Hjälp mej med tips om Alicante!

Cath

Ny medlem
Hej!
Vi kommer att flytta till Alicante under ca ett års tid. Vi har barn i förskoleåldern, som gärna vill gå i förskola även i Spanien. Måste man skriva över sig till Spanien för att få gå i spansk förskola? Vi kommer att fortsätta vara socialförsäkrade i Sverige med så kallat A1-intyg. Vi kommer troligtvis att bo i eller nära Alicante, inte alltför långt från flygplatsen. Har inte sett några skandinaviska alternativ där.

Är det någon som har tips på bra ställen att bo på? Prio ett är att det ska vara barnvänligt, och det får inte bli helt avbefolkat på vintern och inga turistpriser... Gärna nära strand/ lekplats.
Vi har tittat lite på Gran Alacant. Är det ett bra område?think

Jag jobbar inom vården och vet att det finns svensk- norska kliniker på Costa Blanca. Men det är samma där, de som jag hittat på nätet ligger en bit från Alicante. Någon som vet om kliniker/ sjukhus med skandinaviskt personal hyfsat nära Alicante?

Ja det var några av många funderingar... Hoppas på svar:sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Gran alacant tillhör Santa Pola och är gansak populärt för fastboende. Skola fràn 3-12 àr finns. 12+ blir det Santa Pola.
Har i stort sett allting, bibliotek, banker, affärer, lekplatser etc etc etc etc
15 min till Alicante och 5 till Santa Pola. 30 min till Torrevieja där det nnya sjukhuset anställer flerspràkig personal. Där finns ocksà en privat klinik som är svenskspràkig.

"gamla" Gran Alacant ligger uppe pà en Kulle sà inte sà särskilt lämpat för personer som har svàrt att gà. (ser dock personer som gàr upp och ner varja dag)

Finns nÄstan inga stora lghtsblock (finns 1) utan n¨stan uteslutet 2 planshus.
väldig mix pà folk. När min dotter slutade 6:an hade dom 27 olika nationaliteter.

Andra lika omràden Är Ciudad Quesada , fast det ligger förstàs längre fràn hav och Alicante. Fast nära motorvägen sà det tar inte mer än 30-40 min till flygplatsen.

Norr om Alicante har du San Juan. Campello... finns hur mànga "bra" omr`den som helst.
Du fàr reka runt lite

Tack för snabbt svar! Kanske vi kör vidare på Gran Alacantspåret då:-) Det är svårt att reka hemifrån när man inte vet något om områdena, men till våren åker vi ner och kan kolla på plats. Bra då att få lite tips så vi vet vad vi ska rikta in oss på!:)

Vet du om man måste vara skriven i Spanien för att få gå i skolan?

Finns det ok med offentliga kommunikationer från Gran Alacant? Kan man ta till flygplatsen med buss?

Barnet màste vara skriven i den kommunen för att gà pà skola där.
Du har buss till Santa Pola och Alicante. möjligen ocksà Elche. För att komma till flygplatsen màste du byta i El Altet, Arenales eller i Alicante

mer info pà www.mygranalacant.com/

Last edited:
Du kan börja reka lite med hjälp av Google Maps Street view. Man kan bilda lite uppfattning om hur det ser ut när man "surfar" längs gatorna.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Bra förslag rinconada!
Tackar Nalle igen, har fått fram att man måste söka till skolan innan den sista mars. Är det ett absolut datum? Eller mer att man kanske inte får plats? För vår del är det inte aktuellt med skolstart förrän till hösten, och innan dess kan vi inte heller skriva oss i Spanien. Tänker att även spanska barn måste väl ibland flytta, kanske till och med under pågående termin.

Datumen gäller inte. Om du (och barnet) stàr skrivna i kommunen, är de tvugna att anta barnet pà skolan. hur och i vilken klass vet jag inte, och det är möjligt att eventuella bidrag till bussar, mat etc etc inte kan fàs, men plats i skolan fàr de.

Hej!

Jag och mina barn ( 10 och 11 ar) har precis flyttat till Spanien tillsammans med min spanske sambo. Vi är bosatta i Alicante, Playa de san juan (ett mkt fint, barnvänligt omrade och nära till allt) och vi trivs som fisken i vattnet. Att skriva in barnen i skola var inga som helst problem och vi valde en helspansk skola da vi har för avsikt att stanna här. Det finns norska och svenska företag inom varden nära intill San juan.. har man inte eller inte vill ha bil sa finns det sma tag som tar en nästan överallt dit man vill... smidigt och billigt :)

Nya trådar

Back
Toppen