Bostadsområden runt Malaga-Marbella?

holpers

Ny medlem
Hej

Jag ska äntligen köpa ett litet radhus eller en lägenhet i Spanien.

Har bara varit på Mallis och canarieöarna några gånger men siktar ändå in mig på fastlandet, Malaga och söderut tänkte jag.

Ska åka ner om några veckor och reka lite och behöver tips på ställen jag bör kika närmare på innan ett köp.

Kommer inte bosätta mig permanent i Spanien just nu men på sikt. Det jag är ute efter är något halvlugnt område där det ändå inte är för dött. Vill gärna kunna gå ner till någon bra badstrand inom gångavstånd. Vill även ha lite restaurangutbud och barer i närheten. (Är 35 år)

Vill nog inte hamna i ett för stillsamt område, risken är kanske att man stör då ifall man har lite partaj nån kväll eller om jag hyr ut när jag själv inte är där.
Samtidigt vill jag ju inte bo mitt i smöret så att jag själv inte kan sova på nätterna. Lagom party är väl ultimat haha.

Så, ni som kan detta, har ni några vettiga tips?

* Gångavstånd till havet och fin strand.
* Gångavstånd till restauranggata/barer nattliv.
* Inte för mycket party och inte för lite. Lagom.
* Möjlighet att hitta ett litet radhus för ca 1 - 1,2 mille.

Några andra tips välkomnas också.

Har fått tips att kolla Fuengirola och San Pedro. En del säger att man bör köpa en Bungalo i ett "gate Community" med egen reception och gemensam pool osv. Vad säger ni?

Soliga hälsningar så länge.. =)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej

Tack för ditt svar, La Cala de Mijas kan vi absolut kika närmare på. Det ser ju bra ut att det ligger på "rätt sida" av motorvägen.

Är dock lite fundersam på om det är för lugnt område? Googlade lite, kikade på deras hemsida och Google Earth och det verkar inte vara något vidare utbud av restauranger och barer? Har jag fel?

Kan detta vara ett up comin område?

Är det mycket turister som bor i La Cala de Mijas eller mest Spaniorer?

Fler tips?

La Cala de Mijas

La Cala de Mijas ligger på båda sidorna av A7, den är faktiskt ingen motorväg utan ser bara ut som en sådan. Men centrum ligger på havssidan.
Det finns ett gott utbud av restauranger och barer, dessutom finns det både Mercadona, Super Sol och Lidl.
2 marknadsdagar i veckan, ett flertal apotek, 2 bensinstationer och ett stort antal andra mindre butiker, polisstation mm.
När vi flyttade hit 2001 då var det helt dött där på vintern, så är det absolut inte nu utan det är ett levande samhälle året om.
Det bor både spanjorer och residenta utlänningar där, engelsmännen är som på de flesta ställen i flertal men de flesta nationaliteter finns representerade.
Under Augusti är det fullt med Spanska turister, men det är aldrig helt tomt på turister. Grand hotell kör charterresor från England året om.
Badstränderna är mycket bra, när vi skall bada åker vi alltid ner till La Cala.
Läs mer om La Cala de Mijas.

Aha, tack för den infon. Bra hemsida. Ändrade helt uppfattning. Verkar absolut vara ett bra alternativ. Ska besöka området när jag åker ner.

Tack.

Fler tips på områden jag inte bör missa?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Benalmádena (Arroyo de la miel)

Hej!

Jag ska åka ner i höst och bo i Spanien sept-jan.. Jag hade lite liknande kriterier som du när jag började leta (kan tillägga att jag också är 35). det stället vi fastnade för var Benalmádena-Arroyo de la miel. Nära ner till havet och marinan med restauranger. Tror att det är bra utbud med restauranger i Arroyo de la miel också (har inte hunnit besöka jättemånga, men de jag besökt har varit bra). Tågstationen ligger i Arroyo också - så det är lätt att ta sig till Fuengirola, flygplatsen eller Málaga för ca 2 Euro. Bra atmosfär. Bra med folk även när vi var nere i december.. Har dock inte alls koll på huspriser, eftersom vi ska hyra.

Hälsningar Anna

Benalmádena och lite mer

Benalmádena är också en trevlig ort, men den har inte alls den charmen som La Cala har. Benalmádena är uppdelad i tre delar: Benalmádena Pueblo, Arroyo de la Miel och Benalmádena Costa. Det är rätt långt mellan dem och dessutom brant så det är inte gåvänligt att ta sig mellan dessa. Tågstationen ligger i Arroyo och det trevligare bylivet finns uppe i Pueblon medan stranden ligger nere i Costa. Det är i min mening inget vidare trevligt när man bor där, då vill man nog helst kunna ta sig till havet enkelt till fots. Och nere i själva Benalmádena Costa är det mer eller mindre bara turistboende. Själva costan är dessutom rätt öde på vintern om man jämför med de flesta andra kustorter. Detta beror på att de flesta hotellen där vinterstänger.

Mer orter att titta på:

Fuengirola givetvis, det är helt klart "svenskhuvudstaden" här på kusten, men också en levande spansk stad med liv året om.

San Pedro de Alcantara är också en trevlig stad, med mer spansk framtoning och en fin strand. Nära in till Marbella.

Estepona kan också vara ett alternativ, den har en mycket vacker "gamla stad" och dessutom en fin strand. Där finns dock inte speciellt mycket skandinaver. Vi har faktiskt bott där under några månader när vi var nya i Spanien.

Sen tycker jag givetvis att du bör ta en sväng och se på inlandet när du ändå är nere. Själva håller vi på att flytta in i ett hus strax utanför Coin, ca 30 minuter med bil från kusten.:sol:

Hur är det med Elviria? Vi ska ju hyra där nu i augusti-september medan vi letar en långtidshyrning, det verkar finnas en hel del till salu.

Smaken är som baken.. :) Tror att man får åka runt lite och känna in själv var man trivs. Gillade den stora parken (Parque de paloma) och allt kul som finns för barnen. Delfinariet, Selwo marina, tivoli, fjärilsparken etc.. Har inte varit i La Cala, men blir lite sugen på att åka dit och kika.. Rekade i Estepona men det var inte för oss.. Svårt att sätta fingret på varför man trivs bättre på vissa ställen än på andra. För mig kommer bra kommunikationer vara viktigt de månader jag är där. Mitt råd är, läs på lite, lyssna runt och åk ner och "känn av". Sen självklart hinner man inte uppleva allt (både positivt och negativt) på ett ställe under en kortare resa, men man får ändå ett hum..

Tack för alla era bra svar. Verkligen

Åker ner i mitten av juli nu några dagar och åker runt. Hyr bil på Malaga flygplats.
På listan står :
- Arroya de la miel
- San Pedro
- Estepona
- Fuengirola
- La Cala de Mijas

Jag får göra en lite prioordning och sen planera en rutt. Jag vill helst knalla runt i områden på dagarna, kolla restauranger, stränder osv inom gångavstånd. Å så ta nån enstaka öl på någon bargata på kvällarna. Då får man nog bra koll på ställena.

Ska försöka boka in 1-2 dagar med någon svensktalande lokal mäklare också.
ERA är väl störst?
Finns andra större svenska mäklare mellan Malaga och Gibraltar?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Holpers; Välkommen till våra trakter (Estepona t.ex) Om du har lust, så skicka ett PM om du vill ta en fika när du är här och få lite info om mitt närområde.

Göranthumb

Vi har lägenhet i La Cala och stortrivs där! Ska ner i morgon för tre veckor happy

Stämmer bra det som jonnyx säger.

Nya trådar

Back
Toppen