Barnfamilj som har planer på att flytta till spanien

trollmorsan81

Ny medlem
hej

Vi är en barnfamilj med fem barn i åldrarna 2,4,7,11 och 6 månader. vi bor just nu i stockholm men vill flytta till spanien.

vi har börjat spåna och kolla runt men kan behöva lite vägledning med tips om skolor dagis osv. och vart som är ett bra boende.

min man hade tänkt söka jobb där nere och jag är utbildad undersköterska och är mamma ledig just nu.

vill gärna få lite råd om hur man kan gå tillväga och vad man ska tänka på.

tacksam för svar :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej trollmorsan81!
Inte för att jag vet vad din man har för yrkesutbildning, men tänk på att det är 27% arbetslöshet i Spanien. Och om ni inte kan språket, vilket ni kanske kan, så är ni i stort sett chanslösa på arbetsmarknaden. Har din man en mycket eftertraktad utbildning. och talar spanska så kommer saken i ett annat läge förstås. Men att åka ner utan att arbete är garanterat är rent av våghalsigt, och med fem minderåriga barn dessutom. I sådana fall måste man nog räkna med att ha ett kapital att leva på det första året iaf. Förlåt om jag låter pessimistisk!
rocio

min man jobbar idag som IT tekniker och har sökt jobb nere i spanien så än så länge så spånar vi och tänker inte flytta förrän åtminstone en av oss har jobb :) så våghalsiga är vi verkligen inte utan vi kollar upp allt som vi måste tänka på

Hej Trollmorsan, välkommen till forumet spainsmile

Du skriver inte var ni vill bo i landet. Om ni vill bo där det
finns andra skandinaver tex. Då är det ju Torrevieja och
Fuengirola dom som har flest av dom.
Billigare bostäder i Torre men att hyra är kanske ingen skillnad.
Om ni ska bo permanent lång tid så bör ju barnen gå i spansk skola
då dom och ni har nytta av det. Skandinaviska skolor är ju dyra
vad jag vet. Nån annan kan väl det bättre.
Barnbidragen kanske man inte får behålla om ni blir residenta?
Det vet ju FK. Här finns inga.
IT-tekniker kan väl ha möjlighet till jobb som riktar sig till skandinaver
om man inte kan spanska.

OK, det finns hur mycket som helst att läsa i våra kategorier på forumet.
Man måste ju börja nånstans :)

Chao så länge/ P :sol:

Hej

vi flyttade ner för 1 vecka sedan och hade förberett allt mycket noga...nu känns den tiden vi lagt ned lite tokig eftersom allt inte fungerar som det sägs. Myndigheter och banker tar väääldigt god tid på sig och det mesta är mycket omständigt. Hade jag haft råd hade jag haft en tolk med mig överallt. Så tålamod och god tid för allt det praktiska. Inget flyter på utan alla myndigheter verkar jobba självständigt och förväntar sig att du gjort det ena och det andra innan du besöker just dem.

Jag hade om jag var du vågat flytta enbart om din man vet att han har ett jobb eller om han kan ett jobb i Sverige men arbeta från spanien som flera gör. Ärligt så känns det inte så väldans tryggt just nu men vi ångrar oss inte...vi är nog bara vana att få det mesta serverat som infödda svenskar och vi har vetat att det finns någon form av trygghetssystem...här vet vi inte.....vi är ensamma och måste klara oss ;)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ska man jobba med IT så bör man veta att det finns inte så mycket jobb, men gott om lediga tekniker. Spanien är även de för dyra för de flesta stora företag så det mesta hamnar i Asien av de jobb som förr var lätta att få.

Mina kollegor som jobbat där säger även att de är svårt att komma in på företagen då de hellre anställer vänner och släktingar än någon okänd från nån annanstans.

Möjligen underlättar det om man har djup spetskompetens i något.

Inte att glömma engelska firmor som kan tänkas behöva en IT-tekniker.
För dig som är undersköterska kan det finnas något inom den skandinaviska hälsosektorn, dvs, sjukhus, hemhjälp osv
Då behöver man inte kunna spanska. Lycka till!

Som IT tekniker kan det finnas en ingång i Malagas teknikpark. Där finns en mängd IT företag och jag vet att många söker it folk som har en hög nivå på engelska.
Undersköterska är lite värre då då man behöver licens för allt vårdarbete. Då måste du först få dina utbildningar etc godkända i Spanien, det finns gestorior som är specialicerade på sådant. Läkare, sjukgymnaster, arkitekter, advokater mm har samma problem med just den biten.

Undersköterska är lite värre då då man behöver licens för allt vårdarbete. Då måste du först få dina utbildningar etc godkända i Spanien, det finns gestorior som är specialicerade på sådant. Läkare, sjukgymnaster, arkitekter, advokater mm har samma problem med just den biten.

Jag kan bara skiva under på detta. Själv begärde jag, mest för säkerhets skull, att få min läkarlegitimation godtjänd i Spanien. Det var en omständig och inte billig procedur med legitimerade översättningar, notarius publicus mm. Det tog ca ett år innan det var klart. Fick ett vackert diplom (snyggare än mitt svenska) men har inte utnyttjat det då jag nu är pensionär!:sol:
Anders

Nya trådar

Back
Toppen