Flytta till Spanien

Skarhammar

Ny medlem
Hejsan!

Jo det är så att jag har under ett par år varit tillsammans med en tjej ifrån spanien (Sabadell), vi träffades genom internet och har varit tillsammans nu i 4 år men jag bor fortfarande i Sverige och hon i Spanien. Så vi har bara träffats när vi haft ledigt och så. Jag känner att hon är den rätta för mig och skulle verkligen vilja flytta ihop med henne. Jag är snart 21 år och snart klar med skolan. Vill inte att hon ska behöva försörja mig eftersom hon inte tjänar jättemycket pengar. Finns det alternativ att få något lätt jobb eller så fast man inte pratar spanska? Och hur lång tid tar det ungefär att lära sig prata spanska om man går i skolan eller vad nu alternativen är? Skulle någon kunna ge lite tips och försöka hjälpa mig lite på traven? Min dröm är att vara med henne och jag är beredd att göra i princip vad som helst! Utbildar mig till målare här i Sverige förresten, ett halvår kvar i skolan sen lärling, skulle kanske det vara något alternativ därnere? Hoppas någon kan hjälpa mig lite och förhoppningsvis ge lite användbara tips osv.

Stort tack på förhand!

/Mattias

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola...

...välkommen till forumet!

Om man vill något tillräckligt mycket och vara flexibel så kan
saker faktiskt fungera..Jag är optimist..Om man kan leva lite
spartanskt och inte ha för stora krav...Du har bestämt vem du vill
leva med, kör på, chansa. Sverige ligger kvar.

Visst, arbetslösheten är hög men du som nästan då är färdig målare..
du kanske kan annonsera om jobb. Finns väl många svenskar/skandinaver
i Barcelonaområdet som kanske vill ha en svensktalande hantverkare.
Andra företag som vill ha svensk/engelsktalande. Du lär dig väl
spanska nu när du har spansk novia hoppas jag :D . I så fall har du ju
fler meriter.

För att få jobb måste man tala om att man finns på ett eller annat sätt.
Annonser, dammsuga nätet på företag,hotell,barer, gym som kan tänkas
vilja ha just dig.
Mycket kan du läsa i våra kategorier bakåt här, i "Leva och bo" och "flytta till
Spanien" och även andra. Och har du mer frågor så skriv.

På dom bara/ Ciao och lycka till P ;;;;;)

Jag håller helt med vad du säger, men man är ju lite rädd ändå hur det kommer bli, om man kommer ha råd, bostad osv. Är som sagt inte helt fullutbildad målare utan snart klar med skolan bara sen tillkommer det ju 3 år som lärling med ca tills man är helt klar och fullbetald målare. Men tack för tipsen och jag ska försöka följa min dröm och mitt hjärta :D

Hur var det när du flyttade dit? Kan du berätta lite hur det gick och hur du fick jobb eller så, samt språkmässigt osv. Vore mycket hyggligt :)

Mvh
Mattias :)

Hej igen!

Ja om du ska ta gesällbrev så förstår jag att tar flera år. Ska du vänta
med att flytta så länge då ? Klart det är bra att ha utbildn klar. Många
jobbar ju ändå och jag vet inte om kunder frågar efter det i Spanien.
Du är ju ung och tiden på dig men jag förstår att du vill ner fortare..
Det jobb man utfört är ju bästa meriten om man gör det bra.

Själv är jag pensionär så jag har inte det problemet. Har aldrig behövt
söka jobb utan lyckats vara här nere med långa semestrar, sabbatsår
och avtalspension före den vanliga.
Här i Torrevieja har jag träffat många unga som lyckats hålla sig kvar
genom att lära känna folk och genom nätverk lyckats få jobb. Men
man får hoppa på det man får och även fråga sig fram. Lönen räcker till
hyra och mat men man får ju gratis sol och bad och trevligare utesamvaro
än hemma.
A och O är att lära sig språket, men du har ju en bra lärare eller hur?

Saludos P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Skarhammar!

Jag har nàgra bekanta som flyttade hit litet pá vinst och förlust för nágra ár sedan. Han delade ut reklam, hon jobbade timmar i en lágprisaffär. Han är spansksprákig och pá 3 mánader hade hon lärt sig väldigt bra genom att plugga pá skola och öva med honom. Vet inte vilken skola men vet att hon fick studiestöd frán Sverige. Sabadell ligger ju nära Fria Universitetet UAB, kanske de har nágot?

Det var före krisen, är nog tuffare nu. Men, vad som fortfarande gäller, är att báda hittade sina jobb via kontakter. Din tjej eller nágon av hennes bekanta kanske känner nán som känner nán som har hört talas om nán som.....

Trots krisen finns det jobb. Dáligt betalda svartjobb, sána som spanjorer inte vill ha. Alla papperslösa klarar ju sig pá nágot sätt och du har ju fördelen att inte behöva papper.

