Varning för vägrånare igen

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Preciosa, 30 juli 2012.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Det var även en artikel om problemet i fredagens upplaga av The Telegraph.
    http://is.gd/UlxtdG

    En god ide kan vara att t.ex. alltid ha en miniburk hårspray och en tändare liggandes lätt åtkomligt i bilen och ifall du blir trängd så rikta strålen mot problemet samtidigt som du tänder lågan och för den mot sprayen. Resultatet? Får väll säga som farbror Frej: Hej alla barn nu blir det barnprogram, nu ska ni se vad farbror Frej tar fram. Pssst! flippe-flopp och sikta på trynen, oj vad lilla killen blev svarter i synen.

    adios

    f
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Undrar om det är helt lagligt att skada nágon. Annars bra idè!
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    i självförsvar ja, men inte om nàgon rànar dig utan hot.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Har läst ofta om vägrånen just kring Barcelona.
    Faktum är att förra gången jag var där så tyckte jag mig se en "skum" BMW i hälorna och önskade faktiskt att de hade försökt råna mig! Jag svängde tom in till en rastplats, men det blev en västgötaklimax.
    Anledning till detta var att jag ville se vad min extremt revir känslig Afghan hund hade gjort med rånare som tränger in i hennes område. Jag funderade rebliker som "varsågod, gå in bara och ta för er".. He, he..
    (alltså in i husbilen) Det är en av fördelarna att resa med hund, rätt hund både larmar och avvärjer. Skulle tro att Afghanen klarar av en Spanjor, då den hemmavid jagar ifatt och dödar en snöleopard...
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du är rolig du: "önskade att dom skulle råna mig"....Dom kan ju ha
    skjutvapen :eek: "Afganen klarar av en spanjor"? Dom flesta som vägrånar
    är av annan nationalitet har jag läst om. Ja om det nu har nån
    betydelse vill säga :)

    Ciao P :sol:
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    För ca 10 år sedan i Malaga var vi ute på en båttur. Hade en sprillans ny hyrbil med perfekta däck. När jag lämnade platsen så kom jag i otakt vid ett trafikljus och körde ut precis när det röda kom och sedan ut på motorvägen där punkteringen kom. Däcket skurit i sidan. Hade med en storvuxen 18åriga sonen
    och fru och jag själv. Bytte däcket väldigt öppet.

    En fråga som jag som tur är aldrig får svar på är : Hängde jag av rånarna vid rödljuset eller vågade de sig inte ut på motorvägen????
     
  10. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    lagligt att skada andra är det under förutsättning att du handlar i nödvärn och det är ju inte precis lagligt eller riktigt att ägna sig åt värgpiratverksamhet, rån och överfall heller. Det finns förvisso en klausul om straffpåföljd för övervåld i Sverige men det åligger samtidigt åklagaren att kunna bevisa att du inte handlat i affekt, och då du handlar i panik så blir det ytters sällan någon fällande dom eftersom handlingen inte kan anses som avsiktlig, om det av någon oförklarlig anledning ens kommer till åtal vill säga.

    De där piraterna kommer aldrig att gå till polisen och försöka anmäla dig för.. ja för vad?...våldsamt motstånd? Dessutom så kan man utgå ifrån att samtliga av dessa kryp har någon form av vapen på sig till skillnad mot de flesta av deras offer, så här kan du lugnt, så att säga, skjuta först och fråga sedan.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Det enda problemet som jag kan föreställa mig med husbil/husvagn är väl just under nattetid då man ibland tvingas stå på mindre lyckade ställen utmed vägarna. Man läser t.ex ibland om hur husbilen/husvagnen/tältet haft inbrott medan ägarna låg och sov. Polisen uppges stå maktlös men misstänker att de måste ha använt någon form av gas. Vilket de förmodligen inte alls gjort, men det ringer däremot en fet varningsklocka för att det vart zigenare i farten.

    De har nämligen ett recept som gått i arv sedan urminnes tider på hur folk och fä ska behandlas när det kommer till stöld och bedrägeri. De använde förr (och förmodligen än idag) en speciell växt som även påträffas vild i Sverige under sommarhalvåret just tack vare dessa zigenare och här nere södra Europa så är den förståss än mer vanligt förekommande än där uppe.

