Religösa spanjorer

Diskussion i 'Spanien' startad av maja, 22 augusti 2012.

  1. maja

    maja Ny medlem

    Blev medlem:
    15 december 2008
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Undrar lite om religon och spanjorer, och undrar kort och gott hur religionen spelar in i spanjorernas vardagsliv? Hur religiösa är de nu för tiden i Spanien?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    De flesta spanjorer är väl katoliker till sin religion, men hur religiösa de är är naturligtvis svárt att säga. De kanske gár i mässan av en gammal vana, utan att egentligen tro. Omöjligt att säga. Hur mäter man det? Det jag har sett i Torrevieja iaf är att man deltar mer än i Sverige. Man kan gá i kyrkan mitt pá dan utan att det är gudstjänst, bara för att sitta i lugn och ro och kanske be. Alla dessa helgon och deras dagar som firas med fiesta är ju ocksá ett uttryck för religiositet tycker jag.
     
  4. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    I mitt Spanien på 70-talet sade man att kvinnor och barn regelbundet skulle gå i kyrkan, männen däremot behövde endast gå när det var något särskilt, högtid, bröllop, begravning etc.

    En spanjor ansåg att han borde besöka kyrkan och bad knäböjande att en större affär med en kund skulle gå igenom. Bredvid honom knäböjde en äldre dam och bad ganska högt om att få ett belopp i pesetas (som motsvarande omkring € 30) för att klara veckans utgifter. Kvinnan störde mannen och han drog därför upp en sedel ur fickan gav den till kvinnan och sade att Gud inte hade tid med småaffärer. Kvinnan lämnade kyrkan, tackade Gud för att så snabbt ha blivit bönhörd.

    Hur det gick med mannen och hans bön vet jag ej, inte heller om affärsmän nuförtiden tar hjälp av Gud för att göra affärer.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Maja!

    Det är väl en generationsfråga. 40-talister och äldre
    verkar gå i kyrkan rätt så frekvent.
    Ganska fullt på "misas" har jag sett. Största helgen - påsken-
    är det ju knökfullt i kyrkorna och även jul.
    De yngre kanske inte är lika intresserade längre.
    Min spanskman som är 50-talist går ganska regelbundet
    på mässor och vissa dagar hedrar han släkt på dom
    dagarna dom gått bort genom att gå till kyrkan.
    Kan dessutom alla "ariors" ord som prästerna mässar och
    sjunger med obehindrat...hur kan man komma ihåg allt utantill?
    OK, han är lite speciell :D Han skojar om att jag är ateist :cheeky
    Bra att han inte tar det så allvarligt....

    Ciao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Det kanske beror på var man bor också. Jag är ofta i mindre städer/byar på Costa de la Luz (Atlantkusten) och där går "alla" i kyrkan på kvällsmässan. Även jag. Storstadsmänniskor kanske är mer sekulariserade, vad vet jag.
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag deltar inte sá ofta i mässan men de gángerna jag varit där har det varit ganska mycket folk. Och alla áldrar. Absolut mer än i Sverige (fast helt säker kan jag inte vara för jag gár inte sá ofta där heller).
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Min spanskman var på misa i kväll...Det var fullständigt fullsatt...
    I morgon är det 5 mässor till...Parroquia Sagrado Corazón de Jesús
    i Torrevieja på Plaza Oriente. Den är rätt stor kyrkan. 500 pers ?

    IMG_2674.jpg


    Ciao P :sol:
     
  10. Polyanna

    Polyanna Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Svenska kyrkan i Torre?

    Är det där den finns? Svenska kyrkan på Costa blanca? Om det blir så att jag om en vinter eller två blir "spanior" är det väsentligt för mig att det blir hyfsat nära SvK.

    Tacksam för info hur det är med folk där? I Fuengirola las det ju ned. Eller?

    Apropå uttryck, man behöver inte vara "religiös" fast man är kristen.....vad som menas med det är rätt kryptiskt, alltså....

    Polyanna
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Polyanna!

    Jo den finns, tror den är ganska "livaktig".
    Är inte medlem så jag har inte varit där men läser
    i lokala tidningar om den och som sagt så är den nog välbesökt.
    Här är hemsidan
    http://m.svenskakyrkan.se/?di=544823

    Ciao P :sol:
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    kyrkan

    Svenska kyrkan är nära ALDI (matvaruaffär), Avenida de cortes Valenciana, som det stár i länken.
    Man kan promenera dit från centrum, om man gillar promenader, annars finns det en buss som stannar utanför.
    Med vanlig promendatakt (alltsá inte Power walk) tar det ca 40 min fra Av. Habaneras.
     
    Last edited: 27 augusti 2012

Dela sidan

Laddar...