RESEFÖRSÄKRING

Diskussion i 'Spanien' startad av Anita51, 23 juli 2014.

  1. Anita51

    Anita51 Ny medlem

    Blev medlem:
    16 oktober 2013
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla Spanienvänner!

    Maken och jag skall bo 2 månader (63 dagar) i Spanien (Torrevieja.
    Hemförsäkring gäller i 45 dagar och täcker sjuk/olycksfall, sjukvård och sjukhusvistelse men kan inte förlängas. Visakortet täcker 60 dagar.
    Vad gör man de dagar som går över?

    Hur gör ni som bor borta längre? Är oerhört tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning Anita spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    I princip alla stora bolag tillåter förlängning eller tecknande av extra reseskydd utöver 45 dagar om man gör det innan avresan. Annars finns separata reseförsäkringar för tiden efter från nischbolagen typ SOLID.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Anita!

    Kollade med Folksam en gång och dom var dyrare på att förlänga än ERV.
    (F d Europeiska )
    Viktigt att förlänga INNAN den andra går ut...missar man det så är man oförsäkrad.
    Visakortet - gäller försäkr verkligen allt som en vanlig reseförsäkring gör?

    Chao P :sol:
     
  5. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Eurocard/Mastercard gir 90 dager. Tilleggsdager er svinedyrt hos de fleste forsikringsselskap. Hvis det står på 3 dager hadde ikke jeg tegnet ekstra forsikring. Hjelp ved akutt sykdom får man jo i alle tilfeller uten forsikring. Lykke til spainsmile PS. 34 grader i Oslo kl.1600 :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Kollade med Trygg Hansa och för att förlänga 1,5 mån skulle de ha 3425:- för två vuxna och en nioåring! HUTLÖST!
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Mitt Visa Kreditkort, som är gratis, använder jag ENBART vid bokning av resor. Det har Reseförsäkring Plus och gäller i 60 dagar. OBS! betal/kreditkortsutgivares reseförsäkringar brukar INTE gälla vid sjukdom, bara vid olycksfall, bagageförlust, reseförsäkringar, hyrbilssjälvrisk och div. annat. Jag använder GE Moneybanks kort annars för det är gratis och har ingen valutaväxlingsavgift, vilket ALLA andra banker har, förutom ICA-banken, men dom har årsavgift.
    Vår hemförsäkring gäller också i 60 dagar, och dom resterande 30-32 dag. som vi är nere försäkrar vi, 2 pers. 69 år, hos Gouda (c:a 1500 kr) som är ännu billigare än ERV (c:a 2000 kr). OBS! att det kan variera mellan olika bolag beroende på ålder.
    rocio
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Kolla med Gouda som många tycker är billigast för samma "vara". Man måste ju också tänka på att inte jämför päron och äpplen när det gäller försäkringar :).
    rocio
     
  10. Anncar

    Anncar Ny medlem

    Blev medlem:
    4 februari 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Vi tecknade förra året en förlängnin 2 mån med SOLID, det kostade för oss (61 år) 500 kr per månad och person. Så nu i vintras tänkte vi göra det igen men då var vi redan i Spanien så då gick det inte. Tecknandet av förlängning hos Solid måste göras innan avresa. Vi fick då teckna en betydligt dyrare försäkring med hemförsäkringsbolaget .
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vi har diskuterat försäkringar många ggr här på forumet.

    Det ÄR dyrt att förlänga reseförsäkringar. Gouda läste jag nyss 1734:- för
    1 månad per person. Om man är över 70 fick jag inget pris :-D Man får resa (än så länge :) ) men ingen försäkring :) ERV har för över 70 men har inte kollat priset.
    Vissa kan man ringa när man är på orten (ERV) och förlänga, andra vill att man ska teckna INNAN man åker. Svårt när man vill ha "öppet" när man vill hem.

    Problemet är att VISA och andra kort oftast inte gäller sjukdom och det är just
    DET som är det värsta. Vem vill bli kvarlämnad på ett sjukhus ensam med allvarlig sjukdom som vem som helst kan få. Hemresa kan kosta mer än 100.000:- om det öht går. Sjukdom är ju det som tyvärr oftast händer
    och som är svårast. Därför har dom inte med det på kreditkorten.

    Visst man har "nödvändig" vård med EU-kortet men som sagt det är bara åkommor som man inte får stanna kvar för hur länge som helst så att inte ha en extra försäkring om man inte är inskriven i Spanien är väldigt osäkert.

    Chao P :sol:
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Preciosa, jag kollade på Goudas hemsida och fick det till: fr.o.m. 46:e dagen och 30 dagar framåt kostar det UTAN egendomsskydd 710 kr, och MED e.skydd 1014 kr. Per person under 70 år.
    rocio
     
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    rocia, vi planerar att i st f att förlänga reseskyddet skriva oss i Spanien inom de 45 dagarna och betala skatt osv i Spanien.

    Lite OT, sorry.
     
  15. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Lyckostar!
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OK, jag vet inte om jag läste fel...710 kr verkar ju himla billigt.
    Ja under 70 då...
    Läste på Solid...1000:-/mån, över 70år 1440:- Försökte kolla på villkoren.
    Verkar som dom undviker hemtransport liggande om man inte är död :)
    Hittar inget bra om det.
    Jag slog in personnr...Kanske man får andra priser om man gör på annan sätt.

    P :sol:
     

Dela sidan

Laddar...