Den bästa vägatlasen?

Peztis

Aktiv medlem
OK, det är en knapp månad kvar tills vi sätter oss i bilen och åker nedåt, ned till sol, bad, strand... happy

Men för att vi inte ska köra vilse (det lär väl knappast i Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike finnas skyltar dom det står Fuengirola på!));)) så kan det vara bra med en vägatlas, tänkte vi. OK, vi har ju GPS men det ger ju inte samma framförhållning eller möjlighet att planera in resan.

Så vilken vägatlas är bäst? Vi var inne på Motormännens, en klassiker och den pappa alltid köpte när vi skulle bege oss ut i Frankrike med den fullpackade bilen.

Men sedan finns det ju även Vägkarta över Sverige/Europa samt Vår Europaatlas.
Eller Upptäck Europa med bil.

Sedan finns det ju Michelin, men då är det en karta per land ungefär.

Det finns säkert ännu fler bra och etablerade. Vilken rekommenderar ni?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Låter spännande.

Sista frågan först! Atlas eller karta? Samma sak.

När jag flyttade ner (en vecka genom Europa) körde jag Danmark/Tyskland på känn. Sedan Miichelin (France 2012) 1:200 000, och Marco Polo (España, Portugal) 1:300 000.

Det hänger ju lite på hur mycket småvägar ni ger er ut på.

Lycka till!

Tror det var Adlibris som gjorde skillnad på vägatlas och kartbok.

Vi kommer inte att ge oss ut på småvägar direkt utan hålla oss i närheten av de större attraktionerna som Amsterdam, Omaha Beach, Mont St Michel (vill jag se igen), troligen Marseille, Andorra...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Peztis! Lite (mycket) Off topic, men det finns en Facebookgrupp som täcker ert nya område vad gäller väder och bränder. Kan vara smart och kännas tryggt när det brinner så ofta som nu.

Öppna FB och sök på "Local Fire and Weather Watch"thumb

Göran

Har märkt att Google maps hittar fel ibland, även i USA där noggrannheten ofta är betydligt större än i Europa. Däremot är Google ganska överlägsna på vissa saker, som trafikberäkning. De analyserar alla enheter som är uppkopplade samtidigt och räknar ut framtida trafikflöden inte bara baserat på hur mycket bilar som är ute just nu på de områdena utan hur det kommer att bli ett par minuter längre fram.

Viamichelin på nätet

Vi har åkt mellan Sverige och Spanien ett antal gånger de senaste åren. Under färd så använder vi bilens GPS för navigation. Innan vi far plockar jag ut den rutt som vi planerat att åka från Viamichelin och skriver ut vägbeskrivningen. På så sätt har vi hållit koll på respektive vägsträcka vi skall köra. Det är dock bra med en tillförlitlig vägkarta för det fall det är omledning eller trafiken leds om på grund av trafikolycka etc. Det är då lättare kontrollera att man kör åt rätt håll.

Peztis! Lite (mycket) Off topic, men det finns en Facebookgrupp som täcker ert nya område vad gäller väder och bränder. Kan vara smart och kännas tryggt när det brinner så ofta som nu.

Öppna FB och sök på "Local Fire and Weather Watch"thumb

Göran
Fast eftersom jag inte har Facebook så blir det svårt. :D
Men tack i alla fall, det uppskattas!

Som sagt, vi lär nog hitta nedåt (Kör åt söder!) men vi ska ju semestra oss ned och kommer ta avstickare och då gillar jag tanken med en ordentlig kartbok.

Bläddrade lite i Motormännens idag, min man tyckte den var för plottrig, han gillade Michelin bättre men den gillade inte jag för att man måste köpa ett gäng för att täcka upp och så måste man vika ut och det blir otympligt.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nu är den beställd, den där från Michelin. Ska bli spännande att bläddra i.

Men fortsätt mer än gärna att komma med tankar, tips och idéer!

Nya trådar

Back
Toppen