Att deklarera

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Kari Parman, 17 juni 2013.

  1. Kari Parman

    Kari Parman Ny medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    :confused: Har en liten fråga angående deklarationen i Spanien. Jag håller till i regionen Murcia vid Mar Menor. Efter att under många år betalat ett arvode, som inte stod i rimlig relation till den lilla skatt vi betalar i Spanien, till mitt juridiska ombud. Tackade jag för mig och upplyste denne om att tjänsterna var för dyra.

    Sedan dess har jag deklarerat själv under de 7 senaste åren, vilket visat sig vara ganska enkelt. Men nu har jag hört att man inte i fortsättningen kommer att kunna få tag i deklarationsblankett 210 utan måste deklarera på nätet. Att deklarera på nätet ter sig dock ganska svårt för oss icke residenta eftersom en E-legitimation krävs. E-legitimation kan man dock inte få utfärdad som icke resident.

    Är det någon som vet om man kan skriva ut blanketterna från nätet istället nu när man inte kan hämta dessa på skattekontoret? Kan man i så fall ersätta det förtryckta kuvertet med ett vanligt kuvert? Kan man i så fall lämna in deklarationen på banken även i fortsättningen? Eller blir vi tvungna att anlita ett spanskt skatteombud igen?

    Tacksam för alla svar spainsmile
    Kari Parman
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 18 juni 2013
  4. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1

    Hej

    Jag undrar om ni funnit någon lösning? Jag är även nyfiken på vad ni andra som använder ombud för denna tjänst får betala för tjänsten? Jag använder ett ombud som tar 50€ per år för denna tjänst! Men helst vill man fixa det själv om någon kanske har bra tips att dela med sig av...

    Joe:)
     
  5. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    :)Hallå!

    Är det bara jag som deklarerar... är det ingen som har tips och erfarenheter att dela?

    Joe
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, vi har nyss blivit ägare till en våning i Torre och är också intresserade av denna fråga. Har ingen lust att betala dyrt för en tjänst som verkar vara tämligen enkel. Ska forska i detta när vi reser ner i december/januari och återkommer förhoppningsvis med ngn vettig info!spainsmile
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Joe - det var billigt thumb

    Jag tycker det verkar krångligt :)
    Här är en länk till Modelo 210. Verkar var 7 sidor?
    Tar tid att få fram den. Hur man skickar in vet jag inte, har alltid haft hjälp
    Men har man gjort det själv en gång så...Man får väl kopia av den som gjort den och kan härma efter...
    Hur man får in den till Hacienda då...Nån kanske
    vet. Måste man har E-leg? Får man det som ickeresident etc, etc.

    http://www.aeat.es/AEAT/Contenidos_...laraciones/Modelos_200_al_299/210/mod210e.pdf

    Ciao P think
     
    Last edited: 22 september 2013
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Vi anlitar Scandinavian Management för att deklarera. Det kostar c:a 130€/år för oss två pers. Var och en av ägarna av bostaden måste göra en separat deklaration. Vi har använt oss av dom i över 20 år och dom har alltid ställt upp och hjälpt oss med dom, tack och lov, små problem vi inte inte klarat av själva. Själva deklarationsblanketten är bara EN sida och inte SJU som Preciosa tycktes tro thumb. Den klarar nog vem som helst av. Den verkar mycket enkel. Någonstans på nätet, jag minns inte var, finns en utförlig anvisning, på engelska, hur man fyller i den.
    För vår del tycker vi ändå att det är en trygghet att veta att det bara är att slå en signal till dom om det dyker upp fråga som vi vill ha ett snabbt svar på. Ägaren, Björn, är svensk, och även en av hans anställda, Anette, som vet svar på det mesta :):).
    rocio
     
    Last edited: 22 september 2013
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo jag "tycktes tro" det för det stod en 1:a fältet och sen /7 efter :)
    Dumt av mig.
    Jag tror nog att man måste kunna spanska för att klara av den men man får ju en kopia
    så det är väl bara att skriva av föregående med ev andra siffror.
    Problemet som folk har haft är hur den ska skickas in numera. Verkar som att
    det bara går elektroniskt har "någon" sagt.

    Vad vet jag...inget :eek: Ska fråga min skatteexpert Linda på Ábaco.
    Hur dom gör.
    P :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Min gestor tog 59E inkl moms 2012 så det är peanuts och inget att stånga
    pannan blodig för att göra själv;:;;)
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag antar att man kan fortfarande skicka en vanlig papperskopia via vanlig snigelpost. Det kunde man iaf förra året.
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  15. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
  16. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    Hur svårt är det att deklarera detta själv?
    Eller är det att rekommendera att anlita en jurist?
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har deklarerat i Spanien i många år. Det enklaste är att boka en tid hos sin Hacienda. Man tar bara med sig deklataionsunderlaget och en ID-handling. Om det handlar om pengar från Sverige måste man naturligtvis räkna om beloppen till Euro. Vi har lyckats utan att behöva visa underlagen översatta till spanska. De senaste två åren har vi deklarerat via internett. Nackdelen är att man inte kan göra det från vilken dator som helst, enbart från den som har certifikat installerat. Möjligheten att deklarera på papper är över. Man laddar ner deklarationsprogrammet till datorn. Har man en gammal deklaration är det bara att leta upp rätt ruta och stoppa in de aktuella siffrorna. När man är klar trycker man på knappen så att deklarationen hamnar hos Haciendan. Självfallet skriver man sedan ut en kopia av deklarationen. Har man värdepapper i Sverige får man räkna med att Haciendan efter knappt ett år skickar dig ett brev där de vill ha kopia på underlaget (på spanska) med uppgift om vilket omvandlingskurs som tillämpats. Har man en dator är det inget problem, underlagen ser ju likadana ut år från år, det är bara beloppen som varierar. Har man översatt en gång så räcker det.

    Är man osäker kan man ställ frågor här:
    http://www.rankia.com/informacion/declaracion-de-la-renta

    http://www.rankia.com/foro/declaracion-de-la-renta

    Fördelen med att deklarera själv är att man inte kan skylla på någon om deklarationen är dåligt gjord.
     
  18. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    Stämmer detta?

    "Den som är ej resident fastighetsägare i Spanien måste utse en delgivningsbar person (ett skatteombud) som är resident i Spanien. Ombudet kan vara fysisk eller juridisk person. Detta för att spanska skatteverket skall kunna få kontakt med fastighetsägaren. Om sådan ej utses blir det 1.000 EUR i böter."

    http://costablancahem.hemsida24.se/se/skatteinformation-13641489
     
  19. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Mig veterligt så är det väl så att man endast är tvungen att ha ett jur. skatteombud om man, som icke resident, äger fler än en fastighet.
    rocio
     
  20. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5

Dela sidan

Laddar...