Kombi

Status
Stängd för vidare inlägg.

ingridb

Ny medlem
Undrar om någon kan hjälpa mig vad en kombi ( bil ) heter på castillano

Har för mig att man säger ranchera men är inte säker

Hoppas någon vet !!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ranchera (familiar) är säkert OK. Jag hade en Citroen Berlingo, den klassades som "MIXTO". Nu har jag en Toyota Prius, den klassas som "TURISMO".

Jag skulle återigen vilja slå ett slag för Wikipedia.

Ingridb. Skriv in på Wikipedia stationsvagn (om det nu gällde en sådan) svenska och ändra sedan till español och du har motsvarigheten på spanska. Man måste naturligtvis förstå lite spanska men med hjälpa av ordböcker går det ju bra.

När jag är ute och vandrar med min holländske granne och han berättar om en ”merel” fågel så skriver jag in den på Wikipedia - nederländska, ändrar till svenska och får fram att han talat om en koltrast. Jag brukar också samtidigt kolla engelska och fick på det sättet reda på vad ”Bye, bye blackbird”var. En koltrast!

Tack för tipset Carl...

Du har tipsat om detta med Wikipedia förut en gång men
jag fattade inte hur man byter språk efter att skrivit in ordet man vill ha
på svenska ));)..

För att klargöra i fall någon är lika "korkad" som jag så måste man scrolla ner en bit och hitta språken i vänstra kanten...Hur lätt som helst - nu då.

Och Solen L - har du bytt bort din Berlingo? Jag som har tittat efter
sådana efter det du skrev om den. Vill ha en röd...;;;;;)
Furgoneta heter väl den typ av skåpbil på spanska, kollat i Wikipedia Carl..

Saludos/ P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Preciosa, jag uppfattar "furgoneta" mer som som en större skåpbil som ofta är blindado i bemärkelsen att det inte finns några fönsterrutor bak. Det finns en sådan Berlingo. Berlingo är en mycket bra bil, bara den inte är röd eller admiralblå som vår. Den Kanariska solen bränner bort färgen och dessutom fungerar taket som en 1000W solfångare. Då måste luftkonditioneringen jobba mer. Vår Toyota Prius finns i USA med en solpanel på taket och den driver några fläktar så att man inte behöver sätta sig i en het bil. Altså - sök en ljusgrå eller silverfärgad Berlingo. Nackdelen med Berlngon är att den är registrerad som mixto och oftare måste besiktigas på ITV. Vår närmade sig tio år och då måste den in TVÅ gånger per år.

Berlingo är en praktisk all-around-bil med en snål diselmotor. Toyota med kombinerad bensin- och elmotordrift och automatväxellåda är tyst och har "Mercedeskänsla". Trots vikten drar den bara 0,51 Liter/mil.

Tack för tipset Solen L om färgen...synd jag gillar röd. Skulle egentligen vilja ha en röd Mercedes från 1990-talet. Fånig dröm jag har men -que va?
Kommer inte ihåg men beteckning 180 el 220 tror jag. Jättesnygg miljöbov.
Berlingon är väl halva priset av en Prius. Beror väl på inredning och utrustning förstås.

Jag kallar Berlingon för "furgoneta con ventanas" då och hoppas man slipper besiktiga
2 ggr per år-om jag skaffar en så´n.
Saludos/ P

Preciosa, en mixto får man parkera på på- och avlastningszoner. Hörde om en dam som köpte en Berlingo till sin blomsterhandel. Den var förstås registrerad som en turismo och då får man inte parkera hur som helst (sett ur ett spanskt perspektiv). Du har väl sett Sällskapsresan och den svenska kvinnliga parkeringsvaktens kommentar om hur man parkerar på Gran Canaria?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen