Barnfamilj som har planer på att flytta till spanien

trollmorsan81

Ny medlem
hej

Vi är en barnfamilj med fem barn i åldrarna 2,4,7,11 och 6 månader. vi bor just nu i stockholm men vill flytta till spanien.

vi har börjat spåna och kolla runt men kan behöva lite vägledning med tips om skolor dagis osv. och vart som är ett bra boende.

min man hade tänkt söka jobb där nere och jag är utbildad undersköterska och är mamma ledig just nu.

vill gärna få lite råd om hur man kan gå tillväga och vad man ska tänka på.

tacksam för svar :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej trollmorsan81!
Inte för att jag vet vad din man har för yrkesutbildning, men tänk på att det är 27% arbetslöshet i Spanien. Och om ni inte kan språket, vilket ni kanske kan, så är ni i stort sett chanslösa på arbetsmarknaden. Har din man en mycket eftertraktad utbildning. och talar spanska så kommer saken i ett annat läge förstås. Men att åka ner utan att arbete är garanterat är rent av våghalsigt, och med fem minderåriga barn dessutom. I sådana fall måste man nog räkna med att ha ett kapital att leva på det första året iaf. Förlåt om jag låter pessimistisk!
rocio

min man jobbar idag som IT tekniker och har sökt jobb nere i spanien så än så länge så spånar vi och tänker inte flytta förrän åtminstone en av oss har jobb :) så våghalsiga är vi verkligen inte utan vi kollar upp allt som vi måste tänka på