Frågor!

Arneipoolen

Ny medlem
Hejsan allesammans och tack för ett bra forum!

Precis hemkommen från Spanien (Marbella, pto Banus.)
Har varit här och semestrat senaste 25åren, är 30 idag.

Efter 1 års funderingar och förberedelser har vi kommit fram till att prova 1 år i Spanien först och främst. Vi tänkte hyra ut huset hemma och ev hyra ett hus i närheten av Marbella då vi har många släktingar som rör sig i området under stora delar av året.

Skulle vilja hyra ett hus. Ca 150kvm minst, med pool, inte längre en 10-15min till stranden. Har bara kikat lite flyktigt än och tyckte att det verkade svindyrt. Typ 3-4000E i månaden.? Verkar det rimligt eller är jag på fel sidor och snurrar?

Kommer troligen spendera 70% av tiden i Spanien och 30% i Sverige då jag kommer ha företaget kvar hemma. Såg att det var ett lägre skattetryck nere i Spanien och det kanske är skattemässigt bra att skriva sig permanent i Spanien om man trivs efter 1a året?

Hur ska jag göra med min bil? Sälja och köpa ny i Spanien? Eller importera min till Spanien? Eller chansa första året och ha den fortsatt reggad i Sverige?
(Audi S8)

Tanken är att vi ska flytta ner under nästa vår så vi har lite tid på oss att lösa alla frågetecken. Kommer säkert dyka upp fler under resans gång!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Marbella är dyrt och skall du ha stranden inom bekvämt gånavstånd så blir det riktigt dyrt. Vill du komma billigare undan så får du söka dig en bit bort. Det räcker att komma till San Pedro för att prierna skall vara påtagligt lägre. Vill du komma ritigt billigt undan så är det inlandet som gäller, det som kostar 3-4000 i månaden i Marbella kan du få för 5-600 i inlandet (Coin, Alhaurin el Grande t.ex.)

Hej Arneipoolen :) Välkommen till forumet spainsmile

Ang bil så finns massor av trådar.
Här är några...
En låååång:
http://spanienforum.se/flytta-till-spanien/6069-svensk-bil-i-spanien.html

http://spanienforum.se/leva-och-bo-i-spanien/8234-omregistrering-av-bil.html

Om du går upp på SÖK högst upp på forumet ang frågor
så hittar du många svar.

Ang hyra så gå in på spanska BLOCKET:
http://www.segundamano.es/alquiler-de-pisos-malaga/?ca=29_s&th=1&od=1&fPos=127&fOn=sb_st

Chao P :sol:

Last edited:
Marbella är dyrt och skall du ha stranden inom bekvämt gånavstånd så blir det riktigt dyrt. Vill du komma billigare undan så får du söka dig en bit bort. Det räcker att komma till San Pedro för att prierna skall vara påtagligt lägre. Vill du komma ritigt billigt undan så är det inlandet som gäller, det som kostar 3-4000 i månaden i Marbella kan du få för 5-600 i inlandet (Coin, Alhaurin el Grande t.ex.)

Jo, Marbella och allra helst Pto banus är ju dyrt men jag verkligen gillar stället.
Fastnade inte alls för San Pedro. Sen tänkte vi ev. sätta grabben i svenska skolan i Marbella och då är det skönt att bo nära. Vill inte hellre bo längre väster ut då det kommer flygas en del från Malaga.

Hittade faktiskt en del trevliga objekt i Nueva Andalucia i går när jag letade lite på nätet. Estepona har jag hört ska vara riktigt trevligt med. Ska åka en sväng till i höst med familjen och hälsa på skolan tänkte vi.

Skulle ju vara fantastiskt om allt går i lås och vi hittar ett vettigt upplägg för allt!

Hej Arne

Kul att fler verkar vara intresserade av Costa del Sol. En sajt som hjälpt mig mycket med mina hyror är http://www.enalquiler.com/
Där finns ju både privat och maklarannonser, men mest nytta har jag haft av den reklam (adress till mäklare) som finns på högersidan. Tänk på att de flesta i Spanien är dåliga på att svara på mail, och om de svarar så är det oftast på telefon.

Bor själv i Estepona, fast inte så dyrt, så vill ni ta en fika och snacka lite i höst så skicka bara ett PM. Man lär sig ju mycket för varje år man bor härnere, och det kan vara svårt att beskriva allt via mail.

Görans k r i v a

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Estepona är fint men om ni ska låta sonen gå i svenska skolan så blir det en rätt lång resa varje dag, ca 30 min enkel resa. Det är klart att om man jobbar i Marbella blir det ju inte så farligt.
Har träffat rektorn där och hon är väldigt trevlig, brukar vara med på utlandsmässorna i Stockholm och berätta om skolan.

Hej Arne

Kul att fler verkar vara intresserade av Costa del Sol. En sajt som hjälpt mig mycket med mina hyror är http://www.enalquiler.com/
Där finns ju både privat och maklarannonser, men mest nytta har jag haft av den reklam (adress till mäklare) som finns på högersidan. Tänk på att de flesta i Spanien är dåliga på att svara på mail, och om de svarar så är det oftast på telefon.

Bor själv i Estepona, fast inte så dyrt, så vill ni ta en fika och snacka lite i höst så skicka bara ett PM. Man lär sig ju mycket för varje år man bor härnere, och det kan vara svårt att beskriva allt via mail.

Görans k r i v a

Den sidan var ju kanon! Ska ner snart och golfa först tänkte jag.
Hör av mig när det drar ihop sig! Skulle vara kul att träffas och få höra hur du upplevt allt där nere!

Nya trådar

Back
Toppen