Bygga pool mm, bygglovsfrågor

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Busk Friis, 9 januari 2014.

  1. Busk Friis

    Busk Friis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Tack för ett fantastiskt forum som gett en massa svar på frågor och funderingar!

    Vi funderar på att köpa en friliggande villa på Orihuela Costa som vi var nere och kikade på förra veckan. Vi planerar att bygga pool, höja muren mot gatan, samt på längre sikt kanske också bygga en takterrass och bygga om garaget till ytterligare ett sovrum. Att vi ska söka bygglov för samtliga åtgärder tror vi oss veta, MEN finns det risk att det inte beviljas och vad kan bygglovet kosta på ett ungefär?

    Villorna på båda sidor om "vår" har högre mur och pool. De på ena sidan har också byggt takterrass. En annan villa i närheten hade byggt om garaget till sovrum. Om de har bygglov för detta vet jag dock inte. Takterrassen skulle ju innebära mer insyn till grannarna, måste de tillfrågas och ge sitt godkännande?

    En del där nere sa om bygglov att "det ska ni absolut söka" men andra sa "det är det ingen som gör eller bryr sig om". Vi har absolut tänkt söka de bygglov som krävs, men det vore en katastrof om vi efter köpet får besked om att vi t e x inte får bygga pool.

    Villan ligger på en "vanlig" gata med olika typer av villor och är inte en del i någon "samfällighet" eller vad man nu kallar den typ av områden.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Busk Friis

    Busk Friis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Ser nu att jag placerat inlägget under fel del av forumet. Jag ber om ursäkt och hoppas någon administratör kan flytta det till rätt ställe.
     
  4. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20

    Först, angående att söka bygglov så var det förr i tiden många som hoppade över det, bygget numera är "lagligt" beroende på tidens gång.

    När det gäller pool så har det funnits en hel del tidningsartiklar om att kommunen flygfotograferar områden och kollar vilka som har bygglov, i jakten på skatteintäkter kan nog en del få betala dyrt i efterhand.

    Men, poolbygge är nog inga problem att få godkänt... det finns en del krav, bland annat minimiavstånd till granne, gata osv, men företagen som bygger pooler fixar allt med arkitektritningar, bygglov osv vilket du bör räkna med att det behövs men ofta ingår i priset ( standard 3 x 6 eller 4 x 8 brukar kosta ca 8500 Euro respektive 10500 Euro ) men kolla i så fall möjligheter till ROT då mycket är en arbetskostnad. Jag har en egen, dvs vår poolbyggare att rekommendera om det blir aktuellt

    Beträffande höjning av mur så tror jag att maxhöjden för godkännande i de flest kommuner är 1,5 meter, vilket troligtvis är lägre än grannarnas murar som förmodligen gjordes när ingen brydde sig.... Men där kan/bör du eller någon annan kolla med kommunen, bygglovet kostar nog inte många hundralappar och det kan säkert hantverkaren hjälpa till med.

    Om det inte går att få OK på högre än 1,5 meter så får man antingen ha ett svartbygge och hålla tummarna eller söka fram en annan lösning ( bygglov för häck eller trästaket behövs inte ) eller söka lov för 1,5 m och "råka" lägga på en eller två stenar extra ...

    Enklast är nog att anlita ev. poolbyggare att fixa muren också då denne kanske får rasera en del för att komma in med grävmaskin på tomten och dom kan fixa bygglov samtidigt

    Om det är möjligt / lagligt att bygga en takterrass går nog också att få reda på av kommunen, men där bör man kanske inhämta grannarnas synpunkter och godkännande först - och jag tror att man ska ha det på papper så ingen ändrar sig ...

    Ombyggnad av garage till bostadsyta kan stoppas av hur stor bostad som får byggas på aktuell tomt, men där kan säkert en del ändringar göras utan att det syns från utsidan och då är det väl knappast någon som bryr sig om bygglov - ingen lär protestera mot att du byter ut garagedörren mot en bit vägg + en gångdörr, med det kan bli problem om man vill sätta in ett fönster i ytterväggen mot grannen

    Men, det är naturligtvis bra att ha bygglov även på detta för att slippa framtida problem, en vacker dag så ska huset säljas igen och det underlättar inte om det inte finns klara papper då

    Kostnaden för ett mindre bygglov är oftast en procentsats på totalkostnaden för aktuellt projekt, den skiljer sig säkert beroende på kommun. Jag har för typ 5 år sedan sökt och fått bygglov för ett mindre murbygge, bygglovet kostade ca 250 SEK men då hantverkaren arbetade "momsfritt" så sökte jag lovet som om jag skulle göra jobbet själv, dvs utan arbetskostnad /m
     
    Last edited: 9 januari 2014
  5. Busk Friis

    Busk Friis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Stort tack för det utförliga svaret!

    Känner någon till några standardmått om minsta avstånd från pool till gatan? Det är det som kan vara kritiskt för oss...
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    I Rojales / Quesada samt Los Montesinis gäller ( gällde förr ?) en ( 1 ) meter, Jag vet inte om det är kommunens bestämmelser, styrt från Valencia eller ännu högre upp ... /m
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    5 meter till gata och 3 meter till granne är vad Arkitekterna sagt till mig gäller, och som jag fattar är just det nationella byggregler.

    Sen sånt som också kan ställa till det i ert fall är vilka regler som gäller för max yta (% av tomten) som får bebyggas i just detta område, samt max boyta i % av tomten.
    Det finns alltså normalt ett max för bägge, där en är %-en som allt tar upp sett ur fågelperspektiv, och en annan totala boytan, alla rum på alla plan.
    För ytor med tak räknas 100%, och ytor utan tak (altaner, pool), räknas 50% av verklig yta.

    Så risken finns att takterass+pool gör att dessa % överskrides, den ena eller andra, då detta utgör "ny yta". (Dock, eftersom ingen av dessa har tak, räknas bara 50% av den verkliga ytan.)
    Att göra om garaget till sovrum påverkar inte i detta fall, eftersom det inte ökar redan existerande yta. (Men faller under andra byggregler.)

    Reglerna säger även nu att om man bygger om/renoverar existerande byggnad, så skall denna uppfylla moderna standarder vad gäller isolering etc. Man måste alltså göra om ytterväggarna om man bygger om inne... (Detta är nationella regler.)
     
    Last edited: 9 januari 2014
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Samma siffror som jag har hört men det gäller då byggnader typ murade, trä eller plast går att ställa var som helst
    Min och 30 - 40 grannars pool är 1, 2 eller möjligen 3 meter från gatan ( med beviljade bygglov de senaste 1 - 5 åren )
    De villor vi säljer idag har ofta bara tomt på 250 - 300 m2 inklusive den yta som upptas av hus
    - då blir det bara plats för en badtunna eller inomhuspool om det är 3 resp. 5 meter som gäller.
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag jag är inte 100% säker när det gäller Pool, men innan vi köpte huset vi har nu så tittade vi på andra hus, där vi i ett par fall funderade på om det skulle gå att bygga pool... men då blev vi informerade att det inte skulle gå eftersom det skulle bli för nära tomtgräns.
    Men det kan vara att för just pool är det olika på olika platser. På en del håll kanske man inte gör skillnad mellan pool och terrass, bygglovsmässigt.
     
    Last edited: 10 januari 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Busk Friis

    Busk Friis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar. Ska ta och ringa till arkitekter och fråga, men det finns många relativt nyproducerade hus i närområdet som har sin pool högst en meter från gatan.
     

Dela sidan

Laddar...