Flytta till Spanien.

Spanien är det alternativet vi flesta Svenskar väljer när vi funderar på att flytta utomlands.
Efter att jag själv i många år haft utlandsflytt i tankarna med bla Thailand, USA, Italien och Frankrike som alternativ så hamnade jag till slut på Costa Blanca.
Eftersom jag inte hade någon brådska så blev beslutet mycket genomtänkt. Min tanke var inte att lämna kontakten med Sverige för gott, jag vill forftarande kunna pendla mellan mina "hemorter". Lågprisflygen mellan Skavsta, Västerås och Stockholm till just Alicante var en bidragande orsak till att jag hamnade på Costablanca närmare bestämt strax söder om Torrevieja i Orihuela Costa.
En tusenlapp och knappt 4 timmars flyg gör att man kan använda bostaden i Spanien även på långhelger och inte bara på semestern tills man flyttar ner för gott.

En annan orsak att jag hamnade här var även det stora utbudet av fastigheter, jag kunde välja ett hus i ett läge som var precis vad jag letade efter, med en prislapp som motsvarar en mindre bostadsrätt på landsorten i Sverige.
Att byta sin bostad i Sverige till en mindre övernattningslägenhet när man blir pensionär skapar även möjlighet att skriva sig i Spanien och få lite mer kvar av pensionen.

Priserna på fastigheter på CostaBlanca har sjunkigt mer än övriga kusten och på öarna, fastighetpriserna ligger i vissa fall på 1994 års nivå! med ett fall på över 32% sedan 2006 se prisstaistik på

http://casas.facilisimo.com/preciometro/alicante/torrevieja/

Där ser man även att kurvan börjar på att plana ut. Kanske ett tecken på att botten är nådd. Hursomhelst, fastigheterna kommer aldrig att bli gratis.

Sammanfattning varför jag hamnade här:
Lågprisflygen till/från Sverige.
Stor valmöjlighet av fastigheter.
Lägsta prisnivån på fastigheter på kusten.
Behagligt låg prisnivå på mat o nöjen.
Fastland, gör det möjligt att enkelt semestra med bil.
Knappt 4 timmar med flyg.
Språket är enklare än i Frankrike och italien.
Klimatet är det bästa i Europa.

Med en krona på under 9 kr mot Euron så handlar vi Svenskar idag fastighetar till "halva" priset, men låt köpet bli genomtänkt, det är fortfarande köparnas marknad och kommer att förbli så i många år.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen