Längtar till maj månad

LoveSpain

Ny medlem
Vi är ett par som ska åka till Torrevieja i maj för att leta efter bostad. Vår tanke är att på sikt flytta dit. Just nu har vi fortfarande tonårsbarn som ska gå färdigt grundskola/gymnasie innan vi kan flytta. Har läst massor på forumet om vart man ska bo och blir helt snurrig i huvudet av alla tips.

Vi har bokat boende på 2 ställen,Villamartin och båthamnen centrum, under vår vecka för att känna på lite olika ställen. Tipset som kom från någon om att man ska känna in vart man vill bo och leta bostad i det området verkar vettigt.
Tack för det tipset!

Utförsäljningshelg på någon bank läste jag också att det hade varit i höstas. Vet någon kanske om det blir något liknande igen?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola!

Välkommen till forumet..

Ja det är inte lätt att veta var det är bra bo i detta stora land..
Bra att kolla två så olika platser. Villamartin är säkert bra och jag
gillar den äldre delen vi hamnen. Antar att det är vid Playa Asequión
eller Náufragos? Stad och "land".

Det var Caja Madrid som hade utföräljning då. Efter koll på bankernas
hemsidor så har dom satt priserna efter vad kunderna har i skuld som
det ser ut. Alltså mycket högre (generellt) än vad man får betala på
"öppna" marknaden i dag. Dom vill ju ha igen sina pengar. Men som Nalle på
detta forum sagt så kanske man kan pruta 10-30%. Vad som är ev fördelar
att köpa via återtagna objekt kan nog han svara på bättre. Kanske
man slipper någon avgift? Man får ju normalt betala uppåt 10% utöver
det satta pris man accepterat när man köper. Avgifter för lagfart,notarie, skatter mm.

Lycka till P ;;;;;)

Last edited:
Tack så mycket! Ni skriver mycket bra här på forumet, försöker läsa på så¨mycket som möjligt för att vara förberedd när vi ska åka.
Tack igen!

LoveSpain

Tack så mycket! Ni skriver mycket bra här på forumet, försöker läsa på så¨mycket som möjligt för att vara förberedd när vi ska åka.
Tack igen!

LoveSpain

Hola LoveSpain!

Vet inte om jag ska ta åt mig men jag säger tack
å allas vägnar spainsmile !!
Vi är ju här på forumet för att lära av varann och hjälpa
till så alla som vill vara här i Spanien ska få det så lätt
och bra att bo eller semestra här i detta fantastiska land.

Abrazos/ P ;;;;;)

Att köpa bankobjekt.
Utgà ifràn att priset mànga gànger är äver marknadspris, men banker är (trots allt) inte dumma och vet att dom i mànga fall màste gà ner i pris. Ofta slipper du taxerings avgifter etc.

Den största fördelen är finasieringen. Vi har tex. nàgot som kallas "Compromiso Bancaja" direkt översatt blir det "bancaja förpliktelsen"
Bancaja lovar att inte ta betalt nàgon öppnings avgifter, amorterings och räntefritt làn under dom tre första àren, inge straff avgift om du löser ditt làn under dessa tre àr. etc etc. Om detta kommer att gälla för alla Caja Madrids objekt vet jag inte. men skulle tippa att det blir sà.

Vi vet inte när vi kommer att ta över deras objekt.
Andra fördelar kan vara pris. Ofta kan du fà objekt till mycket bra priser.
Du betalar ingen Moms pà nybygge, Om banken har àtertagit ett nybygge, har det skiftat ägare och banken har betalat moms, därför behöver man som köpare bara betal ITP pà 7% och inte moms pà 8%.

Nackdelar är att det du ser är det du köper. (om du köper nytt dvs) Du fà inga garantier pà ditt hus (annat än 10àrs försäkringen) Sà om toaletten inte funkar, sà är det du som fàr ringa efter en rörmokare. Banken kommer inte att stà för nàgot.

Detta är precis som alltid när du köper begagnat. Finns ingen lag om dolda fel i Spanien pà begagnade hus.

