar det väl den övriga marknaden också?

Det ser inte så bra ut:
http://www.fotocasa.es/indice-inmobiliario__fotocasa.aspx?OrigenVisita=148&link=13032&redirected=true

fastighetsmarknanden i spanien fungerar inte.

sedan har spanjorerna en tradition att inte sälja i första taget. många tror de kan vänta ut krisen vilket blivit ödestigert.

helt värdelöst. bättre om det skett en utrensning som i usa eller baltikum.

Jag tror inte det. De som inte måste sälja nu, väntar på bättre tider, som alltid. Jag har sett att t ex på La Costa Tropical finns det till salu sådana hus som jag var och tittade på för ca 7 år sedan (till samma pris). Oftast ägda av spanjorer, i mindre byar/städer. Jag tyckte att de var för dyra för mig, därför blev det en lägenhet i Torre.
Sen lite varstans finns det kvar dessa bankåtertagna lägeheterna som bjuds ut på alla möjliga sidor på nätet. Jag tror att man borde börja rensa där genom att sänka priserna rejält på t ex renoveringsobjekt som är utan möbler. Då kanske blir de sålda.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tja, det har börjat att ändras lite. Problemet med privata säljare har varit (och tills viss del är fortfarande) att banker har kvittat deras làn mot att ta över huset. Därför har privatpersoner tyckt som sà att dom kommer inte sälja för mindre, dà kan lika gärna banken ta huset (detta har naturligtvis bidragit till mànga sparbankers prekära situation) Idag sà tar inte mànga banker emot en fastighet som betalning av ett làn, bara som delbetalning. Och i vissa "landskap" (comunidades autonomas) som tex Galicien vill dom lagstifta emot det (i deras högsta domstol slogs det fast att det är olagligt, men det har tydligen överklagats)

Om nu en sàdan lagstifting trär i kraft, kommer mànga personer vara tvungna att sälja till mindre än vad dom är skyldiga.

De flesta bankàtertagna objekt har som utgàngspris den gamla skulden (inom vissa gränser), Därför är det inte ovanligt att man kan pruta ner ett bankobjekt ganska mycket. Men man ska heller inte tro att bara för att det är en bank, kan man fà det snorbilligt. Det gàr inte, oftast blir det marknadspris, med en bra finansiering.

Endast semesterbostäder?

Statssekreteraren för bostadsfrågor Beatriz Corredor besökte 5 oktober Stockholm, i sällskap av en delegation bestående av ett 15-tal spanska fastighetsbolag och banker. Syftet var att marknadsföra spanska semesterbostäder, som utgör en tredjedel av samtliga bostäder i Spanien.

Innebär detta att en tredjedel av alla spanska bostäder, endast är semesterbostäder, inte året runt boende bostäder?

Statssekreteraren för bostadsfrågor Beatriz Corredor besökte 5 oktober Stockholm, i sällskap av en delegation bestående av ett 15-tal spanska fastighetsbolag och banker. Syftet var att marknadsföra spanska semesterbostäder, som utgör en tredjedel av samtliga bostäder i Spanien.

Innebär detta att en tredjedel av alla spanska bostäder, endast är semesterbostäder, inte året runt boende bostäder?

endast och endast... Men dom har väl räknat att dom som finns längs kusten, är x % som andrahands bostäder.
Var förresten närvarande. Ganska trevligt faktiskt

Jag har sökt boende på Costa de la Luz (Cadiz med omnejd) under ett antal år och det är likadant där. Husen förblir osålda för troligtvis är priserna för höga. Jag har letat efter ett "townhouse" men kanske borde jag söka lägenheter istället.
Vet någon här på denna sida mer om omständigheterna i tex Sanlucar, Puerto de santa Maria osv?

Nya trådar

Back
Toppen