Speca alla skatter och avgifter vid köp som icke resident

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Viva, 28 april 2015.

  1. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Har fått info att man får lägga på ca 12% på inköpspriset för att få fram slutsumman för lägenhetsköp. Skulle gärna vilja veta mer exakt vilka skatter man betalar vid köp och vilka skatter jag sedan betalar som icke resident?
     
    Last edited: 28 april 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du betalar vid köpet 10% på köpesumman.
    Kallas överföringsskatt.

    Årlig fastighetsskatt till kommunen beror på taxeringsvärdet
    Gissning: 50-60 kvm kanske 200E/år.
    Den kommer automatiskt efter registrerat köp.

    Om man inte är resident så betalar man en
    förmåns/inkomstskatt som ska deklareras varje år.
    Gissning för samma kvm...80-100E/år
    Hyr man ut så ska man deklarera på samma blankett.

    Men som sagt, allt beror på taxeringsvärdet på dom två sista skatterna.

    P :sol:
     
  4. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! I denna 10% överföringskatt, vad ingår där? ingår notarie, inskrivningsavgift eller tillkommer det?
     
  5. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    10 % är bara skatt ( överföringsskatt på begagnat eller moms på nytt )

    Förutom skatt/moms enligt ovan, så ska köparen betala kostnad för notarie, stämpelskatt, värdestegringsskatt, juridiskt biträde och avgift till fastighetsregistret samt anslutningskostnad för el och vatten. Dessa kostnader utöver moms/skatt är ofta 3 - 5 %

    Räkna därför med att det totalt tillkommer ca 13 - 15 % på priset ( 12 % räcker vanligen inte )
    Ska du ha ett lån i spansk bank blir det några procent till...
     
    Last edited: 28 april 2015
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Har hört att man betalar skatten i Spanien men att man sedan får dra av denna summa i deklarationen hemma i Sverige, kan det verkligen stämma?
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Någon fastighetsskatt får man inte dra av i Sverige.
    Jag lade bara in fastighetsskatter som du frågade om fast den sista kallas
    förmåns/inkomstskatt för att man har möjlighet att dra av
    om man hyr ut. Fast - om man hyr ut ska man även deklarera det i Sverige
    och deala det med skatten i Spanien :)

    Du blandar nog i hop om man är skriven här nere och ska betala
    skatt på sin löne/pensionsinkomst...mm mm. En annan sak...
    Finns många svar på den skatten i SÖK, tex SINK kan du söka på.

    Chao P thumb
     
  9. peterstockholmsweden

    peterstockholmsweden Ny medlem

    Blev medlem:
    8 oktober 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Viva gillar detta.
  10. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, detta bävar man ju för! Det jag inte förstår är om jag i förhand kan redan innan köp beräkna vad skattemyndigheten kan värdera lägenheten till? Eller är beloppet bara "godtyckligt" dvs det går inte att räkna ut i förhand så att man är "beredd"?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. peterstockholmsweden

    peterstockholmsweden Ny medlem

    Blev medlem:
    8 oktober 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Vet inte själv hur man räknar ut detta, men vid köpet varnade vår advokat oss att vi skulle kunna bli eftertaxerade med ca 3.700€.

    När räkningen kom var den på 4.300€. Att överklaga skulle kosta 600€ och sedan skulle en värderare anlitas för ytterligare 600€. Processen tar ofta ca 2 år och om man förlorar betalar man en hög ränta från första dag på beloppet.

    Vi fick hjälp här på forumet med information (använd sökfunktionen för att kolla gamla trådar) och efter att vår advokat rått oss att betala gjorde vi det.

    Hoppas du/ni slipper detta!
     
  13. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Har hört att man via en koefficient kan räkna taxeringsvärdet multiplicerat med denna koefficient. Vet dock inte om det stämmer och vilket värde denna koefficient är i Torrevieja. Vad jag förstår så får idag i princip alla denna extraskatt :( Man skulle ju gärna vilja veta max vad den kan bli INNAN man köper...
     
  14. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276

    Finns en uträkning enligt följande (i mitt fall).


    Beräknat värde (valor bien transmitido): 82480 (skatt på det: 8248)

    Inköp av lägenhet: 65 000 (skatt på det: 6500)

    8248 minus 6500 = 1748 E i tillägg

    Hur fogdarna i Valencia-regionen kommit fram till att värdet på min lägenhet egentligen betingar 82480 E står skrivet i stjärnorna. Jag har ingen aning.

    Jag hade nog kunna kunnat överklaga då köpte ett renoveringsobjekt, men jag orkar inte hålla på att bestrida.


