Bo i Spanien med tillgångar i Sverige.

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 1 mars 2013.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man är mantalsskriven i Spanien men fortfarande äger aktier eller kanske en fastighet som är värd mer än 50.000 Euro, skall värdet deklareras i Spanien under tiden 1 januari - 31 mars 2013. Haken är att deklarationen av tillgångarna enbart kan göras elektroniskt.

    Först skaffar man ett användarcertifikat ("Obtain a Certificate"):

    http://www.cert.fnmt.es/index.php?cha=cit&lang=en

    Det lär ta 48 timmar innan Cerifikatet fungerar.

    Certifikatet måste dessutom bekräftas på Haciendan. Man tar med sig den hemliga koden.

    Certifikatet skall laddas ner från nätet och in i en webbläsare.

    Sedan kan man börja fylla i data (samma webläsare):

    http://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/Modelos_formularios/modelo_720.shtml

    Jag har bara börjat resan mot helvetet genom att beställa koden som skall användas tillsammans med NIE-numret eller DNI-numret. Jag kan nämna att jag i dag fick informera personalen på vår Hacienda om vad som gäller. Man hotar med höga straff för dem som inte deklarerar sin förmögenhet:

    http://www.cincodias.com/articulo/e...ran-declararse-hacienda/20121115cdscdseco_12/
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Kanske borde man flytta sina sekiner in i madrassen hädanefter...
     
  5. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Varför ens deklarera dessa tillgångar? Finns det verkligen samarbete mellan länderna runt tillgångar?

    Har man tillgångar i Sverige är väl svenska staten mest intresserad att "sno åt sig" av dem - inte lämna ut dessa uppgifter för att något annat land skall kunna dra nytta av dem? Eller?

    / Perra
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vad jag förstår så är det folk som är skrivna (skattskrivna)
    i Spanien, alltså utskrivna ur Sverige som ska uppge vad man har
    över 50.000E. Man betalar ju förmögenhetsskatt i Spanien.
    Man deklarerar ju inte i Sverige då. Utan i Spanien så klart.

    Och egentligen om man bor i Spanien, är skriven där så...
    Pengar varför har man det då i Sverige eller annat land?
    En sak är om man har sommarstuga som man får ha...
    Nån annan anknytning får man ju inte ha.

    Sverige vill ju också veta vad som finns på konton i Schweiz
    och andra länder (skatteparadis :) )för svenska skattskrivna...

    P :sol:
     
    Last edited: 2 mars 2013
  8. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Man har ju pengarna där de får vara ifred från lagens långa arm. Varför betala skatt på något som redan är framskattat?

    Förmögenhetsskatt = no me gusta!

    / Perra
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det handlar om en tillfällig förmögenhetsskatt (påstår man). Eftersom min förmögenhet är mindre än 700.000 Euro, slipper jag undan från förmögenhetsskatten i Spanien. Däremot tvingar man oss att deklarera varje tillgång utanför Spanien vars värde är överstiger 50.000 Euro.

    Det jag har svårt att acceptera är att skattemyndigheten kräver att man skall deklarera tillgångarna elektroniskt. Det förutsätter att du har en dator och kan skaffa och installera ett certifikat i datorn samt att du kan fylla i ekonomiska uppgifter - allt på spanska.

    Hur många tyskar, engelskmän, svenskar som flyttat till Spanien klarar av det?
     
  10. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Hmmm..men om det inte är förmögenhetsskatt på tillgångar under 700kE då kan man ju undra varför de villa samla in informationen för även de som har under det beloppet? Det osar illa..

    "Tillfälliga skatter"..hehe..mycket skall man höra innan öronen trillar av.

    / Perra
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Hårda sanktioner om man inte deklarerar och myndigheterna samarbetar!
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det finns en enkel förklaring på alltsammans, ett ord på bokstäver: EU
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    EU, dvs medlemsländerna, står för många konstigheter. Det betänksamma är att ”dumma” förslag så sällan tas upp av t.ex. Sverige och Spanien – förutom snusfrågan -. Beror det på politikerna eller mediernas dåliga bevakning? I Storbritannien, där det finns fler EU-kritiker, är EU-bevakningen mycket intensivare, vilket är bra inte bara för EU-motståndare utan även för EU-anhängare.

