Siesta - för eller emot?

Diskussion i 'Spanien' startad av PeterLarsson, 21 februari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Siestan är inte längre lika självklar som den tidigare varit. Befolkningen verkar uppdelade i två läger i frågan, de som är för en vilopaus mitt på dagen, och de som hellre kommer hem tidigare på kvällen och får mer tid för familj och vänner.
    Forskningen är tvetydig och visar dels att en kortare sovpaus på dagen förbättrar vår hälsa och gör oss gladare, samtidigt som det finns en misstanke om att de långa arbetsdagarna som siestan innebär är en av anledningarna till det stora antalet trafikolyckor på de spanska vägarna, eftersom förarna är för trötta och tappar koncentrationen. Vidare så hävdar företag att de anställda gör bättre ifrån sig om man skippar siestan och låter dem gå hem tidigare istället. Vad tycker ni andra ?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag är tacksam att jag får bo i Spanien och jag följer deras traditioner. Jag kommer aldrig ihåg om järnhandlaren öppnar eller stänger kl 15:00. Det är mitt eget fel.
     
  4. garcia

    garcia Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2008
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är väl svårt att göra affärer och ha kontakter med andra företag i Europa om man har siesta hela eftermiddagen när andra arbetar. Sedan börja jobba igen när ens kontakter går hem.
    Dessutom var inte siestan till för att man inte skulle behöva arbeta under de varmaste timmarna mitt på dagen? Stora delar av Spanien har ju inte så varmt klimat åtminstone inte större delen av året.
     
  5. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    siesta

    Jo det är sant Garcia, jag och min hustru håller på att flytta ner till Spanien som pensionärer, och har befunnit oss mkt här nere varje år, så jag har ingen synpunkt på hur det är att arbeta och ha siesta. Däremot så går vi mycket sällan ut för att handla efter siestan. Måste vi av någon anledning gå ut och köpa något till hemmet, så försöker vi planera det bättre. De flesta av affärerna där vi bor har nu öppet hela dagen, det var helt annan sak när vi först började åka hit för 10 år sedan, inte ens för 5 år sen om jag minns rätt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. daddy

    daddy Ny medlem

    Blev medlem:
    20 februari 2008
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1
    siestan

    Man kan ju alltid diskutera om det är så värst effektivt, och det tar ju ett tag för oss utlänningar att vänja oss vid det, men det är som SolenLyser säger att det är bara att köpa det och ta seden dit man kommer, skulle nog varit skönt om vi hade det periodvis här i svedala också, svenskar skulle nog vara mindre griniga :D.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...