torrevieja, flytt!

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av whoopwhoop, 13 augusti 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. whoopwhoop

    whoopwhoop Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2009
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    hej alla!
    Nu ska jag ner och provjobba 1 vecka i torrevieja innan jag bestämmer mig för flytt!

    Har lite frågor,
    Flyget går till Alicante, är det bäst att därifrån ta buss eller taxi?
    hur mkt tror ni på ett ungefär att en taxi resa skulle kosta?

    sedan vet jag att många av er diskuterat hurvida man ska skriva in sig i spanien eller ej, men jag har verkligen ingen aning om hur jag ska göra?

    börjar ju isf jobba i okt el. nov och ´kommer betala spansk skatt.
    Har jag då fortf. rätt till samma sjukvård som sverige om jag skulle bli sjuk?

    Vad behöver jag för försäkringar??

    kommer säkert komma på fler sedan!

    tack på förhand
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej whoopwhoop...

    Kan väl svara på "lite" av dina frågor som Torre-bo:

    Flygplatsen - Aeropuerto Internacional de Alicante-hette tidigare El Altet,
    ligger 9 km söder om Alicante. Om man ska åka buss måste man åka
    in till Alicante busstation för att där byta buss som går till Torrevieja.
    I mitt tycke tar det "evigheter" eftersom bussen från flygplatsen stannar här och där samt att man kan få vänta länge innan Torre-bussen går. Räkna med
    minst 2 timmar om man har otur/tur...
    Taxi som är Alicante-taxi kostar ca 47-60E beroende på om det är helg.
    Läste i spaniaavisen.no att det ska bli "förarlösa tåg" på skenor om några år.
    F.ö en bra tidning med snabba nyheter...;;;)


    Betr skriva sig eller inte är jag ingen expert eftersom jag inte har gjort det själv utan bor "illegalt";:;: (pensionär)
    Om man jobbar och betalar skatt och arbetsgivaren har papiren i ordning så blir man ju automatiskt skriven och har rätt till den sjukvård som landet erbjuder. Men där får någon annan gå in och rätta mig om jag har fel.
    Om man hyr lgh så måste man ju ha hemförsäkring. För sin egen skull om inte annat. Hoppas du får svar av någon som kan "skriva sig/skattebiten".

    Saludos P ;;;;;)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...