Främlingsfientlighet

Diskussion i 'Spanien' startad av Backis, 23 oktober 2011.

  1. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Gick in i en demonstration på Rambla Catalunya. Det visade sig vara falangister (Francos systerparti till Hitlers och Mussolinis). Trodde inte såna fanns längre. Men där stod de med gamla flaggan och allt.

    Det de protesterade emot var invandring, så säkerheten fick gå före nyfikenheten. En tankeväckande upplevelse på flera plan, invandrare som man är.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    just det, invandrare är vi ju alla i detta land.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Spaniens svar pà sverigedemokraterna
     
  5. lisa_j

    lisa_j Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1
    Otäckt... Var det inga protester mot demonstrationen?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är demokratins "bakasida". SD har valts i demokratiska val in i riksdagen. Dessutom har alla uttrycksfrihet, såväl i Sverige som i Spanien. (jag stöder inte SD!)
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det finns dårar i alla länder..Rikskanslern Axel Oxenstierna
    sa redan på 1600-talet till en av sönerna:
    "Om du visste med hur litet vishet landet styrs"

    Främlingsfientlighet och rasism finns i alla länder..även
    utlänningar emellan. Det märks här i Spanien också..

    Så´n är världen..delvis ond :(

    Ciao P :love:
     
  9. lisa_j

    lisa_j Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1
    Precis, det var därför jag frågade om det var protester. thumb
    Den demokratiska rätten att protestera mot de som vill förfölja/döda människor på grund av vilken färg deras hud har, till exempel.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo Lisa..man bör protestera..ni som är unga har hoppet kvar,
    vi som är gamla har sett det mesta och är på gränsen
    att inte orka det :(..Jag protesterade mot massor av
    orättvisor förr och försvarade alla som inte hade samma
    förutsättningar både på jobb och utanför, jobbade
    fackligt för att den vägen göra nå´t..Inte lätt ska du veta..
    Motstånd,motstånd :wall: Men ge upp får man aldrig..

    Ciao P ;;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Nej, inte vad jag kunde se. Att vara främlingsfientlig är ju en rättighet, om man ser det så. Det innebär ju inte att man är rasist i den mening din länk i ett annat inlägg pratar om.

    Katalonien är av tradition ett väldigt liberalt område. Så länge man inte hetsar för att skada andra har man rätt att säga sin mening offentligt. Polisen hjälper till att styra undan trafiken, så den inte begränsar yttrandefriheten.

    Det som kan överraska är att just de här demonstranterna företrädde en organisation som förbjöd katalanska språket och kulturen. Hade jag varit katalan hade jag nog protesterat mot dem.
     
  13. lisa_j

    lisa_j Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1
    Fint att höra! Jag tycker bara vissa saker är så självklara, som att man aldrig kan acceptera när folk förtrycker andra, oavsett varför. Både i ord och handling. Det är nog mer än någonsin aktuellt här i Sverige också nuförtiden... Det fina med det hela är dock att det alltid kommer finnas folk som inte accepterar t.ex. rasism och hat. Så sluta aldrig säga ifrån, oavsett ålder. ;) :love:
     
  14. lisa_j

    lisa_j Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1
    Oavsett syn på t.ex. främlingsfientliga gruppers rättigheter ("Ska de som vill ta bort din frihet verkligen ha rätt att härja fritt?" Jag tycker det är ett dilemma och inte så demokratiskt självklart) så var det en bra insikt av dig - jag kan tycka att det på nåt sätt är svårt att tänka mig själv som utlänning/invandrare när jag bor utomlands. Hur andra ser på en, kulturellt osv. Det är nog bra att sätta i relation till hur folk ser på invandring i Sverige.
     
  15. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3

    den enda tankeväckande är väl varför folk plötsligt börjar tänka nu. man hör inte många som gnäller på vänsterextrema aktörer eller andra extremer som m, fp, mp etc.

    det är lustigt hur insnöade folk är i sin emotionella värld och jämförelsen mellan sd och fascister visar bara på okunskap. sd är mindre extrema än mp och är mer ett något konservativt mittenparti.
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Så rätt du har... folk tänker inte utan känslor och då blir det som det blir...
    Visst, sd är ju mittenparti mer än något annat. Deras åsikter är inte så extrema om man tänker efter (och läser deras partiprogram). Många tänker så, men vill/vågar inte säga det högt, för att inte få "stämpeln" på sig.
    (NB, jag röstar inte på sd)
     
  17. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    de kan vara lite löjligt konservativa ibland men ta hbt frågan. där bryr de sig inte alls medan det är en känslig fråga för kd till exempel.

    folk som inte insatta verkar ha köpt aftonbladets rasism kampanj.

    många gillar inte mp heller men med sd har det gått för långt. den danske motsvarigheten till sd som är extrema på riktigt har väl typ 20-25 % av rösterna och då är danskarna mer liberala än svenskarna.
     
  18. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    kom igen nu, vi fimpar detta nu, det är ju Spanien vi snackar om på detta forum, ämnet har mynnat ut i något annat.
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Inte mig emot! Jag vet inget on spansk politik...
     

Dela sidan

Laddar...