    Från denna väx togs frön ur dess kapsel och då dessa upphettas så bildas rök med stark narkotisk effekt som de sedan blåser in i husvagnen/husbilen/tältet och detta gör att även ifall du vaknar mitt under pågående rån så kan du inte röra en fena, och dagen efter så mins du ingenting från händelsen heller.

    En så nyttig växt som mättat så många under så lång tid glöms aldrig bort, så jag är tämligen säker på att det fortfarande rör sig om bruk av denna växt vid vägrån nattetid. Tyvärr så vet jag inte hur man effektivt kan skydda sig mot problemet. Men frånsett detta aber så visst vore ett liv i husbil runt Europa helt underbart.. passa på och njut du McAber.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Intressant läsning flamenco! Vet du vilken växt det är? Pá nágot sprák? helst latin för det ár sÄkrast när man härleder växter (eller djur). :)
     
  14. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag läste om en husbilsfamilj som blev rånad tre gånger under samma resa trots att de hade hund och två barn med sig. Varje gång medans de sov.
    (på rastplatser) De skulle ha kommit in via takluckan! (naturligtvis Zigenare, eller Korsikaner? He,he) Jag tror att många av rubrikerna döljer försäkrings skojjeri, för vissa storys är bara så tjocka att man baxnar.
    En grupp av rånare som man skall visa respekt för är "desperata pundare".
    De fungerar inte som vanliga människor i huvudet, utan kan göra vad som helst. Men man behöver inte söka upp skumma områden kring storstäderna där chansen att träffa dem är störst. Jag har svårt räkna ut logiken för så kallade proffsrånare som skulle agera med skjutvapen. Möjligen kan de skrämma med en atrapp, men knappast med en riktigt vapen. Sådana figurer är medvetna vilka straffskalor som gäller, väpnat rån ger opropotionellt lång fängelsestraff med hänsyn till vinsten. En liten reservation huruvida "vissa minoriteter" begriper detta...
    Men en stor hund sittandes där kvinnan brukar sitta gör underverk.
    En hund lever helt i nuet utan skam eller ängslan, den tycker att extra kilon sitter fint (även hos husse), den vill inte shoppa. Samma käk som husse äter är OK käk. Skall man ut och promenera kommer man iväg genast. (utan en halvtimmes spacklande mm.) Bara en sådan sak..;)gapskrattt
     
  15. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    :D Det skickar jag till dig via ett PM eftersom den där informationen gör sig bättre glömd och begraven än ute på ett öppet forum.

    Men tilläggas kan att de använde även bladen från samma växt vilka har en effekt som påminner något om Amfetamin, fast svagare. Dessa blad blandade de ut med hö som de sedan gav åt sina nästan döda hästar en stund innan de togs till marknaden och ställdes ut till försäljning. Lagom till visning hade bladen förstås börjat verka och hästarna som högst troligt var färdiga för nödslakt redan innan var nu mycket pigga och aktiva och såg ut som ett riktigt fynd.... tills några timmar senare då bonden efter köpet kom hem med dem och de föll ihop inne i lagårn.. men då var ju zigenarna redan långt borta.
     
  16. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan ju mycket väl ha vart resultatet av dessa fröer.

    Det där du sa att inga spår syntes är heller inte speciellt underligt. Det finns ett ganska välkänt tillvägagångssätt för att i princip öppna alla dörrar som har "vanlig nyckel" (så att säga), alltså den typiska formen av patentlås modell som ju sitter i majoriteten av alla dörrar, husvagn så väl som på lägenheter och villor och att inte försäkringsbolagen låtsas om detta är ju för att de sparar stora belopp på att spela ovetandes. All skuld läggs istället på offret som kanske fått sin villa, lägenhet, husvagn eller husbil plundrad och sedan så ska de därutöver behöva utsättas för spelad teater med påstådda tvivel och mistankar om försäkringsbedrägeri på menyn.
     

Dela sidan

Laddar...