Medborgarkort

mimus48

Ny medlem
Först vill jag önska alla här på Spanienforum en god fortsättning på det nya året. Ett spännande år för oss här uppe i norr, som förhoppningsvis har landat någonstans runt Torre till hösten.
Jag har litet funderingar kring något jag läst i "Aktiv i Torrevieja". Kortet Tarjeta Ciudadano. Det verkar ju vara ett väldigt förmånligt kort när man läser artikeln där. Nu min undring. Är det ett kort man kan skaffa sig om man nu bor i Spanien, typ ett halvår och i Sverige den andra halvan? Kanske man måste vara skriven i Spanien? Alltså NIE-nummer ska jag ju förstås skaffa mig, och skriva mig som boende där, då vi troligast kommer att vara där i stort sett hela året, men alltså, så länge vi har en bostad kvar här och betalar vår skatt här så undrar jag hur det ställer sig med sådana här saker?
Vi har båda, här i Sverige var sitt så kallat pensionärsbevis som berättigar till viss rabatt på busskort, inträden och litet annat. Finns det motsvarande där nere? Behöver man det om man har ovan nämnda Tarjeta Ciudadano?
Ja, sådana här saker vore bra att ha litet grepp om, men svårt att få genom att läsa på myndigheternas sida. Hoppas nu på att det finns någon klok person här som vet.

think

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har för mig att med detta kort kan du utnyttja lokala bussar hur mycket du vill samt gratis inträde pà olika museer i Torrevieja. Du màste dock vara skriven (empadronado) i Torrevieja. Tror det kostar runt en 30 €

Hej Nalle, har undrat över samma sak, det jag får fram är att man som du skriver skall vara skriven i Torre, men att det inte behöver vara fast resident utan går bra att ha det som ett andra hem och orsaken till detta skulle vara någon form av statlig intäkt till Torrevieja på hur många som är skrivna där, eller hur ligger det egentligen till.

Såväl Sverige som Spanien anser att om man bott i landet mer än sex månader skall man betala skatt där, man skall mantalsskriva sig där. Många som kommer halvårsvis till Kanarieöarna har tidigare fått rabatterade resor utan att vara mantalsskriven. Är man inte mantalsskrivna här, får man heller inte längre någon rabatt. Jag ser att förmånerna varierar mycket från ort till ort på fastlandet:

http://www.zaragoza.es/ciudad/sectores/tarjetaciudadana/mostrar_Pregunta?tema=2940

Hej Nalle, har undrat över samma sak, det jag får fram är att man som du skriver skall vara skriven i Torre, men att det inte behöver vara fast resident utan går bra att ha det som ett andra hem och orsaken till detta skulle vara någon form av statlig intäkt till Torrevieja på hur många som är skrivna där, eller hur ligger det egentligen till.

Hola!
Jo du har rätt. I Torrevieja kan man skriva in sig hos kommunen
utan att vara utskriven från Sverige. Det kallas i bland "falsk" residencia.
Det är just för att kommunen får pengar för hur många som bor där
tidvis och mycket.
Busskortet kostar från början 35E, sen kan det förnyas gratis.
Läs här om "padrón" och olika kort.
http://www.aktivitorrevieja.com/sve/prakttips/aktuellt.php

Lite mer info här, lite längre ner att ni kan få hjälp av Betty Gräns.
http://www.torrevieja.com/se/reseguide/3225-hur-man-registrerar-sig-hos-kommunen.html

Ciao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
För attt få Tarjeta Ciudadano måste man ha residencia. Åtminstone om man bor i Torrevieja. Det räcker inte längre med bara "padron" som det gjorde när jag fick det gamla busskortet gratis t.ex. Då fick man "padron" trots att man inte var resident vilket inte längre är fallet efter vad jag har hört. Om man vill bli resident , alltså skriva sig i Spanien, måste man skriva ut sig ur Sverige. Man kan inte vara skriven i båda länderna. Du ska vara skriven i det av länderna som du vistas i mer än halva året, alltså 183dagar.
Detta är vad jag tror är riktigt. Men det är som mycket annat vad regler beträffar i Spanien (och i Sverige också för den delen), frågar du 10 olika myndigheter får du ofta 10 olika svar.
Vi/någon måste kolla upp vad som EGENTLIGEN gäller.
rocio

För attt få Tarjeta Ciudadano måste man ha residencia. Åtminstone om man bor i Torrevieja. Det räcker inte längre med bara "padron" som det gjorde när jag fick det gamla busskortet gratis t.ex. Då fick man "padron" trots att man inte var resident vilket inte längre är fallet efter vad jag har hört. Om man vill bli resident , alltså skriva sig i Spanien, måste man skriva ut sig ur Sverige. Man kan inte vara skriven i båda länderna. Du ska vara skriven i det av länderna som du vistas i mer än halva året, alltså 183dagar.
Detta är vad jag tror är riktigt. Men det är som mycket annat vad regler beträffar i Spanien (och i Sverige också för den delen), frågar du 10 olika myndigheter får du ofta 10 olika svar.
Vi/någon måste kolla upp vad som EGENTLIGEN gäller.
rocio

OK Rocio!
Jo jag har vänner och bekanta som är mantalsskrivna i kommunen
och har dessa olika kort. Dom har inte residencia. Pratade med en väninna
om det i kväll. Hon har inte residencia men kort :) Och det var inte så
längesen hon fick det.
Men enkelt är det ju att fråga Betty Gräns i en av länkarna
nu då så får vi svart på vitt :D Vem kommer först :D

Last edited:
Hej Preciosa!
Jag har försökt få tag i Betty Gräns men inte lyckats. Har du eller kanske någon annan ett telefonnummer där man kan få tag i henne?
rocio

Hej Preciosa!
Jag har försökt få tag i Betty Gräns men inte lyckats. Har du eller kanske någon annan ett telefonnummer där man kan få tag i henne?
rocio

Hej Rocio!
Kontoret hon ska finnas på på C/ Azorin nr 50 La oficina de
Acreditación har tel 965715467.
Ska finnas en kille där också som talar engelska.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hej igen!
Nu har jag fått svar från Betty Gräns angående Tarjeta Ciudadano. Det är detsamma som det gamla busskortet och man måste ha residencia för att få köpa det. Hon skriver att det inte räcker längre med enbart padron. Detta gäller också SIP-kortet som åtminstone jag fick temporärt med endast padron utan att vara resident. Dom har stramat åt alla subventioner som vi icke residenta kunde utnyttja tidigare, vilket inte är så konstigt i dagens ekonomiska läge.
Betty Gräns är anställd av Torrevieja kommun och kan hjälpa till med div. frågor som gäller t.ex. sjukvård, padron etc. Hennes e-mailadress är: [email protected] Enligt vad jag har hört är det lättare att få kontakt med henne per e-mail än på telefon. Jag fick svar inom en timme i dag ;;;).

rocio

Nya trådar

Back
Toppen