Bra hyres site, men vad betyder

goranwint

Seniormedlem
Hej alla och tack för goda råd. Jag är pensionär inom ett år och planeraren flytt för gott till Spanien. Jag behöver info om detalher på siten Pisos en alquiler en toda España - Enalquiler.com som verkar väldigt bra. Hyressummorna verkar vara mycket låga (långtid) men jag fattar inte riktigt vad slutsumman blir. Ofta står det t.ex hyra 400e, deposition 400e samt ofta avgift som ingår, gemenskap. Vad betyder detta? Ytterligare kostnader? el, vatten, sopor? Blir det kostnader för förmedling fast det inte står i annonsen?
Mycket på en gång men jag har inte riktigt kommit igång med spansklektionerna än utan använder det hemska googleöversättningen.

Soliga hälsningar från Skåne (än så länge)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kostnader förutom hyra...

Först är det en hyra, som kan ibland kan var inklusive eller exklusive Urb.avgifter: för allmänna utrymmen, som pool, gym, gemensamma lokaler etc. Förutom hyran är det gas, vatten, el som är personliga kostnader.
Oftast eller som regel vill ägaren ha två månadshyror i förskott, förutom första hyran. Har man mäklare, tar dessa en månadshyra i arvode, för förmedling och kontraktskrivning.

Glömde skriva att, de två ”extra” hyrorna som betalas, får du tillbaka vid avflyttning. Under villkoren att du inte orsakat onormalt slitage i hyresobjektet samt att du betalat alla driftavgifter enligt kontraktet.

Hej

Tack för bra upplysning om vad spansk lag säger. Detta är just vad man kan behöva veta vid kontraktsskrivning frågan är bara hur någon reagerar om man kommer dragandes med lagen.

Lotta

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej

Tack för bra upplysning om vad spansk lag säger. Detta är just vad man kan behöva veta vid kontraktsskrivning frågan är bara hur någon reagerar om man kommer dragandes med lagen.

Lotta

Med tanke pà att idag kan du säga till dom att ska dom ta för mycket betalt sà g`r du till nàgon annan. Tror inte man har nàgra större problem med att fà det igenom

Enligt Spansk lag sà fàr dom inte ta mer en 1 mànadshyra i "deposit"

Enligt Spansk lag sà fàr dom inte ta mer en 1 mànadshyra i "deposit"
Kan du hjälpa mig var jag finner denna lagtext i spanska lagen?
Nu har vi de senaste åren, sökt sådana objekt som det finns enstaka av. Därmed är det bara godkänna eller missa objektet. Men det är alltid roligt att visa att man har kunskap om villkor och lagar.

Kan du hjälpa mig var jag finner denna lagtext i spanska lagen?
Nu har vi de senaste åren, sökt sådana objekt som det finns enstaka av. Därmed är det bara godkänna eller missa objektet. Men det är alltid roligt att visa att man har kunskap om villkor och lagar.

Ley de Arrendamientos Urbanos, Índice

Artikel 17 Ley de Arrendamiento Urbano
L.A.U., ARTICULO 17. Determinación de la renta

Detta gäller endast fastigheter som uthyres som bostäder, Sommarhus och dyl, finns andra bestämmelser

Förskottsbetalning..

Tack för ett snabbt svar. Med vår bristfälliga spanska gällande lagtext, så uppfattar vi att "i vissa fall kan hyresvärden kräva två månaders hyra i förskott". Men ej specificerat vad vissa fall är?
(Kan det ha göra med att missköter sig en hyresgäst så tar det upp till cirka tre månader att vräka en sådan, om inte torpeder anlitas;;;;)?)

Hej Rulle, Hittar inte den meningen du syftar på i artikel 17.

Där står det "En ningún caso podrá el arrenda dor exigir el pago anticipado de más de una mensualidad de renta"

Översatt blir det " Under inga omständigheter kan värden kräva mer en 1 månadshyra i förskott"

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen