Uttag från Banco Sabadell i en ATM

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Canopus, 24 augusti 2022.

  1. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag kom nyligen ner till Spanien igen efter att ha varit i Sverige några månader. En av de första saker jag skulle göra var att ta ut kontanter från mitt konto hos Banco Sabadell i en ATM. Jag såg att användargränssnittet var ändrat och valde Instant Money eftersom det verkade logiskt. Till min förvåning sa apparaten att jag inte kunde använda min PIN-kod utan var tvungen verifiera uttaget via min Banco Sabadell-app. Visserligen har jag den appen installerad på min mobil, men eftersom jag inte behövde kontanter akut avbröt jag allt för att senare läsa på hur man gör. Så här var det definitivt inte i våras när jag senast gjorde ett uttag i just denna ATM.

    Vad jag kan förstå väljer man i appen tydligen Your Card > Instant Money > Instant Money. Under Amount to be Sent anger man uttagsbelopp och sitt telefonnummer. Om jag förstår det rätt får man då en kod skickad till sin mobil som ska användas i uttagsautomaten. Kan någon konfirmera det här? Rätta mig gärna om jag har fel.

    Konstigt om man gör det så mycket knepigare att ta ut kontanter i en ATM, när betalning i butik numera sällan ens kräver PIN-kod om beloppet är upp till några svenska hundralappar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Instant money är när du (eller nàgon annan) kan ta ut pengar ur ditt konto fràn en maskin UTAN kort. Därför ska det verifieras via deras app.
    Har du kort ska du bara välja vanligt uttag
     
  4. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag kunde bara se två alternativ där det ena var Instant Money och det andra var något intetsägande som jag nu glömt bort. Jag gick dit igen några dagar senare men menyn var densamma. Då passade jag också på att fråga en man vid automaten intill om det var omöjligt att ta ut pengar bara med hjälp av PIN-kod och han (om han nu förstod mig rätt) svarade ja. Men vad vet jag, kanske är det något tillfälligt problem med just dessa båda uttagsautomater. Nästa gång jag passerar förbi ska jag fota av menyalternativen. Eller kanske gå in på Sabadell-kontoret som ligger bakom väggen till automaterna och fråga hur man gör.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    brukar komma upp ett alternativ "sacar dinero en efectivo" eller liknande. det är den du ska välja. finns inte nàgot sàdant har du säkert nàgon annan meny innan. har du utländskt kor brukar du ju kunna välja spràk
     
    Canopus gillar detta.

Dela sidan

Laddar...