Bilköp via bilfirma eller privat?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Janneman, 29 juni 2013.

  1. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Har letat i olika trådar för att få lite tips inför kommande bilköp om 4 veckor när vi reser till Torrevieja men hittar inget om för eller nackdelar att köpa beg. bil privat eller via bilfirma.

    Att man köper via bilfirma förstår jag att man oftast får en hygglig garanti med på köpet och att man oftast får hjälp med pappershanteringen då man köper en spanskreggad bil som utlänning. Även detta med att man inte tar över skulder på bilen skall väl vara borta då man köper via bilfirma? Nackdelen är ju såklart prisbilden.

    Hur svårt är det att köpa bil av en privatperson? Hur mycket pappersgöra är det och myndighetskontakter innan affären är klar? (Måste tillägga att mina språkkunskaper i spanska är begränsade till i stort sätt att beställa öl och mat utan att darra på rösten...sedan kör det ihop sig och engelskan kommer fram ;:( )

    I Sverige är det ju enkelt att köpa både av firma och privatperson men jag har förstått att så är det inte i Spanien...eller har jag fel? think

    Jättetacksam för lite tips och råd inför kommande bilköp :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Bilköp formaliteter

    När vi köpte vår första bil på Mallorca la jag in en lista på åtgärder på min hemsida MallorcaBo. Här är en direktlänk till sidan http://www.mallorcabo.eu/bo_mallorca.html .
    Vi köpte en begagnad bil. Dock ligger priset högre på begagnade bilar än vi är vana vid i Sverige. Nya bilar är däremot billigare än i Sverige.
    Bil två köpte vi av en biluthyrningsfirma som ju säljer sina bilar efter ett par år till bra pris.
    Om man inte har en rutinerad hjälp tillhands skulle jag nog rekommendera att använda en bilfirma.

    Anders
     
  4. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10

    Tack Anders, den täckte upp en hel del kring köp från bilhandlare. Har sparat ner den och inser att jag får ta mig till kommunalhuset det första jag gör och ordna med Certificat d'empadronament......känns som en arbetsdag kan gå åt för att få fram detta i kommunalhuset *suck*
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inte svàrt att köpa av en privatperson. och inte mer pappersgöra än att köpa av en bilfirma..Skillnaden är att en bilfirma brukar fixa allt àt dig, men byràkratin är densamma. Pratar du dock inte Spanska kan det vara mission impossible...

    Det du ska tänka pà är att bilen ska ha/vara;
    - Ha betald bilskatt
    - kolla pà "tarjeta tecnica" (fordonsbevis??) att det överenstämmer med ev. modifikationer pà bilen
    - Kolla med DGT (trafikverket) att bilen inte har nàgra utstàende skulder eller dylikt. Isf kan man inte göra ett ägarbyte.

    När du köper en bil ska du göra ett kontrakt med säljaren dÄr all info om bàde köpare och bil ska stà.
    Sen fà du àka till Trafico och betala avgifter och skatter (med respektive formulär)

    Rekommenderar starkt att säljare och köpare àker till trafico samtidigt ifall att nàgot papper skulle saknas.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tar 5 minuter att fà ett sàdant. Ta med dig lagfart eller hyreskontrakt för att bevisa att du "bor" här.
     
  8. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Tack Nalle....känns som den första bilen i Spanien blir via bilfirma med tanke på "mission impossible" . Vet du om det är någon risk att man får med sig några skulder (så att ägarbytet inte går genom) om man köper via bilhandlare?
     
    Last edited: 29 juni 2013
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Skulle inte tro det. Hederlige Harry finns väl överallt men köper ni av en känd firma sà skulle ag iaf lita pà dem
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej, vi köpte bil sist vi var nere och hade samma dilemma, köpa privat eller av en bilfirma. Vi titta runt på många bilfirmor i Torrevieja men hitta inget intressant (för dyrt) och samtliga ville dom ha ca. 200€ för att hjälpa till med registreringen av bilen fast dom sålde den, ingick inte i priset utan tillkom. Några dagar före vi skulle flyga hem körde vi ut till "El Rasso bil" och han kom med en lista på bilar han hade inne för dagen med information om bilarna samt 5 punkter som ingick vid köp av honom. Bl.a. registreringen, begagnat garanti, skattad mm.
    När vi kom och skulle hämta bilen dagen efter var bilen inte där utan kom strax efter nytvättad och fin och eftersom bilen var äldre fick vi bara 3 månaders garanti, annars 1 år. När vi satt och skrev papperna uttala jag bara att bilen inte kommer att köra under denna tid eftersom vi skulle flyga hem dagen efter, det uppfattade han och tänkte efter lite och sade om det var ok att han skrev 3000 km istället vilket vi självklart uppskatta.
    Denna bilfirma kan vi rekommendera vilket vi faktiskt också blev och därför körde dit efter att ha tittat på andra först.

    //Eckhoff
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Självklart skall man inte behöva betala något extra när man köper från en bilfirma!;;;;) Inte betalar spanjorerna extra vid köp. Verkar vara ett sätt att utnyttja utlänningars okunskap!:( När vi tittade på begagnade bilar på Mallorca var det aldrig tal om extra betalning för registreringen.:)

    Anders
     
  13. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31

Dela sidan

Laddar...