    I vilket fall innebär det att merkostnaden hissas ganska rejält. 12-13 procent räcker inte längre. Köper man dessutom förmedlingstjänsten av ex Abaco blir det ytterligare ca 3 procent pålägg.
    Jag estimerar att merkostnaden idag ligger på över 15 procent, beroende på tilläggsskatten.
    Lägger onekligen hämsko på intresset.

    angryy
     
    Last edited: 4 maj 2015
    Viva gillar detta.
  15. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar! ja det är ju just denna beräkning man skulle vilja veta hur de kommit fram till den nya beloppet. Känns ju som om man köper en lägenhet för 100 000 E så kan värdet enligt skattemyndigheten ju lika gärna vara 200 000 E eller varför inte 300 000 E...förstår mig verkligen inte på detta...
     
  16. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Att det betalda bostadspriset inte behöver vara ett belopp som skattemyndigheterna baserar skatten på beror på att man använder sig av "valor real" som inte behöver överensstämma med "valor de mercado"
    Hur allt hänger ihop och vad som gäller ett viss objekt borde man kunna få reda på hos skattekontoret.
    Jag tycker det är konstigt att mäklarna inte känner till/vill informera om detta, men det kanske finns någon hake
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Helt klart kan man inte köpa till marknadsvärdet här. Väldigt speciellt måste man säga.
    Debiteringen av dessa "extra" skatter kar ju eskalerat
    senaste två åren...Kanske därför ekonomin hämtar sig :)

    Upptäckte att jag hade sparat en bra sida med info ang nån "koefficient" som tillämpas i Valencia...
    Lite kul att läsa att Högsta domstolen är "snäll" ;;;)
    http://www.colas-abogados.com/sv/svenska-extra-skatt-vid-fastighetsköp-comprobacion-valores/


    Chao P think
     
    Viva gillar detta.
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Här är en mäklarfirma som försöker få fram det värde
    som myndigheterna anser att en bostad ska ha...
    Rekommenderar köparna att betala in extra skatten direkt...

    Skulle inte jag göra...Man kan ju inte lita på att det är rätt värde
    och man KAN ju bli "glömd" av skattefolket :)
    Bättre är väl att vänta och se...OK, blir lite ränta kanske men
    tror inte man går i konkurs på den...

    https://husmarbella.wordpress.com/2013/10/30/falla-vid-kopa-av-spanska-fastigheter-billigt/

    P think
     
  19. insu

    insu Ny medlem

    Blev medlem:
    24 april 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
  20. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Förklarar en del men inte allt. Vad är det för standardiserade formler, eller koffecient, som används? Priset sätts ju av marknaden och inte formler som uppdateras 5-10 år. Uppenbarligen har koefficienten ändrats under 2014 i Valenciaregionen, därav de många kraven.

    Det konstiga är att det står att priset som skattemyndigheterna fastställer bland annat påverkas av marknadspriserna. Isf borde ju färre få tillägg nu om koefficienten ändrats nyligen. Eller tänker jag fel här?

    Mest transparent vore om de höjde transaktionsskatten istället för att lura in köpare på det här viset.
     
  21. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Här kommer en av alla sidor som dyker upp när man googlar på coeficientes multiplicadores alicante:
    http://www.scribd.com/doc/226596457/Coeficientes-Valor-Catastral-Provincia-Alicante-2013#scribd

    Leta rätt på er kommun och ni ser 2013 års koefficient.
    Det finns andra sidor för andra år och provinser.
    Jag har tolkat dessa tabeller som det hett efterlängtrade svaret på "Hur i h-e räknar skattemyndigheten?" :)
    Det är stor skillnad på koefficienten om man tillhör Torrevieja kommun eller Orihuela.
    /Helen
     
  22. Viva

    Viva Medlem

    Blev medlem:
    19 september 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
  23. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag har nyligen köpt ett hus i Torrevieja och kan speca alla våra kostnader om du vill, det är en gedigen lista och den är på spanska. Fick samtliga poster förklarade för mig hos advokaten, men minns inte allt.
    Dock är jag för trött för att göra listan nu.

    Angående extra/tilläggs skatt så finns det flera olika sätt för kommunen att räkna ut den. Enligt min jurist så finns det 5 olika formler, plus att dom i vissa fall har skickat ut en gubbe för en utvändig kontroll och värdering av fastigheten.
    I det senare fallet är det ingen ide att överklaga.
    Är det ett stort belopp som är framräknat med någon av formlerna så finns god chans att överklaga och får belopp sänkt.
     
    Viva gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...