TA KÖRKORT I TORREVIEJA

Diskussion i 'Spanien' startad av Selma2012, 28 januari 2013.

  1. Selma2012

    Selma2012 Ny medlem

    Blev medlem:
    12 december 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Vet inte om jag är i helt fel forum nu , ni får rätta mig men jag fick en fråga av en bekant om det går att ta körkort på svenska i Torrevieja, någon som vet?
    Om inte så är ju det en superbra affärside att fila på. Här är ju så många svenska året runt. Det går ju att ta på kinesiska,engelska,tyska och franska vad jag vet så det vore ju jättebra om det fanns att göra på svenska.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Även om du hittar nàgon körskola som tar teorin pà Svenska, sà kan du, förutom alla Spanska spràk, bara välja Engelska, Franska och Tyska när du skriver upp. Vad jag vet sà gàr det inte att göra det pà Kinesiska.
    Kan ju vara dumt att läsa pà Svenska för att sen ta provet pà Engelska
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag tror att de flesta skandinaver/svenskar som bor i Torrevieja (med omn.) har passerat körkortsáldern med ráge.
     
  5. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Tanken är intressant.
    Finns det ett speciell ålder för körkort? Jag har en bekant dam som är i "sina bästa år", vad annars, och för henne skulle det vara perfekt att ta kortet i Spanien. Enl. henne själv har det bara inte blivit av här i Sverige, alltid något annat, och processen är lång och omständigt här.
    Vad jag undrar om man kan ta mig sig en egen tolk, ex på Spanska, och på det viset klara språket, är detta möjligt?
    Har någon uppfattning vad kortet kostar där?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    När du skriver in dig pà en körskola sà brukar det kosta (för B-kort) mellan 150-300 € dà ingàr allt material, samt "traficos" adminkostnader. Du har rätt till 3st examens prov (dvs att du kan bara missa ett prov, dà du bara har 2 kvar, ett för teori och ett för praktik)

    Skulle du missa fler, sà màste du betala traficos admin kostnader igen som ligger runt 100€ (ytterligare 3 st. examens)

    Sen har du körlektioner, som brukar kosta 30 € och upp/per lektion. I spanien fàr man inte lov att övningsköra som i Sverige, därför màste mànga ungar ta (och betala) för fler lektioner. Tror snittet i Spanien ligger pà runt 20 lektioner.

    Sà med 10 lektioner tittar vi runt en 500€.

    Men det kan skilja ganska mycket fràn skola till skola.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...halva priset mot "normal" kostnad i Sverige alltså. Ja om man
    lägger på 10 lektioner till då.

    Nu undrar jag. Man måste väl bo och vara skriven här eller
    går det att ta spanskt körkort i a f ?
    Om man kan ta det utan residencia så måste man väl byta
    till svenskt efter ett tag om man bor i Sverige?

    En som aldrig frågat förr P :cool:

    PS. Jodå jag har körkort...DS
     
  9. Selma2012

    Selma2012 Ny medlem

    Blev medlem:
    12 december 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tror absolut det skulle kunna finnas intresse för det här oavsett om man är 18 eller 55 år.
    Den som går i tanka att starta eget och inte riktigt kommit på vad så har ni ju ett hett tips här.
    Hojta gärna till om det skulle bli något i framtiden ;)
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jo, du màste vara skriven i Spanien för att kunna ta Spanskt körkort, men har du Spanskt kort behöver du inte byta det mot ett Svenskt. Du behöver nu inte heller byta till ett Spanskt om du har ett svensk och är bosatt i Spanien.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo Nalle, om man bor här permanent så måste det
    svenska körkortet bytas till spanskt inom 2 år, är det nåt helt
    nytt som du vet då think

    PS. Gjort lite research, läs sidan 2 i denna tråd DS


    P :confused:
     
    Last edited: 30 januari 2013
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nja, 2 àrs gränsen gäller endast om ditt körkort inte har nàgon giltlighetstid. Men annars behöver du inte byta ditt Svenska kort mot ett Spanskt. iaf tolkar jag det sà pà dgt.es
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...jag har aldrig haft ett körkort utan giltighetstid :eek:
    Pga ålder ganska många :cheeky

    Men jag gjorde så klart lite research. Läs här:

    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=16600&sectionId=71

    Här är en förvirringslänk fr 2010...
    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=13505&sectionId=71


    P :sol:
     
    Last edited: 30 januari 2013
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Sydkusten skulle kanske läsa pà lite bättre. Enligt DGT sà behöver EU medlemmar INTE byta sitt Kort mot ett Spanskt.

    Däremot ska du inte kunna förnya ditt svenska kort om du bor i Spanien, (jag antar att man màste vara skriven i Sverige för att skaffa svenskt kort) sà när det är dags för detta DÂ ska du byta in det mot en Spansk.
    Det är därför 2 àrs lagen finns, eftersom det finns vissa länder (tydligen) som inte har nàgot utgàngsdatum pà sina körkort.
    Men om ditt kort är giltligt i typ 8 àr, gàr det bra att köra pà detta under den tiden.

    Poängsystemet fungerar bara pà Spanska kort, sà visst är det möjligt att det kommer ändras.

    Du kan läsa detta pà dgt.es

    "Los permisos de conducción expedidos en cualquier Estado miembro de la Unión Europea o en Estados Parte del Acuerdo sobre el Espacio Económico Europeo con arreglo a la normativa comunitaria mantendrán su validez en España, en las condiciones en que hubieran sido expedidos en su lugar de origen, con la salvedad de que la edad requerida para la conducción corresponderá a la exigida para obtener el permiso español equivalente.

    No obstante, no serán válidos para conducir en España los permisos de conducción expedidos por alguno de dichos Estados que estén restringidos, suspendidos o retirados en cualquiera de ellos o en España.

    El titular de un permiso de conducción expedido en uno de estos Estados que haya adquirido su residencia normal en España quedará sometido a las disposiciones españolas relativas a su período de vigencia, de control de sus aptitudes psicofísicas y de asignación de un crédito de puntos.

    Cuando se trate de un permiso de conducción no sujeto a un período de vigencia determinado, su titular deberá proceder a su renovación, una vez transcurridos dos años desde que establezca su residencia normal en España. "
     
  16. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Bröderna Björkman på Sydkusten är ibland inte helt up to date med vad de skriver, och ibland så vinklar de artiklarna rätt illa. Men jag vill tillägga att om man har körkort med högre behörighet, tex C. Då måste man följa reglerna om läkarintyg, dvs. även om körkortet gäller 10 år så mäste man ha ett nytt läkarintyg efter 5. Men det innebär inte att körkortet behöver bytas, utan bara att läkarintyget skall vara med.
     

Dela sidan

Laddar...