Bra förort i Barcelona ?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av GunillaEvertsson, 14 maj 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    hej, jag undrar bara lite över bra och fina förorter till Barcelona i Spanien. Var är det bäst att bo om man vill ha lite natur samt om man har små barn? Vilka förorter ska man ska undvika i Barcelonaområdet? Det får gärna vara inom pendlingsavstånd.

    Skulle också vara intressant att veta lite om hur det är med lekskolor/dagis, alltså barnomsorgen i Barcelona? Någon som har erfarenhet av bra förskolor? Vad kostar privat barnomsorg? Vid vilken ålder börjar barn skolan i Spannien?

    tack snälla på förhand, glad över all tänkbar information ni kan ge. :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    förorter i barcelona

    hej Gunilla! ska svara lite så gott jag kan utefter vad jag vet inom ämnet.
    har bott i barcelona för en del år sedan och det är skillnad nu hur det ser ut där. Nu finns inne i stan ett trevligt område som heter Diagonal Mar som man faktiskt skulle kunna kalla relativr "barnvänligt" med grönområde och lekparker dock är edt ju kanske bättre om man vill ut från stan helt och hållet att dra sig norrut där det finns en hel del små kuststäder som med tiden nästan kommit att byggas samman till vad man mer skulle kalla förorter till Barcelona . Mång abor där och pendlar in till Barcelona. Exempel på dessa: Cabrera de mar, Villasar de mar,Caldes de Estrac, Badalona,Villa nova, San Vicents de Montalt. finns såklart fler men det här är de jag kommer ihåg.
     
  4. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    barnomsorg i Barcelona

    Hej Gunilla! ska kanske kunna hjälpa till att svara dig angående barnomsorgen i Spanien och Barcelona,har en kusin som bor där och har väl lärt mig lite av henne och hörde mig dessutom för hos henen igår så jag kan svara dig så bar som möjligt! Dagis i Spanien går barnen på från0-3 års ålder,vid 3 års ålder kan barnen börja förskolan och först vid 6 års ålder börjar den obligatoriska skolan. Privat barnomsorg verkar vara det end aman kan räkna med då de kommunala tydligen nästan jämt är överfulla, det är dyrt dock: i barcelona får man räkna med 400 euro/mån och då tillkommer kostnad ibland för mat och material och inskrivningavgift på 100-200 euro. Barnen kan bara börja vid ett tillfälle per år endast i September så man måste var ute i god tid redan i januari skall man anmäla sitt intresse.Finns heltid och halvtid och det varierar från dagis till dagis vad de tar för de olika alternativen en del gör ingen skillnad på priset alls och tiderna är normalt 9-13 -15-17 och då har man möjligthet att välja om man vill hämta hem barnen för lunch kl.13 och sen komma igen kl .15 för att sluta för dagen kl1700. Man kan betala extra för att de ska stanna kvar och få lunch och vila. Sist men inte minst så hälsar min kusin att det är int esom dagis i Sverig emen att det går att hitat trevliga dagis som är privata man får leta runt och hör asig för och sen åka och titta på vad man tycker ser bra ut. Finns en klubb därnere som hter Club Escandinavo de Barcelona kan kanske vara kul att känna till om man vill få mer tips ochråd från folk på plats. Hoppas det var till nån hjälp lycka till
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...