Telemarketing i Spanien

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av MoneyNeverSleeps, 23 september 2013.

  1. MoneyNeverSleeps

    MoneyNeverSleeps Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er alla!

    Är ny här på forumet och har läst en hel del om olika bolagsformer m.m. som ni beskriver. Får säga att ni ger riktigt bra info!

    Hur som helst så funderade jag en del kring en sak, och tänkte se om någon av er i dagsläget har Gibraltar-företag?

    Det är nämligen på följande vis, att jag i dagsläget sitter som anställd på ett företag i Sverige och säljer online-annonser på telefon. Jag och en kollega är dock sugna på att flytta till Gran Canaria och njuta av bra mycket fler soldagar än vad Sverige kan erbjuda samtidigt som vi via ip-telefon säljer vidare för samma företag och på det sättet kan livnära oss.

    Hade ett gibraltar varit ett bra alternativ för denna typ av verksamhet?
    Bo i GC, sälja B2B till Svenska företag och fakturera det Svenska företaget vars tjänster vi säljer?

    Tacksam för svar då jag inte till 100% kunnat avgöra om Gibraltar hade varit vårt bästa alternativ för vår typ av verksamhet!
    ____
    Money Never Sleeps, Pal!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Det kan finnas ett problem med Gibraltarbolag - där är ju låga skatter och inte alla företag älskar fakturor därifrån, det finns en viss risk för att hamna i myndighernas skatteflyktings-sökande.
    Att däremot göra det via ett bolag på spanska fastlandet är gissningsvis mindre problem, det är enkelt och billigt att starta motsvarigheten till enskild firma, små fasta kostnader för driften och "typ" 20-25 % i skatt på överskottet.
    Dessutom tror jag det är betydligt billigare att leva där än på öarna - men naturligtvis inte lika varmt i november till mars / april.
    Med tanke på yrkesmäsig IP-telefoni så kanske en ort med bra bredbandsmöjlighet är att föredra, vet ej hur det funkar på GC. Men det är ingen slump att svenska callcenters filialer exempelvis finns i Barcelona, även om det också har att göra med att det är lättare att rekrytera personal dit
     
  4. MoneyNeverSleeps

    MoneyNeverSleeps Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej maarli, tack för ditt svar!
    Okej, ja det är vad jag har sett också när jag har läst runt. Men, förutsatt att man har planer på att bosätta sig längre än 1 år i Spanien bör det väl vara så att man inte längre är skattepliktig i Sverige heller? Jag menar om jag inte äger någon bostad (har ett förstahandkontrakt på en hyreslägenhet som jag isåfall kommer att hyra ut i andra hand), bil eller någon inkomst så bör jag väl inte vara detta åtminstone? Självklart måste ju vårt företag tycka att det är ok att bli fakturerade från Gibraltar också.

    Hur som helst, en spansk enskild firma hade ju självklart också fungerat, vet du vad totala "bortfallet" blir då? Moms + soc. avgifter + skatt?
    Det absolut bästa alternativet är ju självklart att ha det skattefritt! :sol:

    Är det någon annan som själv bor på GC eller känner någon som har koll på bredbandslinorna och vet om detta är stabilt? Någon som t.o.m. använder sig av ip-telefon och vet hur detta fungerar?

    Fastlandet med Barcelona osv. är vi inte särskilt intresserade av då jag har vart där 2 ggr och inte direkt fastnat för det, utan det är just att kunna sola och bada året om som gör oss intresserade!

    ___
    Money Never Sleeps, Pal!
     
  5. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Med en motsvarighet till enskild firma, Autonomo betalar du ca 260 Euro / månad i sociala kostnader på Costa Blanca, men i Spanien är det olika lagar, villkor och kostnader beroende på vilken region det gäller ( 17 olika tror jag.. )
    Momsen är ingen kostnad, du som företagare fakturerar och mottagaren betalar utan moms, du betalar din eventuella moms i Spanien.
    Vi har på Costa Blanca, om jag minns rätt 21 % att betala på överskottet efter alla kostnader - vilka kreativa företagare ofta har nästan lika stora som intäkterna :) Lokal, bil, mycket representation och många möten på restauranger + en faslig massa arbetskläder mm.
    Beträffande bredband så är det stabilaste nog ADSL via telfonjacket - typ 8 MB.... Fiberlinor med upp till 100 MB finns bara i några få storstäder

    Sola kan du göra året runt i södra Spanien, 15-20 grader dagtid och blå himmel är vanligt när det är som kallast i dec-feb, men på Costa del Sol / Costa Blanca är det kanske bara 14-15 grader i vattnet när det är svensk vinter och antalet som blöter ner sig är ganska litet
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. MoneyNeverSleeps

    MoneyNeverSleeps Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack igen maarli!

    Då har jag lite bättre koll på saker och ting.
    Det som irriterar mig är att man blir dubbelskattad (spansk skatt, därefter tillgodoräknat denna i Sverige och skattar resterande summa i Sverige) även om man anmäler sig som utflyttad ur Sverige då man kör spansk enskild firma.

    Har du själv bolag maarli? Förstår ju att vi självklart bör ta det genom en revisor på plats för definitiv rådgivning osv. Men har du koll på om det är mycket mer krångligt och medför alltför mycket fler stora kostnader (förutom dom 3000? euro) som skall till föra att starta spanska motsvarigheten till ett "litet" aktiebolag, SL?

    Och du själv, är du bosatt på Costa del sol/Costa blanca?
     
