Flytta?

valle123

Ny medlem
Hej
Vi har fått nog av mörkret och snön , har bestämt oss för att flytta ner obestämt hur lång tid det blir. Vi funderar på sevilla eller cadiz. Vet ej riktigt än. Jag studerar konst och min man Jobbar som sjöbefäl och kan bo vart som helst. Undrar lite grann detta med spanska skolor Vs svenska skolan. Har hört att det är ganska dyrt att ha barna i den svenska skolan?
Har hört att det kostar runt 30 000 skr per termin och barn
dom pengarna har vi definitivt inte
Kan man kanske få stöd från sverige?
och ni som flyttat ner har ni någonsin ångrat er?
Är det billigare att bo där nere eller lika dyrt som Sverige?
Hur har ni gjort med era möbler och saker hemma?
ska kanske åka ner på lång semester och prova först. men känner på mig att jag inte kommer vilja flytta hem igen..

Mvh

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Välkommen hit,
Jag har inte haft barn i svenska skolor i Spanien så jag kan inte säga något om det. Avgiften låter hög. Kan ni inte tänka er en vanlig spansk skola? Barn lär ju språket snabbt. Skolan är lika bra (om inte bättre!) som den svenska. Sen finns ju alltid möjlighet till "hemundervisning" dvs man är själv sitt barns lärare. Hur gamla är barnen?

Ni gör klokt att ta en titt ordentligt innan ni flyttar. Ofta är det så att hus/lägenheter säljs med möbler (och allt annat). Ta reda på det innan så slipper ni ta med möblerna från Sverige (kostar en hel del). Annars kan man köpa i Spanien, finns i olika prislägen, även IKEA. Och second hand, fast inte lika mycket som i Sverige.

Billigare eller inte? Beror på många omständigheter, men överlag tror jag att det är fortfarande lite billigare i Spanien. Tex jag betalar ca 5000kr hyra (insatslägenhet) + el i Sverige. I Spanien betalar jag bara vatten, gas och el och en liten "comunidad" (=120€ per år). Det blir inte ens hälften av det jag betalar i Sverige.

Annars är vissa saker billigare och andra dyrare än i Sverige. Det beror lite på var man handlar också. Jag har märkt att "China Bazarer" har tex underkläder till förmånliga priser (även annat). Det gäller att leta var man hittar det bästa priset...

Ångra? Jag har ångrat att jag inte flyttat tidigare, när barnen var små t ex, då jag kunnat ev hittat jobb i Spanien. Nu är jag för gammal och måste vänta på min pension..

Spanien är ett härligt land med härliga människor. Livet är lugnt, man tar dagen som den kommer - mer än man gör i Sverige. Vädret är många gånger bättre och soltimmar fler.
Jag hittar bara positiva saker att säga om Spanien, men det måste man uppleva själv. Och om man skulle ångra sig? Det går väl bra att flytta tillbaka...
Lycka till!

Välkommen till forumet..

...jag håller med om allt de Rinconada säger i sitt inlägg.

Finns många trådar om att flytta till Spanien om du läser bakåt på vänster sida. Finns adresser till svenska skolor du kan mejla.

Du säger att det känns som att du inte vill flytta tillbaka sen...men
det vet man aldrig. Vad händer om 10-20 år? Stå i bostadskön
hemma om det finns någon. I Sthlm stod jag i 10 år och fick en
fin liten lya i år. Man ändrar sig med åren och alla får en hemlängtan
till slut...kanske eller inte..
Jag vill bo kvar i Spanien så länge jag kan men som sagt man vet
inte vad man känner när man blir ännu äldre. Man tror inte att man
förändras men det gör man faktiskt.

Ciao och lycka till/ P ;;;;;)

Tack!

Tack för svar!
hjälpte mycket, Mina barn är 6, 4 och 6 mån, Jo Spansk skola skulle absolut vara något. Mina barn kan redan lite spanska, Då jag är från chile, kom till sverige som lite så det har blivit att jag pratar Svenska men abuela och abuelo pratar spanska med dom och dom förstår.

