Att bli recident

Cerbeuskan

Ny medlem
Har nu ordnat mitt liv, så att jag i september flyttar ner till Spanien. Gör väl som alla andra- besöker Sv. över sommaren. Men jag har också bestämt att jag vill bli recident. Kan någon vänlig kunskapare tala om de olika stegen för mig. Äger sedan ett par år ett hus i Torrevieja.
thumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Gà till närmsta utlänningskontor (oficina de extranjeria) eller polisstation (policia nacional) och be om att registrera dig som residente.
Eftersom du Är EU medborgare behövs antagligen inget annat än ditt NIE och pass samt ifyllda blanketter.
Har dock hört att även som EU medborgare kan de ibland kräva privat sjukförsäkring samt ekonomiska medel för uppehälle.

Oavsett resident. ska su skriva in dig i din kommun (empadronamiento) stàr spaltmeter om detta pà forumet

Sedan ungefär ett år tillbaks vill kommunerna/polisen att du ska registrera dig först (Empad.....) med Pass/Lagfart på fastigheten samt kopior. I en del kommuner /stadshuset hjälper de dig med detta. I andra får du fylla i själv.

sedan är det dags för besök hos Policia Nacional Med ifylld EX18. Du fyller bara i del 1 och 4 samt skriver under. Polisen vill också se Padr... samt Pass. Eventuellt NIE-nummer om du har det. De vill också titta på hur du ordnat din sjukförsäkring. Om du är ålders/sjukpensionär i Sverige begär du ett dokument S1 (hette tidigare 121 tror jag) från försäkringskassan. Det kan du inte göra förrän Skatteverket har godtagit din fullständiga flyttanmälan, och det skickas till din Spanienadress i två exemplar. Är du inte pensionär så måste du ha en privat sjukförsäkring. OBS ta givetvis kopior på allt också. OBS Din S1 från svenska FK ska du aldrig släppa ifrån dig till polisen. De vill bara se den. Eftersom du är fastighetsägare behöver du ingen uppgift om din ekonomi (som vi andra)

Hos polisen får du också en inbetalningsblankett som du får gå till närmaste bank och betala. 10-11Euro eller nåt sånt. Vissa kommuner t.ex neja tillhandahåller den blanketten så du kan fixa det i förväg. Gick inte i estepona.

När du fått ditt gröna residenskort är det dags för ett besök hos Seguridad Social. Vilket kontor du skall till får du reda på hos kommunens Foreign office. Ibland samma som turistbyrån. De vill se ditt pass/gröna residenskort samt dina två ex av S1. samt kopior av pass och grönt kort. De skickar sedan dina dokument till (Alicante tror jag för din del). Därifrån får du sedan ett bevis att du är registrerad. Det kan ta upp till två månader (under vilka du inte har rätt till spansk sjukvård) Du får hålla masken och vara turist med EU-kortet under tiden.

När du fått ditt bevis får du gå till din lokala vårdcentral som registrerar dig/tilldelar dig en läkare. Ditt lilla sjukvårdskort kommer med posten/ev. får du hämta det själv på samma ställe, men under tiden har du rätt till spansk vård.

Som sagt olika rutiner i olika kommuner! Hos polis och Seguridad social kan det vara nödvändigt med tidsbeställning.

Mycket på en gång, men ta ett steg i taget. Först av allt måste du anmäla flytten till Svenska Skatteverket och efter någon vecka begära S1 från FK. (om du nu är pensionär) Har du fler frågor eller det kör ihop sig så fråga igen. Eller skicka ett PM till mig.

Och givetvis välkommen ner till Söderns värme.

OBS. Har rättat fel ang- polisen. Skall givetvis vara Policia Nacional.

Göran

Last edited:
Komplettering

Har nyligen blivit resident i Spanien. Vi var tvingade att först registrera oss hos kommunen, dvs. Padron. Därefter tog vi oss till Policia National (för vår del i Cartagena). Där blev vi registrerade och fick vårt gröna kort. De dokument som krävdes var, N.I.E., Padron, foto, E121 från försäkringskassan i Sverige eller enskild sjukförsäkring som motsvarar minst den offentliga sjukvården i Spanien samt dokument utvisande att man kan försörja sig i Spanien. Enligt info minst 10 000 euro på kontot i Spanien eller visa inkomster under de senaste 6 månaderna. Allt i original (att visa upp) jämte kopior. Kostnaden 10,50 euro betalades på plats hos polisen.

Intyget E 121 erhålls från försäkringskassan i Sverige efter ansökan och innebär att Sverige betalar sjukvårdskostnaden i Sverige. Intyget i 2 ex. skall lämnas till Social Seguridad som registrerar Dig i Spanien. Social Seguridad skickar ett ex av E 121 till försäkringskassan i Sverige med uppgifter om den spanska registreringen.

Jag skall senare återkomma till hur det har gått med omregistreringen av min svenska bil till Spanien. Jag har varit hos Itv för besiktning, men stupade vid första besöket på dragkroken. Trots att den var fabriksmonterad stämde godkännande numret E13numret på dragbalken inte överens med samma nummer i bilens typgodkännande. Enligt bilens tillverkare skall den godkännas, vilket jag hoppas med tanke på den tyske tillverkarens vanligtvis grundliga arbetsgång.

Budda

Budda: E121 heter numera S1, vilket spanjorerna använder.

Inkomst behöver inte bevisas om du har en lagfart på fastighet i Spanien.

Vad gäller dragkroken så verkar de körda härnere. Jag var tvungen att ta bort den på min Citroen C5 (orginalmonterad) Gick inte att diskutera med besiktningen.

Sedan skrev jag ju fel på vilken polis som gäller. Givetvis Policia Nacional. Sorry.

Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Budda: E121 heter numera S1, vilket spanjorerna använder.

Inkomst behöver inte bevisas om du har en lagfart på fastighet i Spanien.

De verkar använda E121 fortvarande - kanske parallellt med S1(?) I alla fall fick jag den från Sverige och här i Spanien var det ingen som anmärkte.
Ang. Att bevisa sina inkomster om man inte vill äga fastighet här och är pensionär så kan pensionsverket sända ett tvåspråkigt intyg som godkänns av myndigheterna här. Ganska behändigt.
Jag känner rent allmänt att hela processen m recidensian gick lätt. Inget att vara orolig för. Bara att ta en sak i taget som GöranW skriver

Nya trådar

Back
Toppen