3 dec 2019 , tvprogram om Svenskar i Spanien

Diskussion i 'Spanien' startad av Sharky, 2 december 2019.

1. Sharky

Sharky Känd medlem

Mottagna gillanden:
    288
    Kl 21 Svt och redan nu ospärrat på Svt play. Ett program om Svenskar på Costa del Sol.

2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    121
  4. Nalle

Nalle Mycket välkänd medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Som vanligt fokuserar svenska filmer lite väl mycket pà uteliggare, alkolhol och "svenskeriet". Saknade lite mer "vanliga" svenskar som bor och arbetar här nere. Men det är klart, vi med ett "svensson" (eller ska jag säga Garcia), liv är kanske inte sà intressanta för svenska TV-tittare,

Los Suecos, Zanny, Kenth och 1 annan gillar detta.
  5. mixt

mixt Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Dubbelmoralen, lycksökare, sjukpensionärer. Några ord tagna från dokumentären som jag redan efter några minuter bygger en aversion emot. Fortsätter ändå att titta och programmet tar sig något, men jag måste erkänna att jag inget känner med svenskar som måste umgås med varandra i Spanien och under ett ständigt fokus på alkohol. Trista fyllskallar dominerar ju programmet. Och det är faktiskt ett hån mot alla de svenskar som lever vanligt integrerade liv i det spanska samhället.

Vad hade SVT för syfte med den här dokumentären? Inte kan det ha varit för att skildra det "Goda livet". Man får snarare intryck av att SVT vill varna svenskar från att flytta till Spanien.
    "Man ska veta vad man snackar om, annars kan man hålla käften" säger någon. Det kunde SVT och Rudelius tagit mer fasta på för public service, Gavanas eller Rudelius vill bara skildra det negativa. Tvi vale!

PEB, Sharky, Kenth och 1 annan gillar detta.
  6. Mats Snow

Mats Snow Ny medlem

Mottagna gillanden:
    11
  7. Ingvar1

Ingvar1 Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Totalt rubbad programmakare och så kallad präst i vilket fall.........

8. Los Suecos

Los Suecos Känd medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Det är väl med programmakari för TV, som att göra tidningar som säljer, det skall vara något extra, något annorlunda för att det skall bli intressant och se-/säljbart.

De flesta av oss nordbor som bor, eller vistas längre tider här nere i södern är nog en samling ganska vanliga ”Svensson’s”, våra vardagsliv är troligen inte speciellt intressant, talar i alla fall för oss själva.

TommyD

Last edited: 4 december 2019
    Helen1, Nalle och Don Pedro gillar detta.
  9. Don Pedro

Don Pedro Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Jag tycker det var en småtrevlig film med några sköna typer som man inte behöver dra alltför stora växlar på. Den visar trots allt hur några har det därnere och tydligen mår bra vilket gläder mig. Jag fördömer ingen även om inte kyrka eller grupphäng med andra svenskar är min melodi direkt. Det som kan vara intressant däremot är att begrunda prästparets kamp mot SKUT (Och som ska upp i Uppsala tingsrätt) för att vara kvar i Fuengirola. Finns mycket att läsa här bl.a:

https://ensueco.com/43-tema-debatt/5624-svenska-kyrkan
    https://www.svenskamagasinet.nu/article.php?articleid=3244
    https://www.svenskamagasinet.nu/nyhet_14889_hon-blir-ny-t-f-kyrkoherde-pa-solkusten
    https://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=28024&sectionId=

En annan intressant reflektion är hur det blir för de som tillbringar sin tid i värmen och bara lever på sin garantipension. De kan få det väldigt tufft framöver…
    https://www.expressen.se/dinapengar/65-000-personers-pensioner-hotas-/

Mats Snow, mixt, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  10. mixt

mixt Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Kampen går vidare, men finner det märkligt att Mikael Jönsson med hustru tycks ha byggt sin framtid till 2026 på ett muntligt avtal!
    https://www.sydkusten.es/sk/96/a/28024/jonsson-vs-jonsson/

Don Pedro gillar detta.
  11. Preciosa

Preciosa Veteranmedlem

Mottagna gillanden:
    765
    Don Pedro:
    Jag håller med dig, inget program att hetsa upp sig för. Att nordbor umgås i stort sett i grupp
    här nere och dessutom dricks det ju ganska mycket...iaf vin (och det ska ju vara bra :p) är ju inget nytt.
    Det ser man ju dagligen...(och hör, volymen går upp vartefter dagen/kvällen lider). Har barer nedanför.
    Svårare skildra dom relativt få som jobbar och har barn i spanska skolor, det är ju mindre vanligt.
    Lättare med pensionärer...som lever "det goda livet" :) Och dom som har det svårare...
    Förundrar mig över detta (är ateist) kyrkointresse som är så mycket större här nere :) Men som sagt alla länders medborgare som flyttar dras till sina egna och trivs bäst så. Dom säger innan dom ska flytta att Sverige är sk-t och dom ska lära sig spanska och integreras...vilket sällan händer
    om man nu inte flyttar till en liten by på landet. Och - dom vet nada om spansk politik och samhälle eller hur landet styrs...0 intresse...(ofta efter många år) Jag generaliserar bara lite, hittills har jag inte sett tecken på den minsta "integration". Och - man gör som man vill anser jag men kanske inte tro att det är lätt innan man landar i landet.
    Jag är ingen gruppmänniska men träffar svenskar enskilt men också spanskt folk av naturliga skäl i många år och även innan Torretiden på öar, längst på Gran C.
    Berikande!

