Deklarera i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 18 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Den som är resident i Spanien skall för år 2007 deklarera sina inkomster senast den 30 juni 2008. Man kan inte deklarera före den 1 maj 2008. Jag har hört att man kan boka tid på sin Hacienda och ta med sig aktuellt skatteunderlag. Är det någon som har någon praktisk erfarenhet av detta? Exakt vad skall man ta med sig.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
  4. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    SolenLyser, har du hittat mer information om detta, skulle vara intressant att veta för egen del också :confused: ?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hej Lundin, det verkar inte som intresset att deklarera är så stort bland svenskar. Och man varit skriven på sin spanska fastighet i minst tre år och upprättat spansk deklaration under dessa tre år och fyllt 65 år så kan man sälja sin spanska permanentbostad fri från spansk reavinstskatt. Det kan väl vara ett bra skäl att deklarera.

    Man får dessutom tillbaka den skatt man betalar i Spanien från Skatteverket. Kastar man bort sitt svenska medborgarskap behöver man inte vänta på återbäringen från Sverige, man betalar inte en krona i skatt i Sverige. Pension och sjukvård är man ändå garanterad. Jag gissar att man skall ta med:

    residencia
    escritura
    inkomstuppgift

    Jag räknar med att kunna göra deklarationen på nätet i framtiden, men man måste ju först anmäla sig. Det enda problemet är väl då att hitta Haciendans omräkningstalet SEK/Euro på nätet.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Idag fick jag veta att man kan boka tid hos sin Hacienda från den 17 April. Man ringer då 901 22 33 44. Är det verkligen inte någon som har någon erfarenhet?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nu har jag försökt boka tid (efter den 17 april).
    Eftersom linjen antingen tutade upptaget eller var överbelastad, valde jag att leta på internet. Jag hittade denna länk:

    http://www.consumer.es/web/es/economia_domestica/2005/05/10/141829.php

    Bokningssystemet hade havererat redan år 2005, men Skattemyndigheten förnekade det och påpekade att man dessutom kunde boka ett möte via internet. Minsann, jag hittade en länk och datorn i andra ända lyckades identifiera mig. Det trista var att alla 20 tillgängliga dagar i maj och 21 dagar i juli redan var fullbokade.
    Det är inte lätt att göra rätt för sig i Spanien.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Bingo! Jag slår numret till det spanska skatteverket litet slumpvis när jag råkar passerar telefonen och plötsligt är det någon som svarar i andra ändan - ingen upptagsignal! En kvinna på skattemyndigheten ställer några frågor - om jag bytt bostad mm.
    Jag får en tid den första möjliga dagen som man kan deklarera i Spanien kl 9:45. Hur detta är möjligt när alla tider var bokade är fortfarande en gåta.
    Rapporterar vidare om det finns något intresse.
     
  10. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Rapportera gärna vidare, detta är nog erfarenheter som kan vara av intresse för många.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Att deklarera i Spanien är en ren fröjd. Vi hade en avtalad tid på Haciendan och det enda vi behövde visa upp var våra residencia. Eftersom pensionen från Sverige är i SEK och deklarationen i Euro, krävdes en omräkning. Jag hade hittad denna länk:

    Tipos de cambio del euro (abril 2008)

    De accepterade min beräkning utan knorr och tycke att vi borde sambeskatta. Då blir skatten nämligen bara ca 7%. Jag begärde att skatten skulle dras på ett av mina uno-e-konton. Detta kommer att ske den 30 juni. På vägen ut fick vi deklarationen stämplad. Två saker återstod, dels skulle vi hämta ut "Recidencia Fiscal en España. conveno", ett papper där skattemyndigheten i Spanien intygar att jag är resident och skattskyldig i Spanien enligt dubbelbeskattningsavtalet. Dels ville vi korrigera vissa namn- och adressuppgifter. Alla dessa tre ärenden avverkade vi på EN TIMME.

    Nu gäller det att välja ut rätt dokument och be Skatteverket betala tillbaka skatten jag betalar här. När vi släpper den svenska medborgarskapet slipper Skatteverket betala tillbaka skatten - eftersom de inte får någon skatt alls.
     
  13. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Underbart att höra! Det var ju attans va smidigt det där gick!
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Skatteverkets svar på vilka dokument som behövs för att begära återbetalning av svensk skatt:

    För pensioner från Sverige som betalas ut till personer som är bosatta i
    Spanien gäller följande skattebestämmelser (enligt lagen om särskild
    inkomstskatt för utomlands bosatta, SINK, och enligt skatteavtalet med
    Spanien).

    Pension på grund av enskild tjänst beskattas endast i Spanien.

    Socialförsäkringspension, dvs. garantipension (tidigare folkpension) och
    inkomstgrundande ålderspension (tidigare ATP) får beskattas och beskattas i
    Sverige om mottagaren är svensk medborgare. Den skatt som betalas i Sverige
    är skatt enligt SINK med 25 procent av pensionsbeloppen.

    Pensionerna får beskattas även i Spanien. Dubbelbeskattningen undanröjs i
    Sverige med s.k. omvänd credit, vilket innebär att Sverige ska avräkna den
    spanska skatten på dessa pensioner från den svenska skatten på samma
    pensioner. Spanska medborgare beskattas dock endast i Spanien för dessa
    pensioner.