Jag har vart på väg att åka nu i 2 år, Men man är så rädd, för vad vet jag inte... Vi åkte ner till chile några månader förra året. många säger att det ska vara väldigt likt Spanien.
Men jag trivdes aldrig , Kändes som jag va tvungen att hela tiden hålla koll på barna så mycket. Människor skiter i barn dom kan gå över dom om dom inte flyttar på sig typ!.

Men jag tror Spanien har en annan mentalitet. man är så van vid tryggheten här. Men jag känner att jag håller på att vissna . instäng här i lägenheten
10- ute. bilen har frysigt fast så jag kommer ingen stans.
Känner verkligen att nu får det vara nog.
men samtidigt är jag så rädd att barna inte ska trivas i spanien
eller att jag förstör dom för livet. ahh ni förstår...

tack igen för svaren..
Mvh
ps om spaniens ekonomi kollapsar hur skulle detta på verka alla svenskar som bor där nere?

Hola igen!

Du har det ju förspänt efter som du kan spanska och barnen kommer lätt
in i språket. Tror barnen och skolan är det minsta problemet.
Och - barn anpassar sig lätt när dom är så små som dina. Man får hålla kvar
svenska språket så klarar dom även att återvända till Sverige utan
problem.

Det är ju bara att provbo genom att hyra på en trevlig plats och se
hur det går. Sverige finns ju kvar. Spanien har ju ett barnvänligt folk och
sjukvården är också bra.

Så skaffar man sig vänner så har man ett litet nätverk som trygghet.
Du kan ju bli vän med "infödingar" genom att du kan språket.
Jag känner mig inte mindre trygg här än hemma i Sverige.

Om Spaniens ekonomi kollapsar? Den är väl nästan kollapsad..
Arbetslöshet på över 20%. Byggsektorn kaputt.
Vi utlänningar har ju oftast en försörjning när vi bor här. Det är ju värre
om man har jobb och kanske blir av med det. Men- då kan man
återvända hem som sagt. Det är inte längre än så.
Man måste chansa och inte se det som ett nederlag om man inte kan vara
kvar av någon anledning.
Här skiner solen och havet är blått. Man umgås mer ute och tar det
lugnt. Upp- och nedgångar här också men nedgångarna känns inte lika
svåra i sol och värme..tycker jag i alla fall. Och man lever bara en gång..iallafall
som människa är jag säker på..

Ciao P ;;;;;)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja! Spanjorerna är mkt barnkära. Dina barn som är så små kommer säkert behandlas som prisessor/prinsar. Och då de pratar/förstår spanska är spanjorerna helt "sålda". Överhuvudtaget är familjen (inte bara mamma-pappa-barn) viktig.

Spännande! Många kloka äldre har konstaterat att det enda de ångrar i livet är de chanser de inte tog.

Förutsatt att ni kan bo i ett "bättre område" är det säkert inga problem med spansk skola. Bodde granne med en skola under en tid och såg aldrig slagsmål, mobbning eller särskilt mycket bus. Bara smygrökning.

Spanien är ju mera av ett klassamhälle än Sverige är. Det finns områden där man inte rör sig ens som vuxen, än mindre skulle släppa ut barn i. En del kommuner bussar barn mellan sådana områden och bättre ställda. Det är ett vanligt skäl till att föräldrar här uppe i norr väljer privata skolor. Ett annat vanligt skäl är att de vill ha en katolsk prägel på undervisningen.

Åk ner och prova en tid. Det ekonomiska läget gör kronan starkare hela tiden, ni kan säkert leva billigare än i Sverige. Men hyr, så ni har chans att ångra er. Det kan ta lång tid att sälja. Passa också på att kolla möjligheter till barntillsyn i den mån du inte sköter detta själv. Det är oftast ont om subventionerad omsorg och den privata är som regel mycket dyrare.

Nya trådar

Back
Toppen