Hyreskontrakt/tillägg

AnnaZ

Ny medlem
Hej alla!

Jag har en fråga om hur det funkar med tillägg i hyreskontrakt. t.ex vatten och el. Det brukar väl inte ingå i kontraktet? Eller..? Är det något mer som inte brukar ingå?
Om jag skulle teckna avtal för dessa gissar jag att jag måste skaffa ett NIE-nummer? Eller..? Hur funkar det?

Någon som vet?
Hälsningar Anna

PS. I ett litet hushåll hur mycket brukar man få betala per månad för ovanstående (under höst och vinter)?

Glad midsommar på er!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Anna!

Om man hyr längre tid så brukar man få betala el och vatten själv.
Hyresvärden borde väl stå kvar som ägare av kontrakten på el och
vatten men vet dom som vill att hyresgästen ska ha egna kontrakt vílket
krånglar till det hela. Bättre är ju då att det står i hyreskontraktet att man ska betala el
och vatten i stället.
Ja om man ska ha egna kontrakt då fordrar el- och vattenbolag NIE samt att man har bankkonto
som dom kan dra autogiro på.
Går väl att betala manuellt på bank antar jag. Men det bästa är ju
att hyresvärden står kvar givetvis.

Svårt säga vad det kostar för det beror ju på om man använder AC
en hel del osv...Speciellt när det är kallt i dec-febr.
Vatten är ju billigt. Kanske 20-25E/mån.
El är svårare men med AC på så kommer man nog upp i 50E/mån minst...
Oftast mer.

Chao P :sol:

Last edited:
Vår vattenräkning är på €59,78 (för tre månader) under de perioder ingen har varit i lägenheten, d.v.s. en massa fasta kostnader och skatter.
/Helen

Vår vattenräkning är på €59,78 (för tre månader) under de perioder ingen har varit i lägenheten, d.v.s. en massa fasta kostnader och skatter.
/Helen

Hej Helen!
Lite mer verkar ni ha då. Men tillhör ni Orihuela kommun och inte har Agamed?

Tre senaste fakturorna på 3 mån: 55E, 60E, 63E - och vi är ju här-
iaf en av oss hela tiden. 15-17 kubikmeter gör vi av med ca.
Upptäckte att det är mer än dubbelt så dyrt om man kommer över 16 kubik.
0.5394 resp 1.2393E. Hm det visste jag inte...

Chao P :sol:

Hej P!
Ja, vi tillhör Orihuela kommun och har Hidraqua, som tillhör, eller på annat sätt hänger ihop med, Aquagest Levante.
Vi betalar mer för avloppet (alcantarillado) om förbrukningen överstiger 15 kubik.
0-15 = 0,10/kubik
16 - ? = 0,21/kubik

Vattenkostnaden är densamma, 0,68/kubik.
Ovanstående är baserat på oktober månads räkning 2013 exkl. skatter/avgifter. Totalsumman på den fakturan är €85,70 (21 kubik) och då ingår även sophämtningen (€17,40).
/Helen

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vår senaste, daterad den 10/6, var på 57€ för 3 mån. Vi, 2 pers., var där hela tiden, så när som på en vecka. Vi bor i Torrevieja och har, liksom Preciosa, Agamed. Sophämtning ingår.
rocio

Hej Anna,

Du skriver inte vad det är för typ av hyreskontrakt, om det är 3 månader, 6 månader, 11 månader...eller ja vad det nu kallas om över 11 månader.
Eftersom vi hyr ut själva, så brukar jag inkludera allt i hyran, förutom luftvärmepumpsystemet om man vill köra AC eller värme. Det sköts via en myntautomat där man betalar för den el man avser göra av med, i förskott. Finns en display som vidar saldo. 2 EURO brukar räcka 24h sisådär!

Men vatten, hushållsel etc inkluderar vi i hyran. Lättast så, även om man får till bättre och lägre "lockpriser" med hyra utan alla tillägg.

Men jag skulle själv vilja ha allt inkluderar, och tror att de flesta vill ha det så.
Tom Internet kommer jag att låta ingå inom kort:-) Det har ju blivit lika självklart som att det finns en duschthumb

Många uthyrare har ett grundpris som kan låta attraktivt och sedan tillkommer el,(va),nyckelhantering,AC,internet,städning och då blir slutpriset helt annat

Jag har alltid kört med raka puckar dvs. allt ingår som ovan,även på långtid
och endast slutstädning tillkommer

Detta upplever mina gäster som positivt, och det blir inte som Ryan Air tänket med en massa tillägg och betydligt lättare att hantera

Många uthyrare har ett grundpris som kan låta attraktivt och sedan tillkommer el,(va),nyckelhantering,AC,internet,städning och då blir slutpriset helt annat

Jag har alltid kört med raka puckar dvs. allt ingår som ovan,även på långtid
och endast slutstädning tillkommer

Detta upplever mina gäster som positivt, och det blir inte som Ryan Air tänket med en massa tillägg och betydligt lättare att hantera

Instämmer:):)

Tack för alla svar.. Jag tänkte hyra för 3-4 månader.. Är det nödvändigt att ha med en jurist eller liknande vid kontraktsskrivningen? Eller räcker det med att kunna språket? Finns det något sätt att bli "lurad" förutom dolda avgifter..?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen