Är det svårt att få sitt residencia?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av frida, 26 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    jag bor en bit utanför Valencia och ska nu försöka skaffa mitt Residencia få ett NIE-nummer. Har varit på det lokala poliskontoret här i en mindrestad där jag bor och de sa att jag skulle ringa till Policia Nacional i Castellon . (en större stad 4 mil från där jag bor) jag har ringt dit och där hänvisade de mig till ett annat nummer dit jag skulle ringa för att få avtala en tid om när jag skulle få komma dit . Har nu ringt på detta nummer i en vecka och det är inget svar och verkar aldrig som att det kommer vara det... har ringt tillbaka och fått bekräftat att numret stämmer så jag har fortsatt att försöka. Hur som helst det jag undrar är om nån gått igenom processen och vad för papper man ska ha med sig om några alls? pass och boende adress gissar jag men nåt mer? eftersom jag aldrig kommer fram och kan fråga kanske nån kan ge mig en ledtråd. Tar det lång tid sena tt få detat nie -nummer? jaja imorgon fortsätter jag ringa och hoppas att nån svarar!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Man har avskaffat Residencia i Spanien. Istället krävs att man går till en polisstation och registrerar sig. Det skall man göra om man vistas längre än 3 månader. Då får man en "sketen" papperslapp som är oduglig om man inte samtidigt kan visa upp sitt pass. På papperslappen finns personuppgifter och det NIE-numer man tilldelas.

    Jag har hört rykten om att systemet är ett misslyckande och att det skall ersättas av något annat. Jag kallar papperslappen: papel higiénico - toapapper.

    Här finns med information:

    http://www.svenskamagasinet.nu/article.464.html
     
  4. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    oj tack

    tack för det klargörandet, jag ska knata dit och få min avtalade tid istället för att ringa. Behöver man ha en fast adress? d.vs en adress där man bor i lång tid framöver ? ska nämligen flytta om en månad till en annan lgh dock alldeles i närheten av den gamla, spelar detta stor roll? behöver man ha med sig passet bara ? kallas det här NIE -numret även för NIF-nummer ? det är många spanjorer som frågat mig om NIF -nummer gissar att det är samma sak vi pratar om då? gracias nuevamente
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I Spanien talar man klarspråk, vi är inga "Nyspanskor" eller "Nyspanskar" utan extranjeros - en utlänningar. Sådana personer får ett NIE-nummer. Är man spansk medborgare, vilket är vårt mål, får man ett NIF-nummer. Vi har NIE-nummer och detta behåller vi fast det då kommer att kallas NIF-nummer.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    jaha kommer det automatiskt att omvandlas till ett NIF-nummer efter 5 år ,eller längre? Gör man en aktiv ansökan om att bli spansk medborgare ,måste man ha bott i Spanien en viss tid eller dylikt för att kunna söka medborgarskap?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tyvärr måste man vänta 10 år innan man kan bli spanska medborgare, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!
     
  9. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Attans också, skulle gärna vilja byta medborgaskap tidigare, men men... Kom ihåg nu att du har nämnt det tidigare i en annan post, denna 10 års period. En sak i sänder då, får fixa NIE-nummer först då.
    Lite offtopic..Innan vi (jag och min pojkvän) bestämde oss för att slå oss ner i Spanien, så har vi de senaste två åren varit ute och jämfört länder emellan på resande fot, ett av länderna var Panama, vi och alla amerikanska "babyboomers".
    Där fanns det betydligt snabbare sätt att bli medborgare tex så fanns det 3 alternativ att bli resident, panamaskt medborgarskap, Nummer 1. starta ftg och anställa minst tre panamaner. de två resterande alternativen var att köpa egendom i landet, för olika summor, 220000 dollar i fast egendom eller låsa fast pengar genom att köpa trädplantage för 40000 dollar under en viss tidsperiod.
     
  10. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej alla, fick reda på igår att det kommer ta ett par månader till att få vårt NIE-nummer, fick tid 16 Juni för en mötestid då. suck....:( Har ringt varje dag utan framgång att komma fram till Policia National. Till slut fick vi åka dit fysiskt och ställa oss i en 3 h lång kö.... Tur dock att man är europee annars hade vi fått en tid i september. Dock undrar jag om, kommer vi att få vårt nummer vid detta möte.. eller dröjer det en tidsperiod till...... tydligen också skulle det gått snabbare om jag befunnit oss i en större stad, som ex Madrid, Barcelona mfl. Personalen på detta kontor suckade även de och sa att detta beror på nedskärningar och ökad invandring från öst..
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...