  8. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Dubbelbeskattningen du tänker på är mest aktuell för svensk pension, annars är det överhuvud taget så att inkomst från Sverige = skatt i Sverige, inkomst i Spanien = skatt i Spanien... och pensionärer som flyttar ut får inkomsten från sin svenska pension därav dubbelbeskattning.
    Om du / ni flyttar ut så skatteutskriver ni er från Sverige och då ska ni inte betala skatt där, men då får ni inte ha någon koppling kvar typ hus, bostadsrätt andel i företag osv

    Och ja, jag har efter 20 år som företagare i er bransch i Sverige, flyttat och driver en liten consultfirma i Spanien Costa Blanca i en annan branch.
    Jag delade min tid för några år sedan med en del bestående av försäljning till svenska företag via IP-telefoni i ett av mina dåvarande svenska AB

    Ett SL-bolag innebär bara lite mer kontrollmöjligheter från myndigheter, och
    det får betala sin skatt. Du / ni får ta lön därifrån och betala skatt på den i sin tur - fördelar inget personligt risktagande om man t.ex tecknar ett längre hyresavtal så kan bolaget gå i konken om allt går åt he..e. Har man enskild firma så är det bara att betal ahyran tills avtalet löper ut.
    Möligtvis kan man ge intrycket att vara mer seriös med ett SL, men i ert fall att fakturera ett bolag i Sverige saknar det nog betydelse.
    Jag tror att en revisor eller "bokförare" i spanien föreslår att ni ska börja med enskild firma och eventuellt skaffa ett SL senare - det finns en nivå på inkomsterna där SL blir att föredra
     
  9. MoneyNeverSleeps

    MoneyNeverSleeps Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej, ja det låter ju mest rimligt att det ska vara så också. Däremot så läste jag på http://www.globalaccounting.es/skatter.php?i=7 som Snakebikes här på forumet länkar till i en annan tråd att det med enskild spansk firma kan bli dubbel beskattning. Jag vet att det gäller om man INTE är skattemässigt utskriven från Sverige. Jag läste då på skatteverkets hemsida och hittar detta: http://www.skatteverket.se/privat/s...ansverige.4.7459477810df5bccdd4800030036.html

    "Om du inte längre vistas stadigvarande i Sverige, men tidigare varit bosatt i landet, kan du fortfarande - skatterättsligt - komma att behandlas på samma sätt som om du varit bosatt i Sverige.

    Konsekvensen är att du, liksom tidigare, betraktas som obegränsat skattskyldig. Detta innebär att alla inkomster, såväl från Sverige som från annat land, ska redovisas i inkomstdeklarationen efter utflyttningen.

    Om du flyttar ut från Sverige och är svensk medborgare eller har bott här i landet minst tio år ska du själv visa att du inte längre har väsentlig anknytning till Sverige. Detta gäller i fem år från utresedagen."


    Blir helt loco :eek: när jag försöker förstå vad som egentligen gäller :)
     
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Ett av problemen är att den svenska skattemynighetens bedömning gäller och du bara kan överklaga deras beslut ( du har bevisbördan de första 5 åren om t.ex att du flyttat och inte har någon anknytning till Sverige - de 5 åren därefter ska skattemyndigheten bevisa att du har det - och då är du "lagd i arkivet"
    Men, myndigheter gör gärna den bedömningen från början, du fejkar en flytt, du har bara ett företag utomlands ( Aha Gilbraltar - j..a skurk ) adressen du uppger utomlands är inte din riktiga bostad utan du bor fortfarande kvar i din lägenhet bla bla bla
    så - andrahandsuthyrning och att ha kontraktet kvar kan säkert skapa problem.

    Frågar du skattemyndigheten ( det kan man göra anonymt via tel ) så kommer man säkerligen tycka att du ska fortsätta att betala skatt i Sverige också....

    Bosse W som har varit revisor i Sverige och numera bor på Costa del Sol och har företaget Global Accounting är naturligtvis bättre insatt i ämnet än vad jag är, han vet säkert det säkraste sättet att slippa från svensk skatt vid flytt och startande av företag i Spanien - han kan också hjälpa till med bolagsbildande osv, så man kanske ska tänka på att hans råd delvis beror på att han pratar i egen sak
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. MoneyNeverSleeps

    MoneyNeverSleeps Ny medlem

    Blev medlem:
    23 september 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Allright, återigen - tack för informationen :)
    Jävla gamar dom är på skatteverket alltså!

    Får kika på hur det blir när vi spikat att göra detta - oavsett om gamsverige suger ur den resterande skatten så tjänar vi mer på att göra såhär då vi kan fakturera en större procent än vad vi får som anställda!

    Förbannat sugen på att komma till solen! :sol:
     
  13. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Ja dom på skatteverket gör väl bara sitt jobb som alla andra och du har väl hittills tagit del av de olika sjuk- och sociala förmåner som finns i Sverige

    Självklart kan du fakturera ett högre belopp som företagare än anställd, det gäller säkert även om du skulle starta ett bolag i Sverige (då bör du ha fler än en uppdragsgivare att fakturera) Men företaget du är anställd i slipper arbetsgivaravgifter och soc.kostnader och vilket man brukar snabbräkna med att det utöver lön kostar ytterligare 50 %

    I Spanien är det som företag enklare att ha höga kostnader och därmed reducera skatten. Bil, datorer, telefonkostnader, "arbetskläder" och mycket annat man nyttjar även privat, betalas av bolaget - och det är inte problem med förmånsbeskattning som i Sverige
     
    Last edited: 25 september 2013
    duffduff gillar detta.

Dela sidan

Laddar...