Finns någon Marbella tråd ?

elros

Ny medlem
Hej -- nya till forumet men har haft bostad i Marbella (Urb. El Rosario) under längre tid. Vi kommer ner ca 2 ggr per år (Jul och annat tillfälle när det blir tid). Vi har en mycket handikappad syster till min fru som bor fast med två trogna spanska damer + en tredje person som hjälper till med matlagning och hushållsarbete. Vi är alla i 60 årsåldern utom Cha som är 48 med Downs Syndrome och ytterligare hjärnskador som gör att hon kräver hjälp och tillsyn 24/7 året om. Själv har jag bara några få spanska ord men min fru har lite mer spanska -- vi har svårt med språket om det börjar bli komplicerat.
För närvarande löper saker OK men vi är rädda för att något skulle hända så att mer hjälp krävs.
Så en fråga är om det finns svenskar i området kring Las Chapas, El Rosario eller allmänt straxt öster om Costa del Sol Hospital till Don Carlos ?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på ekonomifokus@gmail.com.
Hej Elros

Det finns massor av svenskar i ditt omrâde. Mânga är orginiserade i föreningar, t.ex ahn, Club Nórdico, SWEA Marbella... Har du konkreta frâgor kan du vända dig till Sydkustens frâgespalt "Frâga Sydkusten" www.sydkusten.es

Andalusiska hälsomyndigheten har satt upp en tolkservice per telefon för sjukvârden. Den finns pâ engelska 24h och pâ andra sprâk, bl.a svenska vardagar 8-18. Det fungerar som en trevägskommunikation mellan patient och lákare Salud Responde 902 505 060. Det finns ocksâ frivilliga tolkar som är knutna till vârdcentralerna, men de jobbar bara vissa dagar. Gâ till det centro de salud där din anhörig är skriven och frâga vad som gäller.

Det är ju jättesvârt att vara anhörig till en sjuk person om man inte kan sprâket. Jag rekommenderar en spanskkurs om det är en lângvarig situation.

Nya trådar

Back
Toppen