Frågvis

hundägarn

Ny medlem
Trodde jag hade skickat frågorna.. men hittar inte inlägget så jag gör ett nytt och hoppas på att det inte blir dubbla då.
Ni som är här inne bor ni permanent därnere eller har ni dubbla boenden? vi har funderat och tycker det verkar så dyrt så vi måste nog ta steget att flytta helt i så fall om man inte kan komma på hur man i så fall bor billigt hemma också.Hur har ni löst det?
Har ni en extra bil i spanien eller åker ni buss och moppe och cykel?
Sålde ni allt hemma när ni flyttade och köpte nytt därnere eller tog ni med grejer ner?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Alla har väl väldigt olika lösningar beroende på livssituation och ekonomi så det finns ingen standardlösning.
Som jag ser det är det för dyrt och samtidigt onödigt att ha dubbla boenden, men en sommarstuga dit man kan åka under sommarmånaderna är ett bra alternativ.
Många har säkert tagit med sig en massa grejer och andra klarar sig med det som ryms i en resväska.
Det beror också på ifall man hyr eller köper.
Man måste komma på vad som fungerar för en själv.

Ja du, hundägaren,
Jag säger som Ran22, det finns ingen standardlösning på detta. Det beror väl på den ekonomiska situationen, åldern, bl.a. Men eftersom du frågar så...Vi är två personer 60+ som har en läg. (s-rum, v-rum och kök) i Sverige och en läg. i Torrevieja (2 s-rum, v-rum och kök + balk. och takterass). Vi har bil på båda ställena. I början när vi bara var i T. på semestrar åkte vi buss när vi skulle någonstans, men nu när vi är nere 6 mån/år så har vi egen bil. Man blir lite bekväm med åren. Förr var ju inte bussnätet så utbyggt som det är numera men det gick bra ändå. Däremot har vi aldrig haft några cyklar för det fanns inga bra cykelvägar förr, och nu är vi för lata och knäna vill inte alls cykla längre :(.

Det är klart att det kan tyckas dyrt med två boenden, men för oss är det den bästa lösningen och den passar just oss bäst. Våra båda läg. är relativt små och billiga i drift och vi har vanliga enkla bilar och lever ett enkelt liv utan några dyra utsvävningar. Var och en måste ju rätta mun efter matsäcken så är det bara.
Och vara ärlig i sitt kalkylerande innan man gör något förhastat och inse att tiderna kan förändras snabbt.

Lycka till :)!
rocio

Nya trådar

Back
Toppen