Arbetslös och A-kassa i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av AxelL, 31 januari 2011.

  1. AxelL

    AxelL Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Angående om du är arbetslös i Spanien så med en s k E303-blankett ska du snarast lämna den till och anmäla dig på en arbetsförmedling. I Spanien sker inträde automatiskt i det spanska arbetslöshetsförsäkringssystemet när man börjar arbeta och betalar sociala avgifter. Om du efter att ha arbetat där skulle bli arbetslös i Spanien och stannar kvar i landet kan du få spansk arbetslöshetsersättning. Villkoren för spansk arbetslöshetskassa prestaciones por desempleo är att du arbetat minst 12 månader. Detta ger rätt till fyra månaders ersättning. Har du arbetat i Spanien i sex år har du rätt till två års ersättning, vilket är maxtiden du kan få ersättning. Du tar alltså den arbetade tiden delat med tre. Tänk på att du kan ha rätt att tillgodoräkna dig arbetad tid i annat medlemsland och behöver då blanketten E301. Anmäl dig hos den lokala Arbetsförmedlingen. Suerte!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gronis

    gronis Ny medlem

    Blev medlem:
    7 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kan alltså räkna med mina 3 år på mitt förra jobb i Sverige om jag skulle bli arbetslös? Bra i så fall. På 1 år kan man nog hitta ett annat jobb om det vill sig så illa att jag får sparken från mitt nuvarande jobb. Hur mycket ersättning får man?
     
  4. HeleneE

    HeleneE Ny medlem

    Blev medlem:
    29 juni 2008
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0
    ja det låter som om du skulle ha rätt att räkna de åren då.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    För a-kassa ligger det (rätta mig om jag har fel) pà 70% av din senaste baslön.

    "ayuda familiar" (som ¨r till dom som har arbetat i 6 -11 màn) ligger pà runt 400 € i mànaden.

    OBS! Om det inte är ändrat, sà räknas allting pà dina sista 3 mànader. dvs, att om du har jobbat fulltid i 6 àr med en lön pà 2000 €/màn. Men sedan har gàtt ner till halvtid under 4 màn (eller bytt jobb till en lägre lön), kommer din A-kassa baseras pà halvtid eller din nya lön. Oavsett hur mycket du har tjänat tidigare.

    Detsamma gäller pensionen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Chanel

    Chanel Ny medlem

    Blev medlem:
    2 december 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Nalle
    Vet du vilken arbetsförmedling man tillhör om man bor i Villamartin?
    Mvh Chanel
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Chanel!

    Eftersom Villamartín ligger på Orihuela Costa så är det
    Orihuela kommun och då deras "oficina de empleo" dvs Arbetsförmedlingen
    på den långa adressen: Prolongación de la Ronda de Santo Domingo 4
    i Orihuela stad. Postnr 03300


    Chao P :sol:
     

Dela sidan

Laddar...