Får jag tillbaka på skatten?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av OlleW, 3 december 2010.

Tags:
  1. OlleW

    OlleW Ny medlem

    Blev medlem:
    2 december 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej hej!

    Jag har bott och arbetat i Spanien i drygt ett halvår. Nu är det dock dags att åka hem igen :(

    Jag tänkte då höra hur det fungerar detta med skatt etc. i spanien. Jag antar att min arbetsgivare (som är ett stort företag) har dragit skatt som om jag hade min månadslön (ggr 12) i årslön. Men nu eftersom jag kommer tjäna bra mycket mindre så borde jag få tillbaka på skatten eller hur?

    Dessutom tänkte jag höra mig för om det finns fler bra avdrag och regler som är bra att känna till när man är utlänning som jobbat i Spanien.

    Sköter sig deklarationen automatiskt eller måste jag göra något speciellt!?

    Tack*1000!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    hej ollew, ja knepig fråga, kanske ett fall för Solenlyser, om han kan svara på detta?!
     
  4. ester

    ester Medlem

    Blev medlem:
    19 oktober 2008
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej!

    Du måste skicka in en deklaration till skattemyndigheten, AEAT, Agencia Tributaria. Om du har jobbat under 2010 ska deklarationen lämnas in 2011 mellan någon gång i april och juni. Om du är bra på spanska kan du själv kontakta skattemyndigheten under den perioden och begära en s.k. "borrador". Det är en preliminär uträkning av skatten som du antingen bekräftar eller ändrar. Du får även uppge ditt bankkontonummer dit de överför eventuellt skatteöverskott.

    Det enklaste sättet är emellertid att kontakta en gestoria eller asesoria som är experter i ämnet. De upprättar deklarationen för dig mot en kostnad på cirka 150€. Kostnaden kan variera.

    Lycka till!
     

Dela sidan

Laddar...