Och skulle det inte funka alls, spara nágra hundralappar och ák tillbaka med Ryan. Som poeten skrev, Skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin báge.

Kan bli tufft att jobba som màlare. Dom flesta utländska hantverkare vill inte heller jobba till spanska skitlöner, sà det finns (eller fanns) väldigt mànga egna företagare.

I Barcelona söks det ganska ofta efter skandinavisktalande personal för call centers.
Nàtt att börja med.

gà in pà infojobs.net och kolla vad som finns

Japp det tar 3 år och nej vill inte vänta så länge! Har 6 månader kvar i skolan sen skulle jag vilja sticka nästan direkt, kanske spara ihop en slant först eller så. Skulle man inte kunna försöka få csnstöd eller så medans man pluggar spanska I spanien då?

Nalle vad menar du med call centers?

Om jag hade varit 21 ....då jag nog tagit chansen. Det är nog bra att arbeta några veckor så du har en liten buffert medan du söker arbete eller studier.

Som Backis skrev funkar det inte är det bara att åka hem.

Lycka till

Lotta

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Ja det har du helt rätt i Lotta! Gäller bara att våga :) Ska försöka hitta lite extrajobb under tiden som man går i skolan så har man kanske den bufferten sen när tiden är inne då :) tack för alla tips =)

Kommer fortsätta kolla runder och skriva medans man samlar mod och så och för fler användbara tips =).

Ingen på forumet här som har eget företag därnere i Spanien kanske och behöver någon ? (a)

Plugga...

Hej igen Mattias!

Det du skrev om att plugga med CSN-stöd kanske är något?
Vet inget om regler men många pluggar ju utomlands.
Kolla med CSN, mejla. Det finns massor av snack om studier i vår kategori
"studier". Kolla alla inlägg där också.

Utbildning är ju aldrig fel thumb Och spara ihop så mycket du kan
innan är ju det bästa du kan göra.

Ciao P ;;;;;)

Nalle vad menar du med call centers?

Mànga företag typ IBM etc. Sätter upp sina call centers i Spanien. sà när du ringer typ telias kundtjänst ringer du till ett "call center" utomlands.

Vet inte precis vilka företag som gör det med har sett det utannonserat dà och dà pà olika jobbsajter

Jag är själv precis på väg att flytta till Spanien med en ihopsparad kassa på 20-30 000 kr och siktar på att bli kvar åtminstone 8-9 månader även i värsta fall (dvs allting jag äger går sönder stup i kvarten och jag blir rånad en gång i veckan). Då frilansar jag dock även lite som både grafiker och översättare (ingenting man blir rik på, men kan dra in en 2-3 000 kr i månaden).

Min poäng är i alla fall att om du jobbar och sparar ihop lite pengar och sedan dessutom har fördelen att ha någon att dela alla kostnader (jag letar fortfarande efter någon att bo tillsammans med...det är jävligt svårt, framför allt när man inte vill bo i Barcelona) med bör du klara dig ett bra tag även om allt går åt helvete, om du är beredd att leva lite spartanskt.

Det jag pratat om ovan är ju dock rent hypotetiskt, eftersom att jag inte genomfört det i praktiken...än. Vad jag dock kan svara på att, ja, det är möjligt att få CSN-bidrag i Spanien. Antingen kan du ju då plugga någon svensk utbildning på distans eller möjligen på plats.

Det alternativet jag personligen tittat mest på är dock att plugga engelska i Spanien. Varför det? Först och främst sker ju utbildningen då på engelska, vilket gör att man kan plugga på en spansk skola. Om du är någorlunda duktig på engelska ger det helt enkelt fördelen att utbildningen blir lätt enkel samtidigt som du lär känna spanskt folk och därmed kan få öva sin spanska lite.

Det för oss lite över till frågan hur länge det tar att lära sig spanska. Personligen siktar jag på att inom 2-3 månader tala flytande, men då har jag ju även pluggat spanska i skolan i sex år och har en hyfsad grund iaf. Annars är det väldigt svårt att förutspå, men eftersom att du har en spansk flickvän har du en stor fördel. Man kan t ex titta på den här killen: Fluent in 3 months som lär sig språk helt från grunden på tre månader (utan skola eller liknande) genom att ett antal timmar varje dag endast prata spanska (och då även helt dumma saker, fråga folk på stan efter saker du inte måste veta för att prata språket. Det beror helt enkelt på hur mycket tid du är villig att lägga ner och om du har lätt för att lära dig...det kan gå jävligt snabbt.

Jaja, lite svamlande. Poängen är i alla fall att det är klart att du ska till Spanien. Jobba på och samla in pengar nu, och vad är det värsta som kan hända? :)

Hola Dusse..

..välkommen till forumet!!

Mycket bra inlägg! ;;;) Inget svamlande alls som du säger..

Ciao P ;;;;;)

PS. Detta var nog det kortaste inlägg jag skrivit hittills DS :D

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen