Godmorgon alla skattesmitare!

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av SolenLyser, 9 mars 2013.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Den osedvanligt höga inkompetensen inom den svenska journalistkåren har givetvis sin motsvarighet bland de svenska politikerna.

    http://www.svenskamagasinet.nu/article.261.html

    Den moderate skattepolitiske talesmannen talar i nattmössan. Han har ingen susning om hur svenskar beskattas i Frankrike. Han borde veta att vanliga löntagare som bosätter sig i Frankrike inte betalar SINK!

    Undrar om "journalisten" från Exressen tycker mer illa om dem som flyttar till Frankrike?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag tycker du förväxlar korkade tankegångar med kommunistiska. För övrigt finns det inte direkt kommunister kvar längre, inte inom politiken i alla fall. (I Sverige alltså) Vänsterpartiet är väl närmast det som man kunde kalla Socialdemokrater för tjugo år sedan. Men hur som helst. Korkat skrivet, och i en högerorienterad tidning. För övrigt håller jag helt och hållet med Preciosa i det hon skriver här ovsn Självklart har vi pensionärer betalat in tillräckligt under ett arbetsverksamt liv, plus ev. sink för att ha rätt till vård. I en nyligen gjord undersökning visas att Spansk sjukvård håller högre kvalité än den svenska.
     
  4. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Den spanska sjukvården är en av de bästa i världen. Den korrupta regeringen har gjort att mycket av resurserna inom sjukvården har tagits bort eller skurits ner. I stället ger de enorma skattelättnader till sig själva och till de mest rika i samhället. Därför kämpar det spanska folket mot korruptionen och för att få tillbaka pengar till den fina sjukvården, till skolor och till folket. Det tycker vi är värt att stödja.
     
  5. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Ursäkta en novis inom detta med pension och skatter, har inte kommit dit än. Vad betyder SINK och vad menas detta med dubbelbeskattning samt att avtalet med Frankrike inte är samma som med Spanien som diskuteras. Kan någon förklara detta så jag kan förstå det.

    //Eckhoff
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Fick svar från artikelförfattaren, Patrik Kronqvist...:

     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag skrev just till Partik Kronqvist:

    Innan man skriver en artikel samlar man in fakta.

    http://www.pensionsmyndigheten.se/4296.html

    Pensionsmyndigheten hämtade 2011 in levnadsintyg från 123.000 svenska pensionärer utomlands. Till Portugal skickades 631 förfrågningar om levnadsintyg, till Spanien, Frankrike och Italien tillsammans 11.487 stycken. Är det någon som tycker att Portugal sticker ut?

    Jag känner inte till någon person eller grupp som valt land efter skattetabell", kanske du Partik gör det. Hur många?
    Om man inte gillar att skatteavtalen mellan olika länder ser olika ut, skall man ge sig på politikerna, inte enskilda medborgare. Vi har ägnat många år att få politikerna att ändra reglerna för SINK. Under alla dessa år har vi enbart upplevt att de svenska politikerna lämnat tomma löften inför valen 2006 och 2010. Fredrik Reinfeldt ingår i skaran av lögnhalsar, det finns väl dokumenterat. Det är hög tid att någon kunnig journalist sätter sig in i SINK-problematiken och redogör för den.
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Men Portugal och Frankrike borde väl vara i samma grupp eftersom ingen av dem har dubbelbeskattningsavtal?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Dubbelbeskattningsavtal = Överenskommelse med främmande stater för undvikande av dubbelbeskattning.
    När jag var svensk medborgare skickade jag in den spanska deklarationen till Skatteverket och de betalade tillbaka den skatt jag betalt i Spanien. Jag betalade således bara den svenska skatten (SINK). Som spanjor betalar jag bara skatt i Spanien. Det är dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Spanien som reglerar det. Här finns avtalen:

    http://www.skatteverket.se/privat/s...atteavtal.4.5fc8c94513259a4ba1d800025922.html
     
    Last edited by a moderator: 11 mars 2013
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det handlar om skatteavtal mellan olika länder och Sverige. Hur man har förhandlat fram olika avtal. Det kan vara väldigt olika vad gäller procent skatt som man betalar beroende på var i världen man bor. Det finns ingen "klumpsumma" utan avtalen ser olika ut varje gång. Alla länder har sitt eget avtal.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    En annan sak som rör till det är att olika pensionen beskattas beroende på viken typ av pension det är. Således betalar du SINK på din pension i Frankrike om du jobbat i statlig tjänst i Sverige, grundpensionen beskattas ej. I Portugal betalar man SINK på grundpension men inte på tjänstepensioner. Ungefär så rörigt är det...

    Vågar jag gissa ett journalisten inte hade någon aaaaaaaning om detta.
     
  15. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Efter att läst Patriks infalls vinkel till artikeln, och bla. riconadas kommentar, så ser jag det gamla mönstret i reaktionerna - man skriver ur avundsjuka modellen - och fiskar således i mycket grumliga vattnen. Metoden är beprövad av Socialdemokraterna, då deras argumentation och motivering till höjda och nya skatter har alltid varit avundsjuka.
    Man jämnar nedåt. Mycket populärt, tills samhället storknar under skattetrycket.
    Solen Lyser skriver kunnigt om de här sakerna och åtminstone jag anar en principfast person bakom raderna, tyvärr är de få..
    Preciosa resonerar ur samma missunnsamhet perspektiv som Sossarna och A-barnen, illa dold avundsjuka mot de yngre lyser genom i meningarna, typ att de som levde förr vet minsann hur knapert det var, och de unga som har allt är bortskämda. Att man kan behålla och vårda en sådan världsbild kräver nästan en total isolering från omvärlden, eller, en mycket selektivt filter för nyhetsflödet.
    Nu på sistone har man varit tvungen att ändra vissa skatteprinciper, men då gör man det på moderata viset, man gynnar de rika och missgynnar de fattiga. Skatteavtalen mellan olika länder som Sverige har, följer en standard praxis och är inte alls individuellt anpassade som vissa mindre vetande hävdar. Avtalen stöder sig på EU och OECD praxis inom informationsutbyte och syftet är solklart, mer pengar till statskassan. Att man sedan som journalist agnar artikeln på det sättet att tex kvinnor födda före xxxx per automatik läser och gillar den är bara sorligt. Och varför just kvinnor, kan man undra? Jo, för de har en naturligt fallenhet att vara alla till lags, speciellt de som är födda före xxxx. Yngre kvinnor sväljer inte vad som helst gamla dogmer, därför att de har lärt sig att tänka själva, bara en sådan sak ger hopp om framtiden… ;)
     
  16. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag mâste erkänna att jag gâr lite vilse i ditt resonemang, McAber, men det jag ville säga var att jag inte förstâr att det ska vara sâ förtvivlat dramatiskt att betala 25% i skatt?? Om jag flyttar till Spanien nu och behâller min svenska lön, gâr jag frân 32% till 25% skatt, samtidigt som jag fâr lägre mat- och uppvärmningskostnader. Min nettolön blir högre än medelspanjorens bruttolön. De flesta svenska pensionärers nettopension är ocksâ högre än spanjorernas bruttopension. De spanska pensionärerna mâste dessutom oftast ta hand om barnbarnen, laga mat till dem efter skolan om föräldrarna jobbar, hämta och lämna och vara hos dem när de är sjuka PLUS ta hand om nâgon egen mycket âldrad förälder. Svenska pensionärers barnbarn har gratis skolmat och deras föräldra vabbar, sâ de kan välja att inte bry sig. Jag säger inte att det ena är báttre än de andra, men systemen ÄR olika, sâ varför ska det vara sâ självklart att de svenska pensionärerna bara ska betala spansk skatt?? De är ju trots allt svenskar, fâr sin inkomst frân Sverige och har bott där under storre delen av sitt liv. Och flyttar oftast tillbaka till Sverige under de sista âren.
    Inte mycket att gnälla om, tycker jag. Jag är visserligen 60-talist MEN jag har bott under hela mitt vuxna liv i Spanien och är definitivt inte bosrtskämd. 40-talisterna anses väl dessutom som den vinnande generationen? En del hade det kanske fattigt som barn, men de har haft studielân/bidrag, föräldraledigthet osv som har varit mycket bättre än den spanjorerna har idag.
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Man går alltid vilse i McAbers resonemang.
    Skulle egentligen inte bemöta påhoppet på mig eftersom det är så patetiskt.
    Han läser inlägg som f-n läser bibeln.
    Dravlet om sossar (och A-barn?) har jag hört förr och dissande av
    kvinnor över en viss ålder i inlägg efter inlägg likaså. Tröttsamt.

    Jag är nog den människa som inte är det minsta missunnsam.
    Det vet alla som känner mig. Avundsjuk finns inte. På vad?
    "Avundsamheten lyser igenom" Man måste skratta.
    På alla yngre som får jobba och stressa som jag aldrig skulle vilja
    byta med.... Det var inte det som fick mig att säga att vi i min
    generation hade det sämre - ekonomiskt. Råd att vidareutbilda sig
    i realskola kunde inte många då man måste betala alla böcker
    och material själv. Men jag klagar inte på det alls. Det var så bara.
    Det var att vi åkte ifrån barnbarnen och inte hjälpte till...
    sen åkte hem för att få hjälp av dom...Det stämmer inte tyvärr.
    Utnyttja våra barn alltså.
    Finns inte på kartan för dom flesta, iaf dom jag känner och det är
    ganska många.
    Jag betalar gärna 25% i skatt, har inga problem med det och har aldrig
    brytt mig om det heller. Det finns dom som har en egen agenda och
    driva skattefrågan, politikerhat samt invandrarhat. Och så kvinnohat över en viss ålder.
    Där vill inte jag vara med.

    P think
     
    kimmen gillar detta.
  18. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Där hâller jag helt med dig, Preciosa. Jag tror inte heller att de äldre verkligen fâr sâ mycket hjälp av sina anhöriga när de âker tillbaka. Det är nog mer en känsla av att de vill vara nära dem och omgivna av människor som talar samma sprâk.
    Jag blir lite beklämd när jag ser alla mycket gamla och skröpliga damer som gâr sakta, sakta med sin rollator pâ en lâng, vindpinad väg och med dinglande ICA-kassar :( en vanlig syn i Spanien är en äldre som stöder sig pâ en yngre, det har jag ALDRIG sett här. Folk bryr sig inte helt enkelt, sâ man betalar staten fór att bry sig och dâ blir ju skatterna högre.
    Män som dissar kvinnor av den generation de sjálv tillhör, undrar jag ocksâ över. Att yngre generationer kvinnor skulle vara mer förstâende är nog ett önsketänkande ;)
     
    kimmen gillar detta.
  19. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    McAbers kvinnosyn är den hos en dinosaurie. Jag känner ju inte till den kultur han är uppvuxen i, men synen på kvinnor och dissandet av kvinnor i hans egen ålder tyder på antingen ren och skär okunnighet eller att han blivit så stukad av kvinnor i sin omgivning att han tror att det skulle leda till någon form av upprättelse för sig själv om han kommer med helt korkade uttalanden om hur jämnåriga kvinnor är. Arma man, säger jag bara, som lever i en så förljugen bubbla. Tänk så många trevliga kvinnliga vänner han kunde ha haft om han inte vore så trångsynt.
     
    kimmen gillar detta.
  20. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Precis som Preciosa mycket träffande skriver “Man går alltid vilse i McAbers resonemang”
    Så borde hon förnöja sig med det. Jag menar är man vilse så är man.
    Jag är inte mäktigt, och har inte den pedagogiska begåvningen att förklara den gängse världsbilden á la 2013 till dem som tackat Preciosa hennes inlägg.
    Men det är roligt att de fann den läsvärt, alltid något. Ju fler som tycker om samma sak, ju sannare blir den, eller hur?
    Och till mimus48 stora glädje kan jag avslöja, att jag har många ”trevliga” kvinnliga vänner, men de har så att säga ”inte sitt kön i huvudet” och de är verkligen inte några rödstrumpor som gått vilse i jämlikhets propagandan. Män är män, och kvinnor är kvinnor.
    Om någon stat, tex. Sverige, kör med propaganda att vi är alla lika, oavsett kön, och i reklamen är det alltid kvinnor som snickrar, och män som lagar mat, så ändrar det inte min uppfattning om verkligheten.
    Kvinnor, de äldre, för oftast en förfärlig väsen om just ingenting medans de missar den stora bilden. Inte vill de ha ansvar heller, det är därför de vill ha en man att luta sig emot.
    Till de som har förmågan att skilja sak och person, kan jag säga att jag diskuterade saken så som artikel författare har skrivit den, inga värderingar, konstaterade bara välkända men inte smickrande historiska fakta om Socialdemokratin. Skatter är mer en moralisk fråga på det personliga planet, för en normalperson är det inget att orda om, då det är lika illa överallt.
    Man kan ju alltid i det filosofiska planet undra, om skatteställaren är moraliskt bankrutt, bör man då själv bemöta denne på samma nivå?
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Godmorgon alla skattesmitare! Det finns två frågorna som är kopplade till varandra, förnyelse av svenskt pass och SINK. Eftersom vi inte kommer att återvända till Sverige, inte ens när lårbenshalsarna börja knäppa, finns vi ingen anledning att resa till Madrid vart femte år för att förnya de svenska passen. Spanska pass varar tio år och för oss tar oss en timme att byta ut dem. Inte så våldsamt kul att flyga till Madrid när lårbenshalsarna knäpper! Innan vi drabbades av EU varade det svenska passen i tio år. Jag har drivit frågan om en återgång men jag bara lyckats bara lösa frågan för oss.

