Nu är det jag igen som tjötar

goranwint

Seniormedlem
Hej igen.
Jag sitter just och försöker komma på vad det står i alla dokument från FK och Skatteverket om min flytt. Jag kommer ju att flytta definitivt (utan svensk adress) på en gång. Gäller Försäkringskassans EU-kort då? Nästa fråga är skatten på min pension. Som jag har förstått deklarerar man i Spanien och betalar in skatten per år och sedan får tillbaks den delen från Sverige?!?
Isåfall; Vilka belopp rör det sig om (alltså den Spanska skatten)?));)

hadebra/Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Smartast är väl att be FK om det blâa EU-kortet innen du skriver ut dig ur Sverige, och anvánda det till du fâr kortet frân spanska Seguridad Social.
Sedan är ju kortet fràn S.S. bättre än det blâa, eftersom det ger dig rätt till all sorts offentlig vârd. Det första du ska göra när du fâr kortet är att skriva in dig pâ närmaste vârdcentral och fâ en husläkare.

Beloppet pâ den spanska skatten beror ju pâ din inkomst. Den är progressiv och beror ocksâ pâ din familjesituation. Om du inte är höginkomsttagare, kommer den att vara betydligt lägre än det du betalar i svensk SINK-skatt (25%)

Skatt ja! Har jag förstått rätt att svenska skattemyndigheten bara betalar tillbaks det som spanien har krävt? Slutsumman blir i alla fall 25% motsvarande SINK-skatten. (När jag försöker tänka blir det som när man tittar i backspegeln. Det finns en död vinkel som bara blir större och större);:(

Tack/Göran

Precis. Det pâgâr väldiga diskussioner om SINK-skatten, eller rättare sagt om det gállande dubbelbeskattningsavtalet mellan Spanien och Sverige. Vissa länder, som Frankrike och Portugal, har en annat typ av avtal, som gör att svenskarna där bara betalar fransk resp. portugisisk skatt. Det finns olika lobbygrupper, som försöker fâ till en liknande situation här. De flesta pensionärer hade tjänat pâ det.
Trots allt är vál SINK lägre än den svenska skatten? Nackdelen är att du inte fâr göra nâgra avdrag.

Ja, det är så att jag får lust att flytta till Portugal istället...
Iaf tänker jag söka medborgarskap det första jag gör. Då slipper man SINK och alla andra svenska skatter, väl?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har just fått svar från FK som inte besvarar min fråga om jag måste vara skriven hos någon i Sverige tills jag är registrerad i Spanien eftersom det blir ett "glapp" i början. Jag räknar ju med ett par månader innan jag bestämt mig för var jag vill stanna och skriva mig.

Svar från FK:
Eftersom du har pension från Sverige som din huvudsakliga inkomst har du rätt till sjukvårdsförmåner i Sverige även när du flyttar till Spanien.

Rätt till akut vård i Spanien har du genom EU-kortet innan du flyttar dit och blir registrerad där.

Hälsningar/Göran

Jag har just fått svar från FK som inte besvarar min fråga om jag måste vara skriven hos någon i Sverige tills jag är registrerad i Spanien eftersom det blir ett "glapp" i början. Jag räknar ju med ett par månader innan jag bestämt mig för var jag vill stanna och skriva mig.

Svar från FK:
Eftersom du har pension från Sverige som din huvudsakliga inkomst har du rätt till sjukvårdsförmåner i Sverige även när du flyttar till Spanien.

Rätt till akut vård i Spanien har du genom EU-kortet innan du flyttar dit och blir registrerad där.

Hälsningar/Göran

Kan du inte bara lâta bli att skriva ut dig frân Sverige tills du har det kort frân S.S. och allt annat klart?
FK-personalen verkar ha svarat pâ en annan frâga. De har rätt i att alla EU-pensionärer nu har rätt till all slags vârd även i sitt hemland. Det har inte vi vanliga yrkesarbetande, vi fâr bara planerad vârd det land vi bor i.

Ja, det är så att jag får lust att flytta till Portugal istället...
Iaf tänker jag söka medborgarskap det första jag gör. Då slipper man SINK och alla andra svenska skatter, väl?

Holabandola!

Jag tror inte man får börja söka medlemskap förrän man
varit skriven (på riktigt) i 10 år och man kan
bevisa det Men det vet väl Solen L bättre. Hoppas han läser detta :sol:

Ciao P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Till att börja med; Tack för alla tips. En liten detalj bara. Det omtalade kortet från S.S. När, var, hur får jag tag på det?

(Mulet, -3grader, Danmark syns knappt i diset) hälsar Göran

:eek:
Till att börja med; Tack för alla tips. En liten detalj bara. Det omtalade kortet från S.S. När, var, hur får jag tag på det?

(Mulet, -3grader, Danmark syns knappt i diset) hälsar Göran

Jag svarar fast jag inte vet annat än att du ska väl
ha två kort och rätta mig om det blivit nå´t nytt :eek:

1. La Tarjeta Sanitaria Europea TSE (Samma kort som från FK,blåa), fast man
har det när man åker hem till Sverige eller annat EU-land - om man är skriven i Spanien...
Beställs från CAISS, Centro de Atención é Información de la Seguridad Social. Går nog
att beställa på nätet som hemma nu.
Kan ha fel här som pensionär säger Göran...som återkommer...

2 SIP, heter väl det kort man ska ha när man besöker
vårdc och sjukhus när man är skriven i Spanien
Har för mig att man ska ha ett pensionärsintyg (FK) från Sverige för att få
detta "PN" på SIP-kortet. Genererar gratis medicin för pensionärer.

En gammal tråd här:
http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/2586-tsi-behoevs-det.html

Här är en skrift som jag hittade på nätet om Nerja och
bra att veta saker...Klicka på den och bläddra:

http://issuu.com/ragnarsandsten/docs/att_bo_i_nerja

För att svara på din fråga Göran ...Seguridad Social (Spanska F-kassan) har ju egna
kontor där man ska bo...Iaf i större tätorterna men du får säkert
svar snart av nå´n som vet.
Ciao P ;;;;;)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Ovärdeliga uppgifter, men jag fick intrycket från FK att man inte behöver "det blå kortet" vid Sverigebesök om man är skriven i Spanien eftersom man som pensionär har sin försörjning genom Sverige. Återkommer när jaghar fått förtydligande genom FK.
Haenbradagalla/Göran

Ovärdeliga uppgifter, men jag fick intrycket från FK att man inte behöver "det blå kortet" vid Sverigebesök om man är skriven i Spanien eftersom man som pensionär har sin försörjning genom Sverige. Återkommer när jaghar fått förtydligande genom FK.
Haenbradagalla/Göran

Hm...det är nog så nu..jag läste och läste här på första sidan om pensionär:
http://www.forsakringskassan.se/wps...sjuk_vid_bosattning_utomlands.pdf?MOD=AJPERES

Undrar om jag blev klokare...andra säkert....

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Lycka till Göran! Ät du medelhavskost så kanske du klarar dig... Allvarligt talat tror jag inte det blir problem. Du ska bara se till att du är försäkrad under "glappet" dvs precis när du flyttar, innan du försäkras ut från Sverige och innan du får spansk försäkring. Det blåa kortet räcker långt. :)

Kanske är jag lite "off topic", men kom att tänka på tandvård när jag läste detta. Ett nödvändigt ont. Här är det ju himlans dyrt, men försäkringskassan går ju in med en del om kostnaderna skenar iväg. Och tandvården för barn och ungdomar är ju gratis. Hur fungerar det i Spanien?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen