Köpeprocessen...

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Monica, 12 april 2011.

  1. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har på kort tid två gånger suttit hos notarie och rivit sönder Contrato de Arras innan själva kontraktsskrivningen sker, det är vanligt med svarta pengar emellan och detta kontrakt är inte på något sett offentligt. Men det reglerar ju allt fram till notarieskrivningen.

    Vid skrivningen av contrato de arras så brukar det stå en klausul att säljaren garanterar att alla fakturor är betalda fram till försäljningen, annars kan köpet gå tillbaka. Det skrivs också ofta att fakturorna för driften skall regleras för att stämma med tiden överlämnadet.

    Vid själva notarieskrivningen så brukar det bifogas kvitton på att att de viktiga fakturorna till comunidaden samt årets fastighetsskatt (IBI:n) samt den kommunala sophämtningsavgiften är betalda.

    Det där med dolda problem verkar enligt min mening inte fungera i Spanien, det vanligaste är att det kommer en bankman och gör en värdering av huset, har att göra med om köparna skall teckna hypotek, vilket inte är det lättaste i kristider.

    Sen har jag en liten fråga, det där med 3000 euros, har det något att göra med att en mäklare är inblandad. Har aldrig varit med om det själv, iofs så köpte jag min lägenhet på egen hand, men sålde huset via mäklare...

    Mvh
    Monica i Madrid
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    när vi hade pesetas, sà var praxis att ta en halv miljon pesetas som handpenning. Den summan finns kvar idag. Men du kan i princip ta hur mycket (eller lite) som helst i handpenning. Antar att 3000 € är inte för mycket att hosta upp, men svider likväl ifall att du àngrar dig som köpare.
     
  4. Eva Hedenström

    Eva Hedenström Medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har precis köpt ett radhus (jan -11) och till min förvåning sätter staten ett pris. Taxeringsvärdet + %. Går man under detta pris så tror staten att man har betalat svarta pengar och det finns en risk att man sköntaxeras, man anser att det blir en gåvoskatt. Med tanke på det ekonomiska läget i Spanien just nu så kan de ha visst överseende, men bara visst. Staten vet om att fastigheterna inte har gått upp i värde, men de vill behålla ett visst värde ändå. Så även om prutmånen är mycket bra, så kan det bli en extra kostnad om det går alltför långt ner. Taxvärde + x % . Tyvärr vet jag inte hur många procent man bör lägga på, men runt 70 % sa vår kontaktperson på Scandiavian Management i Torrevieja. Det är ett sätt att få in skattepengar.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Eva!
    Vet inte om vi pratar om samma sak men det har hänt att skattemyndigheten eftertaxerat helt plötsligt med en massa 1000-lappar. Hände oss efter 3 år!!Men..dom fick bita i det sura äpplet, eller svansen
    eller vad det heter...Vi överklagade liksom många andra gjort
    och fick rätt. Handlade om 4000E. Finns prejudikat och allt möjligt men man måste
    ha en bra asesoría/advokat så löser det sig. Vår asesoría skickade in en massa exempel på
    hur fel La Hacienda hade..:D Jobbigt men i alla fall. Verkar som dom flesta får rätt. Men..advokat kostar också.
    Läste om samma sak på tidn Sydkusten i deras frågespalt för nå´n månad sen.

    Ciao P
     
    Last edited: 19 april 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Eva Hedenström

    Eva Hedenström Medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    6
    Jo Preciosa, vi pratar samma sak.
     
  8. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag har först nu kollat tidigare inlägg och funnit svar på en del frågor. Att staten använder taxeringsvärdet och lägger på en viss procentsats är något nytt. Är detta tillägg olika i olika kommuner? Någon som vet? Hur mycket är tillägget i Torrevieja?
     

Dela sidan

Laddar...