Volontärarbete på hundhem i Spanien / Adoptera en hund

Diskussion i 'Spanien' startad av Patrick, 9 augusti 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Under rubriken " volontärarbete på hundhem i Spanien / Adoptera en hund " så vill jag först berätta om att jag och min fru hjälper till på ett hundhem som heter El Cau , det ligger i staden Viñaros som är söder om Barcelona och norr om Valencia. Hundhemmet (Protectora) El Cau har ständigt ett antal på ca 100-130 hundar och får ej en enda euro i bidrag från staten, detta hem hålls öppet endast pga donationer från allmänheten, samt det mesta från icke spanjorer.

    Vi arbetar här dels för att vi brinner för allt som har med hundar att göra och dels för att situationen fortfarande är mycket illa här i Spanien gällande många spanjorers syn på hunden som husdjur.. OK, det har blivit betydlig bättre, de senaste 10-15 åren, förut var situationen fruktansvärd, men nu känns det som att en ny generation barn och ungdomar växer upp med mer normal syn på hunden som djur. Dock så får vi ett par gånger i veckan in här på hemmet, hundar som har blivit katastrofalt vanvårdade, fastbundna vid träd utan mat och vatten, eller slagna och påkörda. Senast i torsdags förra veckan fick vi in en öppen liten låda men tre valpar (ca 4 veckor gamla), de hittades slängda i en container, en förbipasserande turist hade hört att något gnällde därinnefrån. Detta är inte ngn ovanlighet.

    Det jag vill ha sagt med detta är att göra er uppmärksamma att detta förekommer i Spanien, och vidare att all hjälp i form av volontärarbete, adoptera en hund, samt gåvor i form av hundmat eller förbrukningsartiklar tas såklart väldigt gärna emot.

    AKUT: Det akuta läget just nu är att ett hundhem utanför Valencia har blivit kontinuerligt attackerats av ett gäng ligister. De har dödat minst en hund, stulit två samt har under en lång tid vandaliserat och kastat in stenar på de ca 200 hundar som har bott här. Det chockerande är att polisen står handfallen, de vet vilka dessa avskyvärda personer är men "vågar" inte ge sig i området där personer bor. Detta är som ni vidare förstår inte en högprioriterad fråga av polisen och politikerna.
    Hundhemmet är nu tvunget att stänga pga de få som arbetar där inte vågar sig dit längre med risk för att bli angripna, och 200 hundar står därför utan hem. Till El Cau har vi pga ständig platsbrist endast kunnat ta sex av dessa hundar.


    Hör av er till mig om ni vill ha mer information, vill adoptera en hund eller på övrigt sätt kan hjälpa till!


    Länk till El Cau: http://www.protectoraelcau.org//index.html
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Länkar till fler hundhem i Spanien

    Tänkte jag skulle länka till fler hundhem och andra sidor gällande detta i Spanien för er som är intresserade, samt om ni har vägarna förbi någongång och kanske kan donera lite koppel, foder, leksaker eller nåt annat..
    Fyll gärna på listan om ni vet något annat! utrop2

    http://www.ada-hundar.org/
    www.julierescue.com
    http://www.pjasenshundhem.se/dogs/span_dogs.php
    http://personal.telefonica.terra.es/web/rb2/apan/om.html
    http://www.hundrondellen.se/hundhem2.php
     
  4. bergo

    bergo Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2008
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Fruktansvärt det här med hundarna. Min fru och jag besöker Spanien ofta pga klimatet och vänner, med det här med synen på hundar upprör. Funderar faktiskt på att ta hem en hund vid tillfälle. Men saknar kunskap om de regler som gäller. Vem kan ge information?
     
  5. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  6. anna9

    anna9 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...