Registrera vid uthyrning

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Calderon, 29 januari 2015.

  1. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Detta meddelande fick jag från advokatkontoret som sköter vår urbanisations förehavande:

    As you know in Spain there is NO specific register for rents or an Administration to go to registered yourself as lessor!!


    Så vad säjer man om detta ??
    Vill nån ha en fullständig utsago i ärendet så går det bra
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja tak är dålig på engelskagraciassgraciass
     
  4. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Hela infon är på engelska så då blir det ju inte så bra då, men håll till godo :)

    Dear Calderon,

    You should know a rental contract is a considered as a private contract between owner and tenant.



    However, you have the option to register the contract at the Land Registry (as Title Deeds). If you get this option, then you should go to a notary so make the contract legal and so pay notary fees, registry fees and tax for the registration ( I should look for further information to know how much the tax is). Notary and registry fees would depend on the rent per month, the total to get per year and the extension of the rent. These expenses must be paid by agreement between both parties (you can pay all of them, you can discuss with the tenants they should pay it or expenses can be shared between you both).



    By register the contract, there are some advantages and dissadvantages you should take into account.

    ADVANTAGES FOR THE TENTANT:

    - Tenants have a guarantee the lessor is the real owner of the property.

    - In case the owner wants to sell the property, tenants have the right to oblige the owner to fulfill the contract. Moreover, the tenant has priority to buy the property, this is, if you want to sell the property, you should ask tentants first if they want to buy it. Obviously tenants have a deadline to decide, at the moment 30 days.



    ADVANTAGES FOR OWNER



    - You can include a clause in the contract saying that in case of non payment of the monthly rent, you have the right to finish the contract and so tenants must leave the property automatically. Obviously this is always included in a rental contract but if the contract is registered the eviction process would be quicker, even a court case.



    Dissadvantages for both parties are the expenses you have to pay and the time to register the contract.



    Regarding taxes, as you are non resident in Spain, you should include the income from the rent in your annual non resident tax declaration. You know that as owner of a property in Spain (as you are non resident) you have to pay this tax once a year. This is a patrimony tax so the calculation is based on the catastral value of the property that appears on the SUMA TAX (IBI). If you rent the property, you should declare, apart from the patrimony, the incomes you get because of having a property rented in Spain. This tax you have to pay it even if the contract is not registered at the Land Registry but obviously if it is, the Administration will have acknowledge of the rent so you will have to declare it or they can request you to do it (with penalties if not pay it on time).

    Hope this information is helpful.

    As you know in Spain there is NO specific register for rents or an Administration to go to registered yourself as lessor!!

    Have a good evening,
     
  5. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Min kunskap i engelska sviker mig, men som jag tolkar brevet du har fått verkar det handla om långtidsuthyrning alternativt hyra ut sin bostad i andra hand? Men jag är inte 100. Alternativt är den som skrivit till dig dåligt insatt i dom nya reglerna som kommit.

    Ska du hyra ut sin bostad är det ju numera obligatoriskt att registrera sig för uthyrning, iaf i Valencia-provinsen men säkert i många fler provinser. Jag vet inte vart du bor :p
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Har du tips på vart man registrerar sej ??
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det handlar om làngtidsuthyrning.
    Det register som det pratas mycket om just nu beror pà din Region (även om de säkert liknar varandra) och är i mpanga fall sprillans nya regler.

    Är ännu inte särskilt insatt i det hela men i Com. Valencia kan du registrera fastigheten i "Registro General de Empresas, Establecimientos y Profesiones Turísticas de la Comunitat Valenciana" alltsà inte bara ett fastighetsregister utan ett register där alla som har företag etc inom tristnäringen kan registrera sig. Detta är inte obligatoriskt men ska tydligen ha olika fördelar.
     
  9. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Nog verkar det häftigt för en privatperson som hyr ut sin privatbostad, och varför vet ingen vad som gäller ?? Hur ska man då kunna göra det rätta ?? Frustrerande...
     
  10. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Godmorgon C,
    Jag håller på och undersöker detsamma.
    Den information jag har fått stämmer med det Nalle skriver.

