Känner mej som en riktig "bimbo"

katten

Ny medlem
Jag har fått en tillsvidareanställning i Torre och hittat min lägenhet att hyra :)
Allt vore väldigt enkelt och bara flytta men när jag läser alla goda råd och vad man ska tänka på innan man flyttar, så får det mej att känna mej som en riktig bimbo :))
Min tanke är att jag ska göra mej av med så mycket jag kan här hemma i Sverige och min förhoppning är att få ner "mitt liv" i flyttkartonger. Sedan vet jag inte om det finns magasinering där nere som det finns här i Sverige?
Men hur funkar det egentligen med skatter och vara skriven i Spanien?
Finns det annat som är viktigt att tänka på inför en flytt?
Tips mottages tacksamt :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jättekul och välkommen till Spanienforum!

Du kommer säkert att få massor av tips, men allt finns faktiskt redan om du är beredd att jobba lite med att läsa gamla inlägg. Börja med kategorin "Flytta till Spanien". Du kan också använda sökmotorn som finns uppe till höger. Lättast om du markerar "visa inlägg".

Sen får du fråga hur mycket du vill. Du kanske märker att de flesta inlägg handlar om de som "pendlar" mellan Sverige och Spanien, alltså Sommar uppe i Norden, men vi är flera som har flyttat för gott.

Hälsar Göran

Hej!
Jag kan bidra med ett svar: Din spanska inkomst kommer du skatta för i Spanien och endast i Spanien.
/Helen

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Jag kan bidra med ett svar: Din spanska inkomst kommer du skatta för i Spanien och endast i Spanien.
/Helen

Bara skatta i Spanien gör man om man inte har kvar bostad eller företag eller ekonomiskt intresse av väsentlig betydelse. Ett fritidshus får man ha.

Nie viktigast kan du fixa detta hemma så vinner du tid. Annars så kan du ta alla andra steg i lugn och ro när du kommer ner.

I Alicante får man NIE väldigt fort. För mig tog det en dag. Visserligen fem år sedan...

Bara skatta i Spanien gör man om man inte har kvar bostad eller företag eller ekonomiskt intresse av väsentlig betydelse. Ett fritidshus får man ha.

Förutsättningarna du nämner gäller ang. möjligheten att ansöka om SINK. Dubbelbeskattningsavtalet reglerar alla skattefrågor.
Om man är skriven i Spanien, har en spansk arbetsgivare och får sin inkomst utbetald i Spanien skattar man endast där. Jag pratar endast om den inkomsten, inget annat.
Förutsättningen anger Katten själv: "Min tanke är att lämna Sverige och flytta ner för gott". Jag har valt att tolka det som resident i Spanien. :)
/Helen

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Förutsättningarna du nämner gäller ang. möjligheten att ansöka om SINK. Dubbelbeskattningsavtalet reglerar alla skattefrågor.
Om man är skriven i Spanien, har en spansk arbetsgivare och får sin inkomst utbetald i Spanien skattar man endast där. Jag pratar endast om den inkomsten, inget annat.
Förutsättningen anger Katten själv: "Min tanke är att lämna Sverige och flytta ner för gott". Jag har valt att tolka det som resident i Spanien. :)
/Helen

Vi talar om lite samma sak olika vinklar. Flyttar man ner för gott och inte vill betala skatt i Sverige så gäller det jag skrev.

/Helen

Inte riktigt. Oavsett om man är pensionär, eller som jag fullt arbetande, får man inte ha "Väsentlig anknytning" till Sverige, för att inte bli skattskyldig där också!
Ingen maka/make eller minderåriga barn, inte heller permanentbostad, dvs villa, bostadsrätt, eller hyreslägenhet. Man får heller inte äga eller vara delägare i ett svenskt företag. Det finns även andra saker.
I de fall man fortfarande är skattskyldig i Sverige får man visserligen tillbaka det du betalt i skatt i Spanien, men dels får du ligga ute med pengarna, dels är skatten oftast högre i Sverige, så det blir skatt kvar att betala där också!

Jag ber om ursäkt; Du har rätt. Det jag syftade på var vad som krävs för att kunna skriva ut sig från Sverige helt och hållet, och inte längre behöva deklarera skatt i Sverige, oavsett om man sen behöver betala eller inte.
Sexmånadersregeln respektive ettårsregeln gäller också bara för löntagare, inte om man driver eget företag utomlands, då blir det som jag skrev.
I trådstartarens fall bör det dock vara tillämpligt, men man måste ju fortsätta deklarera, och dessutom tillhandahålla översatta intyg på att man betalar skatt på inkomsten i Spanien.

Jag ber om ursäkt; Du har rätt. Det jag syftade på var vad som krävs för att kunna skriva ut sig från Sverige helt och hållet, och inte längre behöva deklarera skatt i Sverige, oavsett om man sen behöver betala eller inte.
Sexmånadersregeln respektive ettårsregeln gäller också bara för löntagare, inte om man driver eget företag utomlands, då blir det som jag skrev.
I trådstartarens fall bör det dock vara tillämpligt, men man måste ju fortsätta deklarera, och dessutom tillhandahålla översatta intyg på att man betalar skatt på inkomsten i Spanien.

Även svensk byråkrati är svår att komma från. :)
(Jo förresten, om man kan bli medborgare i det landet man flyttar till.)
/Helen

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Även svensk byråkrati är svår att komma från. :)
(Jo förresten, om man kan bli medborgare i det landet man flyttar till.)
/Helen

- Ja, men i så fall bara om man också avsäger sig det Svenska medborgarskapet.
Som Svensk medborgare kan man inte ha "Väsentlig anknytning" till Sverige utan att också behöva deklarera där.

Åtminstone bättre än USA... där är man skattskyldig var man än bor i världen, om man är Amerikansk medborgare.

Nya trådar

Back
Toppen