    Nu visade det sig Spanien inte accepterar dubbelt medborgarskap om man är EU-medborgare och vi har tvingats skrivit på att vi befriar oss från det svenska medborgarskapet. Vad innebär det? Jo, de svenska och spanska politikerna har i dubbelbeskattningsavtalet bestämt att vi inte skall betala SINK. Gör det oss till skattesmitare?

    Jag har drivit frågan om att sänka nivån på SINK från 25% till 10%. Det är inget extremt med det. Inför valet 2010 var det flera partier som kunde tänka sig en justering nedåt, C, M, Fp. Partier typ S, V och Mp var lagom intresserade.

    När jag läser vad Anna Malaga och Preciosa skriver om nivån på SINK, tycks det som jag kämpat i onödan. Vilken lycka att jag inte lyckades!

    Kanske är det dags att göra om SINK till FFÅS, Försäkring För Återvändande Svenskar. Någon sådan föräkring vill inte vi teckna.
     
  22. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag tycker att dessa kloka ord borde studeras av S, V och Mp:

    Ibland stöter man på utlandssvenskar som anser att de inte bör beskattas någonstans. Detta är en orimlig inställning, men det är ännu orimligare att svenska politiker hävdar att sjukvård är en "universell rättighet" som inte omfattar svenska utlandspensionärer som beskattas i Sverige. Illegala invandrare erbjuds sjukvård i Sverige, i praktiken gratis sjukvård. Svenska utlandspensionärer i Thailand och omkring hundra andra länder beskattas enligt SINK i Sverige, men Sverige bekostar inte deras sjukvård, äldrevård eller annan samhällsservice. Detta problem måste lösas omedelbart, via avtal med försäkringsbolag.
     
  23. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Några upplysningar och synpunkter.

    Jag kan förstå att svenskar, som är bosatta utanför EU och betalar SINK, tycker att de inte får något tillbaka. I första hand vill de ha samma socialförmåner som svenskar inom EU.

    Nu är det så att SINK inte innebär rätt till socialförmåner inom EU. Vad som bestämmer detta är EU:s bestämmelser om fri rörlighet och pensionärers rätt att bosätta i valfritt EU-land, under förutsättning att ett EU-land betalar för sjukvården.

    Det är det EU-land där man varit längst socialt försäkrad, som står för kostnaderna, såvida man inte också får en allmän pension från bosättningslandet. Medborgarskap och pass och saknar betydelse.

    SolenLyser, som bytt medborgarskap, har rätt till och får sjukvård i Spanien genom att Sverige betalar till Spanien. Schablonbeloppet ligger f.n. på något över 40 000 SEK per pensionär och år. (Hoppas bara att han inte gjort detta endast för att slippa betala SINK, vilket jag inte tror, eftersom han själv skriver i ett tidigare inlägg:”Jag känner inte till någon person eller grupp som valt land efter skattetabell”).

    Att en icke-svensk medborgare i Spanien inte behöver betala SINK hänger ihop med skatteavtalet. Mig veterligt är det endast Spanien, som har en sådan bestämmelse.

    SINK-inkomster är inte öronmärkta utan går in i statskassan och utgifter för sjukvård för personer med svensk pension i Spanien betalas också ur statskassan. Jag tror inte att SINK-inkomster från bosatta i Spanien täcker sjukvårdstransferingarna.

    Skulle Sverige stå för sjukvård till personer t.ex. i Thailand, som betalar SINK eller sänka SINK-en, skulle statskassan belastas ytterligare och jag har svårt att tro att de politiska partierna ser några fördelar med ett sådant förslag.

    Jag tycker dock att alla svenska medborgare på besök i Sverige borde ha rätt till åtminstone akutvård och behandling som inte kan uppskjutas, på samma villkor som där bosatta innevånare.


    För övrigt tycker jag att debatten kunde hyfsas till.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...