    Nu väntar jag på svar, då jag inte anser att jag bedriver turistverksamhet direkt.
    Inte annonserar jag heller.
    Men man vill inte göra fel eller få böter.

    Ska bli intressant att veta vilka fördelar, Nalle..
    Någon sa till mig att detta var ett sätt att kunna kontrollera dem som hyr ut, kunna göra något åt den svarta marknaden.

    Registret har inget med skatt att göra, utan den deklarerar man på annat sätt, även om summan blir liten antar jag? Typ några tusenlappar efter schablonavdraget.

    Hälsning från Emma i Göteborg, 2 dm nysnö i natt.. Långt till vår här :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Calderons brev verkar som att den juristen inte vet om nya bestämmelser...
    Ja ang att det ska reggas i ett register...
    Och gå till notarie med kontrakt (långtid) känns jobbigt :D
    Men givetvis viktigt med bra skrivna kontrakt. Många får ju inte ut
    hyresgästen om man inte stipulerar regler...eller tvärtom, blir utkastad...

    Uthyrning för icke residenta ska ju deklareras i samma deklaration
    som alla gör i blankett 210 före 31.a dec varje år. Hyr man ut frekvent så
    vill skattefolket ha in pengar var 3:e månad.
    I Spanien får man dra av för faktiska kostnader som mäklararvode,
    städning, rep som har med uthyret att göra, el,vatten försäkr mm i
    proportion till antal dagar man hyr ut.

    Uthyrningen ska deklareras även hemma och där är det ett schablonavdrag som görs,
    tror det är 40.000 svkr om det inte ändrats.

    Svarta marknaden är enorm i Spanien och det finns folk som lever på
    sin uthyrning. Residenta dekl uthyrn på vanliga inkomstblanketten
    som deras andra inkomster deklareras
    Hoppas det blir klarhet i var/hur bostäderna ska registreras för uthyrning.
    Blir ett lyft för spanien om alla betalar skatt på detta...

    P thumb
     
    Last edited: 30 januari 2015
  13. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Ok, du har alltid så bra reda på allt. Borde fråga dej direkt om det är nåt man undrar :) :)
    MEN - så var det frågan kvar om man som icke resident ska registrera sej någonstans ?? I så fall hur/var nån stans ??. Kan ju inte bli mycket till uthyrning om man bor halvårsvis själv..
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...tack men...

    Om du hyr ut ett halvår=180 dagar kan det bli en bra förtjänst...
    Särskilt sommarmånaderna juli.aug,sept.
    Skatten är 24.75% (19% 2016) på nettot, alltså efter avdrag för det jag räknade
    upp i inlägg ovan. Behövs ju nån som deklarerar åt en...om man inte kan
    själv. Nån som verkligen kan det här med avdrag man får göra.
    Jag känner en hel del som hyr ut och dom har många hyresgäster vare
    sig dom bor i stan eller utanför. Men man måste annonsera förstås och
    tala om att man finns :)

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 20 juni 2016
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Pratade med en kollega idag som har mer koll än jag angàende turistuthyrning.

    Innan fanns en nationell lag(LAU) som i stora drag skyddade privatpersoner att hyra ut lite som de ville och den enda obligation de hade var att deklarera inkomsterna, detta gällde sàväll Residente som icke residente.
    Den nya lagen som Ana Pastor fick igenom, ger kompetens àt varje individuell region att själva bestämma huruvida privat uthyrning ska fà ske och isf hur det ska gà till.

    Tydligen ska Kanarieöarna och Balearerna vara de mest restriktiva (självklart, dà hela lagen gàr ut pà att skydda hotellens intressen och inget annat, även om de pàstàr att de ska vara för att garantera kvaliteten pà turistens utbud....). Medans andra regioner har ännu inga lagar som helst och gàr under den gamla lagen om LAU.

    Prata med er kommun sà kan de förhoppningsvis leda er i rätt rikting. Tänk pà att även om det är ett korttidskontrakt. sà ska ni igentligen ha ett hyreskontrakt.
     
