Hur går man tillväga om man vill flytta?

fulmine

Ny medlem
Vi är en liten familj med två vuxna och tre barn både jag och min man är relativt unga båda två och barnen är allihopa under 7 år. Vi vill nu lämna Sverige och flytta till ett varmare land, vi har inte så jätte mycket arbetslivserfarenhet men min man jobbar nu som elektriker och jag har jobbat som butikschef och har en turism utbildning. Pratar flera språk flytande Franska, Italienska, Engelska m.m Har precis börjat plugga lite Spanska och det funkar väldigt bra.

Jag undrar förstås hur man går tillväga vid flytt och om det finns andra som flyttat ifårn sverige med lite äldre barn då äldsta sonen är 7 år nu? Hur har det funkat för barnet? Hur har ni gjort med släkt i Sverige osv?

Vi vill helst flytta till Gran canaria eller någon utav öarna iallafall. Tar tacksamt emot alla tips jag kan få! Gärna också hur vida vi skulle klara livet i Spanien eller inte med alla barn, utibildningar och jobberfarenheter!

Tack!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Välkommen till forumet...

...det finns mycket i denna tråd om att flytta till Spanien. Klicka på tråden.
Kolla bakåt så får du tips. Står även en del om skolor mm.

A och O är ju förstås försörjning...och Spanien har ju skyhög arbetslöshet och
jag är osäker- men på öarna är det väl ännu svårare.
Men - om man är skandinav så kan det ju ändå finnas chans eftersom
det finns så stora grupper av oss som bor och semestrar och behöver bra service. Jobb på restauranger och barer kan ju finnas för skandinavtalande.

Tror det finns hemsidor om du googlar på Gran C el andra öar. Kan finnas annonser eller annonsera själv. Kan ju enkelt öppna egen enskild firma om
man är elektriker tex. Och annonsera.
Skolor finns svenska,norska och spanska förstås.
Bostäder är väl minsta problemet, bara att hyra till att börja med.

Huvudregeln betr gratis sjukvård är ju att "någon" betalar skatt i
familjen.
Alltså - inte alls omöjligt men man måste ju ha lite dinero för att komma igång.
Ta en resa och prata med folk. Sv kyrkan i San Augustin kanske har
besökare som vet något och ev någon klubb där. Tror det finns "skandinaviska
klubben" fortfarande också. Jag bodde där 11 mån för 18 år sen. Skulle gärna bo där igen...

Läs i alla trådar, finns mycket tips om skolor,skriva sig och sjukvård..

Lycka till och finns mer specifika frågor efter det skriv igen..!!

Saludos P ;;;;;);;;;;)

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen