att vara fattig i spanien?

Diskussion i 'Spanien' startad av kungen, 10 mars 2011.

  1. kungen

    kungen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    jag har alltid tänkt på denna ide om att dra till Spanien och leva som ett uteliggare.
    Men självklart är det en dummt ide nu när man har allt i Sverige.
    Men nu säger vi OM.
    '
    Jag beställer en enkel biljett till Madrid och börjar dirket, när jag sätter min fot i spansk mark att utge mig som ett uteliggare kommer någon att i Madrids gator hjälpa mig?

    Och får man hjälp av nån i Spanien eller får man klara sig själv bara för att man har svensk pass?


    men kan också den spanska polisen säga till mig att lämna landet?


    Hur går i Spaninen för de fattiga då menar jag de som lever på att tiga eller är det förbjudet att tiga?


    jag uppskattar allas hjälp här!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Kungen, det var en liten annorlunda fråga :)
    Att leva som luffare finns det en hel del som gör i Spanien, kom i kontakt med en i Malaga, en tysk som ville känna den totala friheten att inte äga eller vara beroende av något eller någon, så för honom så var detta livet självvalt vilket många nog inte tror. Han hade levt på gatorna i Malaga under 10 års tid, han överlevde ju på det! :) Tror att du ska isåfall vara i södra spanien pga klimatet, i Madrid är det kalla vintrar!
    Så länge du inte stör någon eller vistas på något privat område så kommer polisen förmodligen inte att störa dig. Har du ett svenskt pass att visa upp vid en eventuell kontroll så är det ju bättre såklart än om du kommer utanför EU.

    Obs. förlåt om jag lånar tråden men håller på och startar upp en sajt för alla portugalsvenskar som heter www.Portugalmagasinet.se och www.portugalportalen.se
    samt då ett portugalforum här.

    Här är en länk till en artikel om en svensk luffare, lite inspiration för dig kanske?
    "Jag vill släppa taget om det materiella? - DN.SE
     
  4. kungen

    kungen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    jaha

    Tack Peter!

    Så detta liv är möjligt! Men är vintrarna kalla i Valencia också?
    Å andra sidan när du är där så börjar du sakna den svenska välfärden. :D:)
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Kungen!

    Kyrkor har ju hjälpverksamhet. Den katolska heter Caritas och så finns Cruz Roja.
    Finns svenska/norska också här och var. Kanske finns soppkök. Det finns nu i Torrevieja
    men jag vet inte vad man ska uppfylla för villkor för att få sig en slurp..

    Här har du en diskussion om tiggeri som vi hade för ett tag sen..
    http://spanienforum.se/allmaent-om-spanien/2545-tiggare-i-spanien.html

    Tror nog att efter ett tag så vill du hem..Det är inget uteliggarväder
    i dec-jan-febr någonstans i Spanien..(OK kanske Kanarieöarna då).Du slipper snö på ostkusten i bästa fall..:D


    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 10 mars 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Peter!
    Jag funderar ofta på hur folk tänker när man vill dra i väg som han i artikeln..
    Förstår honom väl men han är/var bara 51 år..Leva som man vill, ta da´n som den kommer osv..Så kan jag göra och gör - MEN som pensionär. Om man inte har några mer inkomster efter hans ålder..så får man ju leva på vatten och bröd..eller på hjälpsam omgivning resten av livet. Ofta lever man ju länge kanske till man är 90 och mår bra fortfarande. I Sverige har man ju garantipension så man klarar sig väl men utomlands...Fett blir det inte..
    Och pensionsdagen kommer fortare än man tror..think Nästan som en
    överraskning..Tror inte man vill vingla omkring med rullator på spanska gator
    så värst länge..och lita till folks välvilja..

    Kom på att killen i artikeln sa " jag vill släppa taget om det materiella". Ingen konst alls. Jag äger
    inget av värde, man behöver inte äga någonting utom det mest elementära dvs pengar till mat,tak
    över huvudet och betala det man förbrukar som el,gas och vatten mm.
    Och så måste man ju resa hem i bland och helst ha kläder på kroppen...
    Allt annat är gratis..vänskap,omtanke om andra,kärlek och solen,havet osv..