    Att medlemsländer inte informerar sina myndigheter om beslut, som man varit med att fattat och lämnar instruktioner om regelverk och hur det hela ska fungera eller om man informerat och vissa myndigheter inte tagit till sig det hela säger mer om landet än något annat.

    Att medlemsländerna kommit överens att täppa till hålen för skatteflykt är något som jag tycker om. Varför ska vissa personer med kontakter, med sparkapital, etc kunna slippa ifrån pålagor som andra inte kan komma ifrån?

    Det upprör mig, när jag ser hur familjer i Spanien måste lämna sina hem samtidigt som andra placerar pengar i Schweiz och varifrån dessa pengar kommer kan man ju fråga sig.

    Jag tillhör den skara, som tycker att ju mer av dessa affärer, korruption, mutor, etc som kommer upp, desto bättre är det.

    Dessa personer har ändå stora fördelar jämfört med många. Borde det inte räcka med att de lagligt kan placera kapital i utlandet. Att var och en vill se om sitt hus, tycker jag är naturligt även om jag känner viss olust över att de flesta större fastighetsköp i London under senaste tiden gjorts av greker.

    Med andra ord jag är för en kontroll av bankkonton inom EU. Vad gäller skatteuttag, nivå etc har jag en annan uppfattning men det är ju en annan fråga.
     
    kimmen och goranwint gillar detta.
  15. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Du måste ju deklarera dina tillgångar oavsett om de är inom EU eller inte, så det där inlägget har jag ingen förståelse för.
    I Sverige samarbetar myndigheterna ju med alla möjliga så kallade "Skatteparadis", oavsett om de är inom EU eller inte - och nästan inga är det. (T.ex Schweiz, BVI, eller Cayman Islands.)
    Det är visst bara 4 kvar:
    http://www.svd.se/naringsliv/avtal-saknas-i-jakten-pa-smitare_7561804.svd

    (Utan EU skulle heller nästan inga av oss så enkelt kunna flytta till Spanien, eller bo här stora delar av året, men det är off topic.)
     
    Last edited: 3 mars 2013
    kimmen och Preciosa gillar detta.
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nu är jag snart i mål. Jag importerade våra elektroniska certifikat från PC´n till min Mac och lyckdes få upp blanketten "Modelo 720". När man fyller i uppgifterna ändras blankettens utseende succesivt. Jag har validerat och fått klarsignal. Återstår att skicka in elektroniskt.
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 12 mars 2013
  18. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    I så fall skulle de flesta EU-länder göra fel. De begär nämligen in uppgifter om tillgångar utomlands när man deklarerar.

    Ur artikeln: ”Enligt Göran Rise bryter den nya lagen mot artikel 6:1 i Europakonventionen som säger att det är en grundläggande rättighet att inte ange sig själv för något brott. I det aktuella fallet kan det röra sig om att en enskild uppger brott under hot”.

    Hur advokaten kan påstå att det innebär att man själv anmäler sig för något brott har jag svårt att förstå.

    Menar han sådana fall när pengar som t.ex. finns på ett svenskt bankkonto är stulna eller tvättade?

    Om man har lite uppfattning, om vad som ligger bakom en ny lag av denna typ är det föga troligt att advokatens tolkning är korrekt. Men säker kan man inte vara.

    Läser man Europakonventionens artikel 6:1 fattar man än mindre. (Slå på WIKI ”Europakonventionen” kan man få fram den som pdf under ”Externa länkar”).
     
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det som jag anser var klandervärt är att man måste äga en dator där man kan ladda ner ett digitalt användarcertifikat för att kunna deklarera. Blankett och kulspetspenna borde räcka. Det påstås vidare att det är en frivillig deklaration, bara informativ. Samtidigt säger man att man kan bestraffas om man inte lämnar in deklaration eller om det finns felaktiga uppgifter i deklarationen. Inget vidare!
     
  20. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Man ska antagligen deklarera allt för att visa sig ärlig att jämföras med kontroller. Det kan göras för att det ser bättre ut för Spanjorerna att utlänningarna inte glassar på deras bekostnad.
    En svensk advokat i Spanien är kanske inte så lysande och vill ha jobb.
     
  21. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det är inte specifikt för utlänningar, utan egentligen i första hand riktat mot Spanjorer som gömt undan tillgångar utomlands.
     
  22. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Och uppblåst av svenska massmedia som riktat emot oss.
     
  23. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...