Last edited: 5 december 2019 kl 11:38
    DiBo och Don Pedro gillar detta.
  12. hydrolift

hydrolift Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Bryr mig inte så mkt om SVTs världsbild, de har ju historiskt vinklat vardagen efter egen agenda så detta är väl inget nytt.

Hur som helst så reagerar i varje fall jag på synen på alkohol och festande i dokumentären och känner inte igen mig. Jag, o många av mina vänner här, är barnfamiljer och arbetar heltid och det finns inte så många tillfällen att sitta på en barstol och hinka bärs o drinkar direkt. Vill inte verka präktig men i mitt fall har faktiskt alkoholkonsumtionen gått ner betydligt sedan jag flyttade hit.

Synen på alkohol är på ngt sätt avdramatiserad, man måste inte dricka just alkohol när man träffas på ngn chiringuito. Personligen lägger jag hellre tid på andra roliga aktiviteter som går att göra här i solen. T ex spela padel, cykla o leka med barnen. Det finns så mkt kul att göra här så det finns inte rum för att dricka alkohol och bli trött, då måste jag ju avstå från det som verkligen är kul.

Bara en tanke som slagit mig, kanske några fler som upplever samma sak?

CalleH gillar detta.
  13. Mats Snow

Mats Snow Ny medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Det bor visst 35000 alltså 35000 svenskar i Fuengirola tyckte jag att han sa. Man visade 4a eller var det 6 missbrukare.......
    Jag tror nog det flesta dricker normalt. Själv dricker jag gärna vin i detta fantastiska vinland. Det betyder inte att jag kan motionera för det.

hydrolift gillar detta.
  14. Preciosa

Preciosa Veteranmedlem

Mottagna gillanden:
    765
    Tycker det är konstigt med 35000 svenskar i Fuengirola. Inte residenta/skrivna i så fall, kanske bara har padrón...
    I Torrevieja som har 85000 invånare (Fuengirola 75000) så är det bara 1238 svenskar skrivna.
    Största grupperna i F är britter och marockaner...I Torre britter och ryssar.
    Torrestatistik om nån tycker det är kul...i F hittar jag inget om dom nordiska länderna och inget på kommunen...
    http://torrevieja.es/sal/ayuntamiento/censo/censo y estadistica/datosmes/2019-11-04; Distribución por nacionalidades.pdf

Chao P

Last edited: 6 december 2019 kl 21:06
    DiBo gillar detta.
  15. Mats Snow

Mats Snow Ny medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Googlar man får man: Det bor uppskattningsvis drygt 10 000 nordbor i Fuengirola varav ca 3 000 är svenskar.
    Ca 40000 bofasta i Costa Del sol.
    Det stämmer nog bättre.

Preciosa och peterstockholmsweden gillar detta.
  16. Kjell Fohrman

Kjell Fohrman Känd medlem

Mottagna gillanden:
    372
    Har nu inte sett detta program, men kan nog tycka att det verkar ha varit ett program som varit en liten "motvikt" till alla de rosenskimrande berättelser (i främst tidningar men även i TV) som det tidigare varit om hur det är att bo i södra Europa. Ofta har det i dessa skildringar varit mäklare som har stått för "fakta" i dessa berättelser och då kan det ju vara bra om också en del negativa saker lyfts fram i detta program lite som en "motvikt" mot detta.
    Visst vore det väldigt bra om det kom ett program eller några artiklar som presenterar fakta och lyfter fram allt det positiva med att bo här nere, men också pekar på de negativa sakerna. Risken är väl dock stor att ett sådant program/artikel inte skulle bli så uppseendeväckande att det skulle generera tillräckligt med "klick" vilket är det viktiga i dagens "klickfixerade" värld

DiBo, Preciosa och Mats Snow gillar detta.
  17. Gyllis

Gyllis Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    230
    Nu har jag sett programmet på svt play.
    Kan inte påstå att jag känner igen mig, men jag är en av de där envisa som försöker ge det spanska samhället en chans. Jobbar, äter i undantagsfall svensk mat och försöker lära mig spanska – främst genom att titta på spansk tv med engelsk textning.
    Tillbaka till dokumentären.
    Filmaren visar en ett gäng svenskar som verkar njuta av livet. Lite synd att de blev filmade under påsk- och julfirande – inte så mycket vardagskänsla. Vidare var det en grupp socialt utslagna, som troligen hade varit lika, eller mer, utslagna i Sverige. De som delade ut mat till behövande beskrev nog situationen ganska bra – 12-15 svenskar (nordbor) och 500 britter hämtade mat regelbundet.
    Troligen är mitt liv inte speciellt upphetsande för en filmare att följa, och det skulle locka ett fåtal tittare, så jag kan förstå filmaren, men det skulle vara kul att se en mer rättvisande dokumentär om alla vi som har en vardag i Spanien.

Preciosa gillar detta.
  18. marre69

marre69 Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Mina föräldrar (och på sikt även jag) planerar flytta ner till Spanien, så det har blivit en del turer ner till Spanien, både på fastland och öar. Vi har träffat många svenskar och tillbringat mycket tid i detta härliga land. Jag kände inte igen något av det som visades i denna s.k. dokumentär, där det bara visades pundare, alkisar och uteliggare, trots att det finns gott om duktigt folk som arbetar och sköter sig (om inget syntes det i sekvensen med ungdomarna som tog studenten - de kan ju inte ha ramlat ner från himlen som mannna, eller?). Så jag anmälde det till Granskningsnämnden och nu väntar jag på brevet från myndigheten där SVT frikänns, för något annat kan man väl inte förvänta sig?

Dela sidan

Laddar...