    Enligt avräkningslagen kan man i Sverige få avräkning endast för betald
    slutlig utländsk skatt. Detta innebär att de i Spanien bosatta
    pensionärerna måste betala både svensk och spansk skatt på pensionerna
    innan de kan få avräkning för den spanska skatten och i följd av detta en
    återbetalning av svensk skatt.

    Pension på grund av offentlig tjänst (i stat och kommun) beskattas endast i
    Sverige om mottagaren är svensk medborgare och endast i Spanien om
    mottagaren är spansk medborgare. Pension på grund av offentlig tjänst som
    beskattas endast i Sverige får dock tas med vid beskattningen i Spanien.
    Eventuell dubbelbeskattning ska undanröjas av Spanien med s.k. alternativ
    exempt, vilket innebär att Spanien ska från den spanska skatten på
    pensionärernas hela inkomst av pension och eventuell anställning avräkna
    den del som belöper på den pension på grund av offentlig tjänst som
    beskattas i Sverige.

    Utbetalningar på grund av pensionsförsäkring, som tecknats i Sverige,
    beskattas på samma sätt som garantipension och inkomstgrundande
    ålderspension.


    Det finns ingen särskild ansökningsblankett när du ska begära återbetalning
    av svensk skatt, du skriver detta på ett vanligt A4-ark.
    Med begäran bifogar du kopia av spansk slutlig skattsedel.

    Du skriver till det skattekontor du senast tillhörde i Sverige.
     
    Last edited by a moderator: 7 maj 2008
  15. Jarl_Ekberg

    Jarl_Ekberg Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2008
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    pension till spanien

    Vill tack för en mycket informativ och trevlig läsning angående detta ämne, hade inte kunnat hitta den information någon annanstans. Hoppas jag finner dina inlägg även fortsättningsvis.
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nu har jag skickat brev till Skatteverket dels i form av brev, dels i form att att jag skannat brevet och mailat det till dem.
    Jag vet att om åtta veckor kommer det spanska skatteverket att dra skatt från mitt konto (30 juni) och jag har därför garderat mig genom att i min begäran om återbetalning av svensk skatt lägga till denna mening:

    Från den 1 juli utgår 3,50% ränta (årsränta).
     
    Last edited by a moderator: 6 maj 2008
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    De finns de som bryter samman när de råkar ut för spansk administration, Sverige är dock inte ett dugg bättre.

    Inbilla dig inte att du får en reaktion om du begär återbäring av skatt från Skatteverket. När jag krävde ett kvitto på att de mottagit min ansökan, fick jag detta svar:

    "Din begäran inkom till skattekontor Lund 080512 som vidaresände den till Utlandsskattekontoret Malmö där den inkom 080516. Den har därefter vidaresänts till Skattekontor 1, Utlandsenheten SINK, 106 61 Stockholm eftersom det är Stockholm som har beslutat om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK)."

    Detta bevisar att Skatteverket är helt felaktigt organiserad. Eftersom det inte finns ETT kontor som hanterar utlandsärenden är sannolikheten för att det skall bli fel nära 100%. I gengäld skapar ett sådant system fler arbetstillfällen.

    Nu har jag i alla fall fått en kanal till Skattekontor 1 i Stockholm. Utbetalningen är nära....tror jag.
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hurra! Fick idag ett brev från Skatteverket att de betalar tillbaka den skatt som kommer att dragas här i Spanien. De skickar pengarna direkt till min spanska bank. Jag tror att det är viktigt att få tag på en bra handläggare, då går det raskare. Har hört om de som fått ligga ute med dubbel beskattning halvårsvis.
     
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Goda nyheter! Visserligen betalade Skatteverket inte ut pengarna till min spanska bank (som de lovade) utan till ett konto jag har i Sverige. Utbetalningen kom en månad innan skatten kommer att dras här i Spanien. Jag är mycket nöjd.
     
  20. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Mkt bra. Dock undrar jag, varför höll de inte det utlovade att pengarna skulle till ditt spanska konto?
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Först ville Skatteverket skicka pengarna till ett vilande konto på Handelsbanken, det var det konto som var kopplat till Skatteverket när vi flyttade ut. Det ville inte jag eftersom det är knöligare att göra en utlandsbetalning från Handelsbanken jämfört med Swedbank. För att utbetalningen skulle ske till Swedbank måste jag själv ta kontakt med Handelsbanken så att de bryter upp länken till Skatteverket. Innan jag gjorde det, bad jag Skatteverket att göra en utlandsbetalning direkt till min spanska bank. Jag fick bekräftelse på att utbetalningen skulle göras inom en vecka

    Under tiden hade jag kontaktat Handelsbanken och kopierat ett bankutdrag från Swedbank, vilket jag skickade till Skatteverket.

    Som jag tidigare nämnt är Skatteverket illa organiserad. Det betyder att det är en speciell avdelning i Sverige som sköter utlandsbetalningarna. Hade en enda person handlagt ärendet hade det inte blivit fel. Emellertid är det enkelt att via nätet göra en utlandsbetalning från Swedbank och det kostar bara 10 kr.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...