Hur är det att bo i Spanien?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av dessi, 2 oktober 2017.

  1. dessi

    dessi Ny medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Min sambo är från Teneriffa och vi funderar smått att flytta dit. Just nu bor vi i London, men ingen av oss trivs där. Vi har bott tillsammans i 1,8 år nu.
    Nu till saken; min sambo tenderar att bli väldigt partisk och är en obotlig optimist. Så jag kan inte lita på honom till 100% när det kommer till detta.
    Så jag var lite nyfiken (eller mycket nyfiken) hur det är att bo i Spanien (främst Teneriffa). Vad bör jag tänka på om jag flyttar dit som svensk? För- och nackdelar?
    Jag har aldrig jobbat i Sverige (förutom sommarjobb) och har därmed aldrig betalat skatt. Mitt första jobb var i England, dit jag flytta för 2 år sedan.
    Jag står fortfarande skriven i Sverige att jag bor med mina föräldrar och förmodligen är arbetslös. Om jag tar mig till Spanien bör jag meddela det?

    Arbete och boende kommer inte vara några problem då jag redan är lovad en anställning på en arbetsplats om jag kommer dit inom 4 månader. Och min sambos föräldrar har en lägenhet åt oss tills vidare.

    Så jag är mer nyfiken hur det är att bo där? Saker att tänka på för en som är van vid helt annan kultur. Jag har varit och hälsat på 2ggr (sammanlagt 16 dagar) men det är ju stor skillnad att vara på semester och att bo.

    Vad har ni stött på för problem? Och vad gillar ni inte respekterar vad gillar ni med att bo i Spanien? Vad saknar ni från Sverige?
    Och är det i slutändan mer pengar i fickan för eran del? Eller lever ni snålare än vad ni hade gjort i Sverige?
    Ni kan gärna berätta vad som helst angående era liv där nere. Jag vill inte låta "värmen och stränderna" lura mig. Det är lätt att man tänker att livet där är som en solsemester ;)

    Och sist men absolut inte minns. Alla dessa "papper" som man bör fixa. Byråkratin och det. Helt borta när det kommer till sånt. Vad är viktigt och vad måste jag göra?
     
    Last edited: 2 oktober 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Om ni har möjlighet är mitt förslag att ni provbor där några månader. Då kommer du själv hitta svaren på många av dina frågor kring hur det är att bo där för dig. Alla upplever det olika. Det är skillnad på att semestra och att bo, men i slutänden handlar det om var du trivs bäst.
    När det gäller administrativa delar när du ska skriva dig i Spanien hittar du svar på mycket i tidigare trådar. Det är oftast enklare än man tror.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Eftersom du har möjlighet att fà boedne och arbete direkt sà har du inga problem med spanska myndigheter. hur det är att bo i Spanien, tja det är väl för mig iaf som att bo i Sverige fast med bättre väder och lite andra kulturskillnader, men det Är ju inga stora krockar,
    Om du inte ger upp ett toppjobb i England och eftersom ni inte trivs, tycker jag att du absolut ska prova pà, du/ni kan alltid flytta nàgona annastans om det inte funkar. Du verkar ju dessutom ha fördelen att vara ung och inte ha nàgra barn att tänka pà.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Många unga ställer samma frågor som du! Men du har ett enormt försteg med jobb och bostad. Och partner från trakten som extra plus.

    Allt fixar du när du väl är där. Inga problem för EU medborgare.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi hade rest i sextio länder tills vi råkade semestra under jul/nyår på Teneriffa. En fullträff! Jag filmade denna semester:



    Under sommarsemestern samma år reste vi tillbaka för att söka ett bra boende. Katt arinas förslag att provbo är mycket bra! Efter ytterligare två månader gick flyttlasset från Sverige. Redan från första dagen var mottot: tala spanska! Det finns inte mycket att klaga på mer än att bilparken blivit för stor. Det är vårt eget fel, vi är redan inne på vår tredje bil. En nackdel för dem som söker jobb här är att det finns få jobb och lönenivån är låg. För dem som talar flera språk är det betydligt lättare.
     
    Last edited by a moderator: 5 oktober 2017
    Los Suecos och Gyllis gillar detta.
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Nåja ... :D
     
    DonBard gillar detta.

Dela sidan

Laddar...