    Hm, glömde att jag ska till tandläkaren i morgon..vaya,vaya..aj då!

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 10 mars 2011
  8. davve

    davve Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    1
    Ser faktiskt en hel del sk "vagabondos" längs vägarna, ofta med ett par hundar i släptåg! Ser väldigt harmoniskt ut måste jag säga!

    Valencia är nog bättre än Madrid, bättre temperatur året om samt antalet turister ökar om du kanske vill uppträda eller agera staty på det här sättet nedan, det brukar inbringa ganska bra pengar om du är ståendes på ett strategiskt ställe med många människor i omlopp.
    [​IMG]
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Man fàr inte längre vara Gatuartist hur som helst. I mànga städer fàr man bara "uppträda" pà utvalda platser. Hàller med P. Visst ser det asskönt ut att bara slagga när det är 20-25 grader ute och man själv jäktar runt för att hinna med allt. Men kl 2 pà en december morgon när det är kallt ute är det nog inte sà där himla trevligt.
    Gräset är väl alltid grönare pà andra sidan kanske.

     
  10. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag är med och driver Skandinaviska Julbasaren i Madrid:
    Skandinaviska julbasaren i Madrid - Startsida

    Många av bidragstagarna från överskottet av basaren driver soppkök mm för behövande. Med tanke på din drivkraft (det verkar som du har en sådan) kanske du kan komma hit och göra underverk i de organisationer som skriker på hjälp?!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Davve! Ja bara dom inte får tandvärk..för det är inte gratis :D
    Skojar bara, klart att det är mysigt..om det är fint väder...
    Dom har säkert strukturerat upp det hela så dom kan leva så ett tag thumb

    Ciao P
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vagabondliv...

    ..
    Jag har ju träffat på så´na killar här i Torre som levt i flera år på "ingenting".
    En tysk kille satt utanför Consum varje dag och fick några centimos då och då.
    Han sov ute nere vid strandpromenaden. En gång satt jag på en bänk på paseon och han satt på marken med sin lilla korg. Han hade blivit av med sin plats utanför affären eftersom dom bytt ägare. Jag frågade hur han hade det.
    Han sa att han inte hade en chans att åka tillbaka till Tyskland eftersom han
    inte hade och kunde skaffa pass. Inte heller respengar. Det var en snygg,prydlig kille som gick ner sig mer och mer. Till slut hade han bara tänder kvar på ena sidan i munnen. Det var ett halvår sen jag såg honom nu.
    Vet inte vart han tagit vägen,tänker på honom i bland när jag går förbi
    Consum..Lever han eller?
    Vid gamla och nu nya kyrkan har det suttit en i åratal..Vet inte vart han tagit vägen heller.
    Vid busstationen hänger flera, även ett par kvinnor.

    Finns många fler..det gäller att inte börja med droger och - ha pass och
    returbiljett..i alla fall pengar till en...

    Ciao P ;;;;;)
     
  14. kungen

    kungen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    jaha

    thumbSå triggeri livet i Spanien är möjlig MEN man får kanske inte alltid pengar!
    Och ibland kan också maten utebli.
    Men på tal om vädret. När jag ser väderleken för Valencia t.ex. så ser nästan varje vardag ut ca. 13 gradar plus ca 5-10 km/h vind, de är kallt där nere på vinter, måste jag erkända som aldrig har varit där. Kan någon vara busig och skriva mer om triggerilivet i Spanien och vädret i Spanien specillet i valenica.

    Ha en bra dag grabbar och tjejer!

    MVH Kungen!
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tycker inte tiggeri är möjligt här i Spanien egentligen för det är
    ju inte tillåtet. Läs länken om att tigga vi hade tidigare här:
    http://spanienforum.se/allmaent-om-spanien/2545-tiggare-i-spanien.html

    Du kan ju få böta och då hamnar du ju på minus innan du fått
    ihop till det nödtorftiga och då är det ju adiós redan från början.

