Tips inför flytt till Mallorca

Diskussion i 'Mallorca' startad av AnnaE, 12 februari 2013.

  1. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla!
    Efter att ha funderat fram och tillbaks en tid har vi nu bestämt oss. I augusti flyttar vi till Mallorca!:) Till en början i 6 månader, men förhoppningsvis blir det längre. Självklart har vi massor av frågor och tankar och kanske kan vi få lite tips från några här på forumet som är, eller har varit, i samma situation? Våra barn (11 resp 14 år) kommer att gå på Svenska skolan i Palma och därför kommer vi att leta boende där omkring. Vi tar tacksam emot tips om bostadsområden, fastighetsuthyrare och annat praktiskt att tänka på. Om det finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter vore vi supertacksamma!
    Varma hälsningar
    Anna m. familj
     
    Last edited: 12 februari 2013
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Med barn i den åldern skulle jag tipsa om ett boende längs busslinje 3 som går förbi skolan. Närmast skolan är rätt schabbigt men Bonanova - Cala Mayor - San Augusti - Illetas ligger längs denna busslinje. En 14 åring kan utan vidare ta bussen själv till skolan och ansvara för 11-åringen. Alternativt åt andra hållet mitt i centrala Palma men det tycker jag känns sämre för barnen.
    Kolla "blocket" (segundamano.es) för hyresobjekt.
    (http://www.segundamano.es/alquiler-...-cala-major/?ca=7_s&w=1&th=1&od=1&q=&x=1&st=u) ger dig 300 objekt att börja titta på. ändra område så finns det 2500 hyresobjekt bara i palma på blocket!. Sen finns det mycket annonser i tidningarna. Stora fastighetsbyggare som inte lyckats sälja sina projekt hyr ibland ut men de är oftast inte intresserade av bara 6 månader.
     
  4. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack!

    Tack snälla för ditt svar!
    Barnen klarar absolut att åka buss så det verkar vara ett bra alternativ! Känns inte helt bra att bo mitt inne i centrum med barn. Vet ni om man klarar sig bra utan bil i Palma om man bor och arbetar i staden? Tänker på storhandling, aktiviteter för barnen etc. Fungerar lokaltrafiken bra?
    Fortsätt gärna att tipsa om sådant vi bör tänka på eller dela med er av era erfarenheter av boende i Palma.
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Stormarknader finns ganska väl utspritt och om det inte finns på gångavstånd så finns det nog busslinjer i närheten av de flesta. Har du ingen koffert får du skaffa ett par "DraMaten". Bussarna går i ett, var 10-15 min på de större linjerna. Se Palmatrafikens hemsida (http://www.emtpalma.es). Allt finns att tillgå i Palma En del saker är krångligt för en "utomsocknes" som inte kan språket men kan du språket så skulle jag vilja säga att allt går att fixa ganska enkelt. Även om mycket har effektiviserats och det har gått framåt enormt med datorisering mm de sista 20 åren men det finns fortfarande lite blanketter som skall fyllas i och vissa tendenser till köbildning på myndigheter.
    Det är bara att ta en sak i taget ..... Det ordnar sig alltid om inte idag så mañana.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Åter stort tack för att du tar dig tid att svara! Får försöka klara mig så gott jag kan på min gymnasiespanska och engelska:) Som du säger, allt löser sig! Bil skippar vi och hyr istället de tillfällen vi vill göra utflykter på ön. Ska försöka åka ner i april och titta på bostäder i de områden du föreslog. Hör gärna av dig/er om ni har fler tips.
    Vinterfrusna hälsningar
    Anna
     
  8. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Hade velat ha barnen 1 år i skolan härnere men det blev inte av. Dottern Praoade en vecka på svenska skolan för ett antal år sedan och skolan gav ett mycket bra intryck.
     
  9. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, jag har också fått ett väldigt bra intryck av skolan förutom att det dröjer lång tid innan man får svar på mail. Huvudsaken är ju att det funkar bra när vi väl är där och att barnen blir väl mottagna vilket man får hoppas:)
    Har försökt att läsa på en del om NIE, registrering och sjukförsäkring, men får inte kläm på om det är något man ordnar innan man åker ner eller när man väl är på plats. Vet du, eller någon annan på forumet, något om det?
     
  10. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    NIE - Ordnar du när du kommer ner. Finns massor av trådar om det. Jag anlitade ombud (advokat) pga att jag inte var där.
    Registrering, inget du behöver göra förrän efter 3 månader (tror jag). Görs på någon polisstation. Finns blanketter på nätet som du kan titta på i förväg (Beroende på vilken kommun du bosätter dig i men jag syftar på Ajuntament de Palma.

    Sjukförsäkring har du ingen (annat än svensk hemförsäkring max 45 dagar) Akutvård går på försäkringskassekortet en viss tid. Det får du definitivt kolla upp och ordna innan du åker!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31

    Tack Noman, det är toppen att forumet nu fått tillskott av en Mallorcaboende! Det har saknats expertis på detta område! thumb
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Expertis var väl och ta i men efter 25 års regelbundna vistelser har jag snappat upp en del. :)
     
  14. Piffpuffen

    Piffpuffen Ny medlem

    Blev medlem:
    13 februari 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Skulle vilja ha tips på "bra" områden i Palma. Kommer inte ha bil med oss.
    Är antagligen inte så beroende av skola till att börja med men kommer som det ser ut nu jobba centralt.
    Hur bra funkar kollektivtrafiken?
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det är lite så att det kan skilja från bra till ruffigt på några kvarter. Det mesta skulle fungera för tillfälligt boende. Generellt skulle jag undvika östra delen (Son Gotleu med omnejd) och området kring Av joan Miro i El Terreno. Annars använd kartan på Google maps och annonserna på segundamano.es för att få en uppfattning om närhet till olika delar av stan och prisläge/standard på objekt i det aktuella området.
    (Jag skulle kolla på Son Armadams /Espanyolet för "nära centrum läge" och runt San Augustin för "Nära havet" och med lite lugnare förortskänsla)
    Bussar går åt alla håll hela tiden inom Palma. Kolla emtpalma.es för det område du är intresserad av.
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag bodde i Illetas i mànga àr. Har antagligen förändrats lite men var kanon dà (95-02) bussar var 10 minut in till Palma, samt väldigt lugnt omràde men aldrig dött
     
  17. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Illetas är 10 -15 minuters promenad från San Augustin. Enda skillnaden är att Illetas är lite mer semesterlägenheter och mer "dött" på vintern men det är ett jättebra område och samma buss mot centrum passerar framför dörrposten.
     
  18. Piffpuffen

    Piffpuffen Ny medlem

    Blev medlem:
    13 februari 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren :)
    Vi åker ner en vecka i slutet av april på semester och lite "rekande".;)
     

Dela sidan

Laddar...