En annan fördel är att du vet vad du köper. Allting kommer vara 110% legalt. är det ett hus, kommer det stà hus och inte vertygsbod pà det du köper.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola!

Tillbaka efter en härlig tid i Torrevieja!!

Ny resa är beställd och snart ska handpenningen in på vårt drömhus!!

Vi fastnade för La Florida som kommer att passa både för vinterboende och sommarboende, nära till allt.

Nu är det ännu roligare att läsa forumet när man sett mycket av det som skrivs här.

Vill ännu en gång tacka alla som engagerar sig i oss nya som har massor med frågor. Och här kommer ännu en fråga :)

Finns det något ställe där man kan köpa begagnade cyklar? Det känns inte nödvändigt att köpa nya cyklar med tanke på stöldrisken.

NIE nummer tänker vi ordna på vår nästa resa, är det så att man får det på ett par dagar eller hur lång tid tar det?
Vi har varit i kontakt med ambassaden i Stockholm och det skulle ta 2 månader att ordna det hemma.

Det kommer fler frågor från oss, ha tålamod!!

LoveSpain spainsmile

Hola LoveSpain!!

Kul att ni hittat hus i La Florída! Där hjälpte jag några vänner
att sälja sitt för ett par år sen. Calle Acuario hette gatan.

NIE-nr ska ni ju ansöka om i Orihuela eftersom La Florída
ju tillhör den kommunen . På Oficina de extranjeros, Calle Sol 32 öppet 9-14
Bered er på att ta kölapp vänta...kanske går fortare nuförtiden.
Sen ska man tillbaks och hämta det..

Cyklar..finns en större affär som har begagnade och nya cyklar
strax innan Montesinos i ett industriområde ca 2 mil nordväst om Torre.
http://www.ilikebikemontesinos.es

Finns en cykelaffär inne i Torre också i hörnet C/ Diego Ramirez Pastor
och C/ Maria Parodi i centrum. Om dom säljer begagnat vet jag icke think

Ciao så länge P :sol:

Räkna med att NIE-nr tar ca 1 vecka utan "inside-kontakt". Med det menar jag någon som tar betalt för att hjälpa er med papper samt känner någon person på "ert" kontor.

Segundamano.es är som Blocket, där kan man hitta cyklar (på spanska dock). Det finns cykelaffärer lite här och där (hur det är med beg. vet jag dock ej). Även Carrefour brukar ha erbjudanden ett par gånger om året på nya, billiga cyklar.
:)

Det behöver nog inte ta ens en vecka. Jag var med en arbetskamrat i Alicante när han fixade sitt nummer. Lämnade in ansökan ena dagen och hämtade numret följande dag. Han hade ingen "indsider" eller annan kontakt.
Kanske beror det på orten där man söker.

Det behöver nog inte ta ens en vecka. Jag var med en arbetskamrat i Alicante när han fixade sitt nummer. Lämnade in ansökan ena dagen och hämtade numret följande dag. Han hade ingen "indsider" eller annan kontakt.
Kanske beror det på orten där man söker.

SÅ är det nog, mitt var i Torrevieja och där var väl många som sökte då :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hej och tack för alla svar.thumb

Vi åker ner måndagen 11/6, kommer förmodligen att sitta utanför
kontoret på tisdags morgon för att ansöka om våra NIE-nummer.

Sedan är det bara att vänta, vi kommer vara nere i två veckor och
hoppas hinna få det klart.
Det bästa av allt är att vi förmodligen kommer att bo i vårat nya hus
under tiden.;:;;)

Cyklar får vi försöka få tag på så att vi kan utforska området, har ju
ca. 3 km till havet.:simma:

Tack än en gång, återkommer säkert med fler frågor.

Ha de´.

Jag kan bara säga det att min arbetskamrat (och jag) köade utanför polishuset minst en timme innan de öppnade. Och vi var många... Jag vet inte hur många de var som inte hann kommain, för det var en lååååååång kö utanför när vi lämnade huset. Så ta god tid på er... och lycka till.
Jo, i Alicante ville de ha en adress i staden, men det var inget problem för honom.

Nya trådar

Back
Toppen