    Och vädret är bra i stort sett 9-10 månader med vissa avvikelser :D
    som nu t.e.x. kallt,regn och blåsigt. Men redan på söndag ska solen
    skina. På sommaren kan det ju gå upp till 40 gr på kusten också
    och det är ju småjobbigt, särskilt i augusti men man kan ju ligga
    i havet och söka skugga.

    Ciao P ;;;;;)
     
  16. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Tycker att ämnet är lite tråkigt att försörja sig genom tiggeri. Men det är ju min åsikt som har arbetat sedan jag var 17 år gammal. Jag tycker att man ska göra rätt för sig och inte leva av andra. Alla människor behöver det mest elementära, tak över huvudet och mat i magen för att överleva. Protestera gärna om ni tycker annorlunda det emotser jag.

    Jag har läst någonstans att minimilönen ligger runt 600 euro/mån och det är inte mycket. Räcker förmodligen till en billig hyreslägenhet och mat. I Sverige finns det ju ekonomiskt bistånd finns det ngt liknande i Spanien? och vad är det för krav på att få sk socialhjälp? I Sverige ska de hjälpsökande visa att de sökt arbete.

    Lotta
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du har rätt Lotta, om alla skulle göra som Kungen funderar över så
    skulle vi vara kvar på stenåldern :D Men det är en kul diskussion. Jag har
    ju jobbat läskigt länge och visst hade man tankar på hur man skulle
    slippa jobba i bland. Hur man skulle stå ut...Lyckades utverka ett sabbatsår
    på 90-talet och sen kom friår på 2000-talet som jag hängde på..och sen
    kom turligt avtalspension. MEN så många år man fick slita...Fast jag
    gillade att jobba också..tidvis...

    Nu finns det inga jobb för väldigt många och då kan man fundera
    på i alla fall om man skulle överleva i ett varmare land än Sverige.
    Svårt blir det om man inte får jobb..I Spanien är det ju svårt att få
    socialbidrag el A-kassa om man som ung inte har levererat in nå´n skatt.
    Det blir att lita till släkt och välgörenhetsorganisationer..

    Ciao P ;;;;;)
     
  18. kungen

    kungen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tycker att vi ska fortsätta på ämnet för att det är väldigt intresant för sådana människor som mig som bor i Sverige.thumb

    Men de intresanta är att är de FÖRBJUDET att tiga i varje spansk provins?

    Hur är det med vädret i Valencia och Barcelona i vintrar och hela året? är det kallt blåsig eller är de runt 10+ grader och nätterna runt 0 grader? snöar det?

    Jag vet att Madrid har samma väder som Stockholm ungefär..

    Men de läskiga kan vara att du inte tjänar visa dagar din lönbröd.....?
    och hur gör man med sömnen i Spanska städer och kriminaliteten flödar?

    alla svar och argummet är välkomna här!

    ha de gött!;;;)
     
  19. kungen

    kungen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    jag skrattar åt hans grottsamhälle skämt :D bäst
     
  20. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Tanken att leva med välldigt lite är insprirerande, men att få ihop det lilla genom tiggande låter inte bra.
    Jag tror att det tär på psyket och självkänslan med tiden.
    Sen tror jag också att eventuella givare undrar alltid att varför arbetar han inte? Syns anledningen tydligt, tex något lyte, tror jag att man har bättre tur.
    Men varför inte arbeta lite, eller i lugn takt med någon ideel organisation?
    Skulle tro att de ger mat och husrum mot en kanska liten insats?
    Sedan finns där olika säsongsarbeten där man kan kämpa med flyktningar om de små pengar som erbjuds. Om man nu gillar den typen av socialrealism.
    Men jag tror att det är hårt och slitsamt tillvaro och man bör definitiv ha ordnat retur biljetten färdigt i förväg..
     
  21. soltjejen85

    soltjejen85 Avstängd

    Blev medlem:
    5 januari 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    men hur?



    men hur hade du tänkt leva då? elelr vad ska du äta? hur kommer du leva? hur länge hade du planerat det?
    låter ju egentligen som ett interessant projekt..
     

Dela sidan

Laddar...