Bok om växter

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av rinconada, 13 januari 2013.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vill tipsa om en bra bok: Arboles y arbustos (träd och buskar).
    Den visar bra foton och ger bra beskrivningar om de vanligaste träden och buskarna i Spanien. Färgbilder. Boken är i fickformat och lätt att ta med sig när man är ute i naturen. Jag lärde mig att en enbuske som jag såg uppe i bergen hade giftiga bär...(tur att jag inte smakade - eller kanske inte...).
    Och att det finns massor av olika ljungsorter i Spanien! Intressant bok...

    Jag köpte också en annan bok som heter: Flores en bosques (blommor i skogar). Fina färgbilder och beskrivningar i den också, fast bilderna är akvareller. Jättevackra.
    Den ena kostade 10€ den andra runt 4€. Mycket prisvärda!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Rinconada!
    Tack för tipset! Var köpte du dom någonstans? Fram för allt den första verkar kunna vara till både till nytta och nöje.
    rocio
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    I Torrevieja. Hos Santos Ochoa, C/Azorin 12
    Den är mitt i smeten i centrum, inte lángt ifrån Inmaculada Concepción. Om du gàr fràn kyrktorget, pá Ramon Callud, är det nästa gata till höger, mot havet. Báda böckerna är jättebra, men man kan alltid börja med en...
    :)
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Tack, jag ska köpa dom så fort jag är på plats igen.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har köpt en annan, lite tunnare bok om växter: árboles y arbustos de sol. Hittade i Carrefour till ett pris av 3,95€! Det fanns flera böcker till samma pris, tex om rosor, hur man odlar balkongväxter osv. Denna bok är mer om hur man odlar...

    En annan bok som jag kan rekommendera är: Aves (=pajaros). Man har använt det latinska ordet av ngn anledning...Denna köpte jag i bokhandeln i centrum (glömt namnet) som är nära Inmaculada kyrkan. Kostade 10€.
    Om det intresserar att studera slikt kan man lära sig mycket spanska. Man behöver ju inte sträckläsa...
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Åh! Jag satt igår och kollade vad de hade för trädgårdsböcker på spanska på Adlibris här i Sverige men just denna typen av böcker vill man ju bli rekommenderad eller själv kunna bläddra i. Tack så jättemycket för informationen.
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Eftersom jag är väldigt trädgårdsintresserad tänkte jag försöka få tag på någon spansk trädgårdstidning. Det är ju lättare att ta till sig språket om ämnet är av intresse. Men lycka till om man ska hitta något här i Sverige och som dessutom inte kostar multum.

    rinconada, det är inte ovanligt att man i botaniska sammanhang skriver det vetenskapliga namnet. För många väger det tyngre och ger ett seriösare intryck.
     
    Last edited: 26 augusti 2013
    pozuela gillar detta.
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Last edited: 27 augusti 2013
    pozuela gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Bra tips där rinconada!
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Tack för alla tipsen! Perfekt!
     

Dela sidan

Laddar...