  16. Palangre

    Palangre Medlem

    Blev medlem:
    1 december 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi hyr inte ut, men vill ändå veta vad som gäller. Många som frågar om detta med registrering. Vår jurist svarade:
    Vid uthyrning av bostad kan man registrera sig som uthyrare i regionen Valencia. Detta är dock INTE obligatoriskt, om man registrerar sig erhåller man ett registreringsnummer som man t.ex. kan använda sig av i marknadsföringen av bostaden.

    En annan sak är den statliga skatt man ska deklareras vid uthyrning, detta gäller även icke residenta. Om man hyr ut sin bostad ska man presentera en deklaration varje kvartal i vilken hyresintäkten tas upp och beskattas med 24,75%. Man är berättigad till avdrag för de kostnader som är kopplade till ägandet såsom hemförsäkring, kommunalskatt, föreningsavgift etc.
    Denna skatt ska inte förväxlas med den årliga s.k. inkomstskatten för icke residenta som alla som äger fast egendom ska betala, detta är ett av våra åtaganden som ert skatteombud. Om ni hyr ut och vill att vi deklarerar även hyresintäkten måste ni varje kvartal sända uppgifter om hyresgästen och hyresintäkten för att vi ska kunna presentera deklarationen.
     
  17. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Är resorna ner då o då för att " tillse" sin uthyrningsbostad också avdragsgilla??
    ));)
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kan jag aldrig tänka mig... Finns gränser för skattefolkets
    "välvilja" :D
    Vet inte hur det är när det gäller att man äger sin bostad genom
    ett AB men igen...tror jag inte det heller...

    Chao P :sol:
     
  19. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Försöka duger väl. Måste ju kunna gå in under "fliken" underhåll. Sällsynt fyndig ide tycker jag
     
  20. haho1018

    haho1018 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 april 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Registrera uthyrning

    Ja, som vanligt är det en soppa med alla dokument och olika utsagor.));) Vår förmedlare, Zariko, har dock krävt in detta dokument från oss så logiskt sett borde dom ju veta. Kanske kan de som vill kontakta dom och fråga??
     
  21. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hola,
    Fortfarande vitt täcke här i Göteborg. Ingen sol alls nästan.
    Kommer ni ihåg vintrarna i Sverige, ni som bor i solen?

    Vår jurist rekommenderar att man registrerar sig, detta var obligatoriskt för företag och om du hade mer än fem fastigheter innan, men nu gäller detta även privatpersoner. Det kostar 30€, men du behöver även ett bebolighetsintyg, och det kostar 125€ att få ut via arkitekt.

    Jag registrerar mig även om jag inte annonserar och min bostad inte är någon turistverksamhet. Vill spainsmilespainsmile att man gör detta, känns det bäst för mig.
    Och deklarera för de små slantarna lär jag göra också vad det gäller..
    thumb

    Nästa vecka blir det skidåkning :):) inte i Spanien tyvärr.
    Trevlig kväll hälsar Emma
     
  22. Ascan

    Ascan Ny medlem

    Blev medlem:
    27 januari 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Kära Spanienforummänniskor!

    Jag är helt ny på forumet och har precis lagt depositionsavgiften för ett hus strax norr om Alicante - galet spännande!

    Vi diskuterade uthyrning med vår mäklare och enligt henne ska man vara aktsam med att skriva kontrakt längre än 11 månader, detta för att hyrestagaren isf har rätt att bebo fastigheten i fyra (eller om det var fem) år. Även om hyresgästen inte sköter sina hyresbetalningar och annat har hen ett betydligt större skydd gentemot fastighetsägaren om kontraktet löper på över 11 månader. Mäklaren poängterade alltså vikten av att vi alltid (om det nu skulle ske) skriver hyreskontrakt för kortare tid och förnyar istället vid behov.

    Har ingen aning om detta är korrekt eller inte, förhoppningsvis har ni kloka och erfarna koll! Kram på er alla - snart har vi också hus i Spanien :) (Vi ska köpa i El Campello, om någon råkar finnas i närheten)

    Buenas tardes,
    Sandra
     
  23. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    mäklarna har ofta med argumentet: Ni kan hyra ut och tjäna massor med pengar, men gå in och läs länkarna här om uthyrning, skatter på detta, slitage etc så ser du snart att det knappast lönar sej
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...